720 liter mellan- och sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #61
    Sv: 720 liter mellan- och sydamerika

    Ja jag tycker det ser naturtroget ut
    Roten som är på bilden, är den "riktig" eller konstgjord?

    Kommentar

    • Triumph
      • September 2008
      • 295

      #62
      Ursprungligen postat av Jesper Broman
      Ja jag tycker det ser naturtroget ut
      Roten som är på bilden, är den "riktig" eller konstgjord?
      Roten är konstgjord. Delat från en stor rackare som jag sågat itu till passande bitar.

      Kommentar

      • Triumph
        • September 2008
        • 295

        #63
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0304.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,1 KB
ID: 2149059
        En stump 5 mm pvc-slang som jag mjukade upp med tändare i ena änden och trädde på pipen till slikontuben gjorde at jag kunde komma åt. Testade först med 1 meter slang, men erfor ganska så snart att friktion i slangen gör att det tar tvärnit efter cirka 40 cm.
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0297.jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,1 KB
ID: 2149060Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0298.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,2 KB
ID: 2149061Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0299.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,4 KB
ID: 2149062
        Hade underlättat att ha hjälp till hands. En som pumpar med sprutan och en som styr slangen för dispensering av silikonet. Men som Rambo sa "Kan själv".
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0300.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,2 KB
ID: 2149063
        Strök dit första lacklagret över skarven samt bättrade på med lack och sant på några ställen som jag var missnöjd med.
        Snart så. Sista strykningen och sandning av den osynliga skarven i kväll. Nästa tisdag ska det fyllas. Så en veckas väntan kanske inte är så dumt. Då har jag tid på mig att sylta och safta med övrig inredning.

        Kommentar

        • Maria S. Edström
          • November 2012
          • 95

          #64
          Så himla häftigt! Blir sjukt imponerad av folk som "kan själv" Jag blev stolt över att lyckas åstadkomma en mossvägg som bakgrund till ca. 30 liter, men det här är ju i en helt annan liga Gör du resten av akvariet med samma gedigenhet kommer du ha en kanonpjäs så småningom! Följs med stort intresse
          Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

          Kommentar

          • Triumph
            • September 2008
            • 295

            #65
            Ursprungligen postat av Maria S. Edström
            Så himla häftigt! Blir sjukt imponerad av folk som "kan själv" Jag blev stolt över att lyckas åstadkomma en mossvägg som bakgrund till ca. 30 liter, men det här är ju i en helt annan liga Gör du resten av akvariet med samma gedigenhet kommer du ha en kanonpjäs så småningom! Följs med stort intresse
            Nu blir jag blyg av de fina orden
            Målet med mitt kar är bland annat att ha en bit tropik, sol och ljus som hjälper en igenom de där mörkaste månaderna på året. Sedan är det svårt skoj att planera, fixa, bygga och skapa. Därför vill jag inte dundra på med en totalkomplett inredning i frigolit och avgjutningar. Blir liksom inget kvar för förändringar och förnyelse i karet då. Sedan har vi det här med besättningen. Att få tag i de firrar man önskar, få dem att trivas och blomma ut. Ha karet i balans och slippa slåss med det blågröna slemmet (cyano) utan få lägga krutet på det tidigare nämnda.

            För övrigt ser jag att du har riktigt läckra och lummiga kar. Sådant bänkpressar man inte fram
            Senast redigerad av Triumph; 20 August 2013, 20:50.

            Kommentar

            • Triumph
              • September 2008
              • 295

              #66
              Då var lacken struken och sista sanden på-daskad. Silikon har skrapats bort från glasytor och stagen blev nitade på plats. Kom även i stundens hetta på hur man får dit sand på en vertikal yta utan att kasta över 10 kg. Man tar silikon på fingret om det är silikon man ska täcka. Doppar det i sanden och sedan på den limmade fogen. Samma visa med lack. Ett hett tips är vinylhandskar på...
              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0308.jpg
Visningar: 1
Storlek: 106,9 KB
ID: 2149090Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0309.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,4 KB
ID: 2149091

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #67
                Sv: 720 liter mellan- och sydamerika

                Jag säger det igen. SNYGGT

                Kommentar

                • Maria S. Edström
                  • November 2012
                  • 95

                  #68
                  Ursprungligen postat av Triumph
                  Nu blir jag blyg av de fina orden
                  Målet med mitt kar är bland annat att ha en bit tropik, sol och ljus som hjälper en igenom de där mörkaste månaderna på året. Sedan är det svårt skoj att planera, fixa, bygga och skapa. Därför vill jag inte dundra på med en totalkomplett inredning i frigolit och avgjutningar. Blir liksom inget kvar för förändringar och förnyelse i karet då. Sedan har vi det här med besättningen. Att få tag i de firrar man önskar, få dem att trivas och blomma ut. Ha karet i balans och slippa slåss med det blågröna slemmet (cyano) utan få lägga krutet på det tidigare nämnda.

                  För övrigt ser jag att du har riktigt läckra och lummiga kar. Sådant bänkpressar man inte fram
                  Jag får tacka! Just det där med akvarium som energikälla på vintern, och det roliga i att planera, fundera och sätta planen i verket känner jag väl igen Det verkar ju vara redigt granna fiskar du funderar på också, så du har nog nåt bra att titta på under vintern (och resten av året)
                  Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                  Kommentar

                  • Triumph
                    • September 2008
                    • 295

                    #69
                    Då nördar vi vidare. Kapade till gummimatta (cellgummi av epdm antar jag) efter kontur och kurvor på bakgrunden. När jag var färdig lät jag mattan ligga och markerade sedan med filtpenna på bottenglaset var kanterna på cellgummit gick. Vill limma så nära som möjligt för att slippa smuts som kryper in och gottar till sig samt irriterande uppfläkningar. La en sammanhängande sträng runt markeringen på bottenglaset samt rutnät med silikonsträngar över mattans yta så att säga. Man får titta lite extra på bilden och förbi speglingen så ser man det grova rutnätet. Hoppas det hjälper mot att bubbla upp samt fungera som vattentäta skott vid revor. Vill även nämna att silikonsträngen efter yttekonturen lades så pass långt in att den inte sammanfogas med akvarielimningen så att säga. Om jag behöver rycka bort mattan så slipper jag tårta till det genom att skära och karva bort gammalt silikon och då kanske bitar av akvarielimningen.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0321.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,1 KB
ID: 2149124Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0322.jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,7 KB
ID: 2149125


                    Och med det gjort... Trodde ni för en sekund ens att jag kunde hålla tassarna i styr från att sylta och safta med pinnar och sten? Då jag tidigare här blivit anklagad för att bryta mot allemansrätter genom att skövla levande träd utan att ens fråga om så var fallet (Det dunkelt tänkta är det dunkelt sagda), känner jag tråkigt nog behovet att poängtera att jag inte nu heller skövlat. Man kan få tag i mycket fina pinnar och rötter vid avverkning i diken, väggrenar och vattensjuka områden. De är i full gas här med det varje höst och vår . Det ska dit en hel del mer sten och pinnar. Mer av det senare. Kommer förmodligen möblera om femtioelva gånger till innan det sitter. Och som jag sa innan känns det faktiskt bra att inte låst inredningen för hårt med fasta installationer i bakgrunden. Jag hoppas på att den tvärt om lämnar utrymme för många nycker och pillande med inredning. Den innehåller ju både sten, jord och rötter som går att knytta an till så att säga med fler lösa inredningsdetaljer
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0323.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,3 KB
ID: 2149127
                    Senast redigerad av Triumph; 22 August 2013, 20:24.

                    Kommentar

                    • Triumph
                      • September 2008
                      • 295

                      #70
                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0330.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,8 KB
ID: 2149210
                      Vis av erfarenhet åker en invallning upp igen. Klaffar allt blir det fyllning av karet om ett par dagar. Måste bara ut och jaga mer sten.

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #71
                        Sv: 720 liter mellan- och sydamerika

                        Låter bra

                        Kommentar

                        • Triumph
                          • September 2008
                          • 295

                          #72
                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0332.jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,2 KB
ID: 2149248
                          Fick tid över i dag till att sylta och safta med pinnar och sten. Så här får det bli i grunden med kommande kompletteringar. Vill sig saker i morgon kommer vatten och växter i.
                          Senast redigerad av Triumph; 28 August 2013, 21:01.

                          Kommentar

                          • macke_fisk
                            • December 2005
                            • 4442

                            #73
                            Detta blir intressant att se hur det blir med Vatten och växter .
                            MVH macke_fisk

                            Kommentar

                            • Triumph
                              • September 2008
                              • 295

                              #74
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0343.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,3 KB
ID: 2149259
                              Klart! Vad ska jag göra nu då...?
                              Beställde fler firrar under förmiddagen. Blev C. Festae, P. Managuensis, G. Brasiliensis och C. Saxatilis. Håll tummarna nu gott folk för att: A) Det är rätt firrar som kommer (Fått fel 3 ggr på Festae hittills och B) Att firrarna inte är inavlade banjospelare (Även det har hänt 3ggr). Har ett mindre uppgödningskar till dom nya polarna, men jag tror de kan fixa stora baljan. Guldsömmen är rätt fredlig faktiskt...

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                #75
                                Ursprungligen postat av Triumph
                                [ATTACH=CONFIG]63789[/ATTACH]
                                Klart! Vad ska jag göra nu då...?
                                Beställde fler firrar under förmiddagen. Blev C. Festae, P. Managuensis, G. Brasiliensis och C. Saxatilis. Håll tummarna nu gott folk för att: A) Det är rätt firrar som kommer (Fått fel 3 ggr på Festae hittills och B) Att firrarna inte är inavlade banjospelare (Även det har hänt 3ggr). Har ett mindre uppgödningskar till dom nya polarna, men jag tror de kan fixa stora baljan. Guldsömmen är rätt fredlig faktiskt...
                                Jahapp, det var det, det... Haha! - jag känner igen det så väl!
                                Det ser helskönt ut!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...