720 liter mellan- och sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    He he, det gäller att ha prio
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • Triumph
      • September 2008
      • 295

      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0592.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,0 KB
ID: 2155616Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0593.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,8 KB
ID: 2155617Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0594.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,3 KB
ID: 2155618Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0595.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,8 KB
ID: 2155619Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0596.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,5 KB
ID: 2155620Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0597.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,4 KB
ID: 2155621Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0600.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,7 KB
ID: 2155622Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0598.jpg
Visningar: 1
Storlek: 83,2 KB
ID: 2155623
      Till min fasa såg jag skymten av lite Cyrano i burken och tog genast ett vattentest vilket visade nitrit mellan 0,05 och 0,08 ungefär. Har länge utfodrat med räkor och haft mina aningar om att jag balanserar på randen. Nitratet låg på god nivå vilket innebär att mitt ytterfileter inte mäktar med att omvandla nitrit-skrället. Det finns väl ett par vettiga lösningar. Antingen matar man väldigt väldans sparsamt vilket är både jobbigt och tråkigt eller så ökar man den filterbiologiska kapaciteten. Jag väljer det sistnämnda. Ett så kallat droppfilter med stor biologisk yta och syretillgång. Problemet är att jag vill inte ha någon häverthistoria stående på golvet eller en burk stående ovanpå karet. Kom då på denna idé. Ett PVC-rör som kommer fyllas med keramiska makaroner och vara placerad i bakkant ovanpå karet under rampen. Röret kommer svälja cirka 3,5 liter filtermedia. Filtret är tänkt att sitta direktanslutet på min fx6:a. Röret kommer ha en svag lutning och ett luftinsug. Har limmat ihop eländet och återkommer inom kort.

      Kommentar

      • Micke L
        • December 2013
        • 456

        Ursprungligen postat av Triumph
        [ATTACH=CONFIG]66508[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66509[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66510[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66511[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66512[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66513[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66514[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]66515[/ATTACH]
        Till min fasa såg jag skymten av lite Cyrano i burken och tog genast ett vattentest vilket visade nitrit mellan 0,05 och 0,08 ungefär. Har länge utfodrat med räkor och haft mina aningar om att jag balanserar på randen. Nitratet låg på god nivå vilket innebär att mitt ytterfileter inte mäktar med att omvandla nitrit-skrället. Det finns väl ett par vettiga lösningar. Antingen matar man väldigt väldans sparsamt vilket är både jobbigt och tråkigt eller så ökar man den filterbiologiska kapaciteten. Jag väljer det sistnämnda. Ett så kallat droppfilter med stor biologisk yta och syretillgång. Problemet är att jag vill inte ha någon häverthistoria stående på golvet eller en burk stående ovanpå karet. Kom då på denna idé. Ett PVC-rör som kommer fyllas med keramiska makaroner och vara placerad i bakkant ovanpå karet under rampen. Röret kommer svälja cirka 3,5 liter filtermedia. Filtret är tänkt att sitta direktanslutet på min fx6:a. Röret kommer ha en svag lutning och ett luftinsug. Har limmat ihop eländet och återkommer inom kort.
        Så utblåset ska kopplas till detta långa rör som ger en massa extra yta för bakterier?

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Och för att optimera det hela kommer du ha ett strilrör hela vägen i "taket" på det stora röret?
          Jag menar, kommer inte vattnet att rinna längs med botten på röret om du blåser in det från sidan?
          Senast redigerad av Mr Woods; 02 January 2014, 21:40.

          Kommentar

          • Triumph
            • September 2008
            • 295

            Röret kommer fyllas med små keramiska rör. Principen är som sagt droppfilter. Har luftintag till syresättning för effektivare bakteriekultur. Flödet ska vara just luftigt och då behövs inga strilrör. Kapillärverkan gör att allt blir fuktat.

            Kommentar

            • Triumph
              • September 2008
              • 295

              Slaktade till inloppet med en genomföring i plast för vattentankar från Biltema och en o-ring. Keramikringar är beställda. Hoppas min nitritfälla kan vara igång till slutet av nästa vecka. Och självklart hoppas jag att den funkar
              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0602.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,5 KB
ID: 2155635Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0605.jpg
Visningar: 1
Storlek: 54,8 KB
ID: 2155636
              Senast redigerad av Triumph; 04 January 2014, 11:03.

              Kommentar

              • Triumph
                • September 2008
                • 295

                Lyckades knäppa en bild på biffen i profil. Annars ska han flyga på en och stångas i rutan om man kommer fram med kamera. Verkar som om cyano-attacken kom av sig. Dom dör och skrumpnar . Fortsätter i alla fall med nitritfällan.
                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0613.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,5 KB
ID: 2155669Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0607.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,3 KB
ID: 2155670

                Kommentar

                • Triumph
                  • September 2008
                  • 295

                  Det rör kanske på sig lite? I vart fall gör det det i min skalle. Planerar ett nytt kar på en sådär 2000 - 3000 liter. Kommer bli mer långt och inte så högt med tanke på ljus och att kunna komma åt lite att påta och slippa ha jordens ljusdon för att på lysbränsle till plantor. För övrigt åkte det ner lite nya rovor i karet. Lågväxande saker som jag hoppas ska ta sig. Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0621.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,1 KB
ID: 2155896

                  Kommentar

                  • Triumph
                    • September 2008
                    • 295

                    Blev just en deal med frugan. Jag får ha hur stort kar jag vill i rummet! Synd bara att det är på 5 x 2,5 meter...
                    Men en bytta på 350x80x70 skulle funka? 2000 liter kliver inte undan

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      Ett drömakvarie med andra ord och en förstående fru. Jag har bara en sak att säga då. Köp köp köp!!!!

                      Kommentar

                      • Gobi112
                        • December 2011
                        • 229

                        Ursprungligen postat av Triumph
                        Blev just en deal med frugan. Jag får ha hur stort kar jag vill i rummet! Synd bara att det är på 5 x 2,5 meter...
                        Men en bytta på 350x80x70 skulle funka? 2000 liter kliver inte undan
                        Låter lovande du!

                        Kommentar

                        • tommy_g
                          • February 2010
                          • 473

                          Nice! Hur funkar guldsömmarna i karet? Hur många har du?

                          Kommentar

                          • Triumph
                            • September 2008
                            • 295

                            Visst är det underbart att få leva ut en dröm om ett riktigt stort kar. Kommer bli ett helglas. Landar väl på en 25 000 sek totalt.

                            Kommentar

                            • Triumph
                              • September 2008
                              • 295

                              Ursprungligen postat av tommy_g
                              Nice! Hur funkar guldsömmarna i karet? Hur många har du?
                              Jag har bara en hane och det funkar fint. Han rör inga mindre firrar. Dock jagar han dempseyn tills den kom på att sätta lite motvärn. Då backar han. Verkar vara ett signum för guldsöm. Vill dock inte ha några honor för då blir det andra bullar i baljan. Mina jordätare balanserar upp saker rätt bra. Dom är riktigt stöddiga. Ska försöka få tag på Geophagus Surinamensis eller Altifrons som du har

                              Kommentar

                              • Triumph
                                • September 2008
                                • 295

                                Då var det liggande droppfiltet färdigutprovat. Röret är inte tvärtjockt fyllt med keramikringar utan bara drygt lite mer än halva diametern. Luft kommer då in längs hela rörets längd. Hoppas det ger effekt på nitritvärdet. I varje fall var det en ganska billig lösning samt praktik då man slipper en stor burk hängande eller stående på karet. Röret får plats under de flesta lysramper.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0631.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,6 KB
ID: 2156008Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0632.jpg
Visningar: 1
Storlek: 80,7 KB
ID: 2156009

                                Kommentar

                                Arbetssätt...