720 liter mellan- och sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triumph
    • September 2008
    • 295

    #46
    Då väntar lite presentutdelning för mig om något dygn. Brände iväg en beställning på doppvärmare och en Fluval FX6 här om dagen. Kommer ha denna i hörnet av karet bakom avgjutna stenen samt filtermatta och pumphuvud i andra bakom roten. Kommer köra med väldigt grov filtermatta. Tidigare erfarenheter med innerfilter och finmaskigare filtermatta är att det sätter igen på någon dag. Funderar på blå eller svart. Någon som har erfarenhet av hur ofta man behöver skölja ur dem?

    Kommentar

    • Triumph
      • September 2008
      • 295

      #47
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0262.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,5 KB
ID: 2148882
      Vilken pjäs! Hoppas den levererar vad de lovar. Kommer även limma skyddsmatta invändigt i botten på karet.

      Kommentar

      • Jesper Broman
        • November 2012
        • 3445

        #48
        Sv: 720 liter mellan- och sydamerika

        Alltid roligt när man får efterlängtade paket på posten.

        Ska bli roligt att få se allt när det är färdigt. Jag tror bakgrunden kommer att göra sig riktigt bra i akvariet

        Kommentar

        • Triumph
          • September 2008
          • 295

          #49
          Jesper du har så rätt. Som små födelsedagar varje gång. Och så är det saker man vill ha och inga mjuka paket med strumpor och slipsar
          Undrar när Epotex ska vakna till? Dom skulle ha semesterstängt t.o.m. v.32. Så nu borde de vara tillbaka. Utan lacken kan jag inte jobba vidare. Är förmodligen sak samma som Epolan V, men priset är inte så ruggigt olika så jag tänkte prova.

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #50
            Sv: 720 liter mellan- och sydamerika

            Ja man blir som ett litet barn när man har köpt nåt dyrt och efterlängtat på nätet. Väntar på att få åka till posten för att hämta ett stort paket som man åker hem och öppnar andaktsfullt.
            Märkligt egentligen för man vet ju redan vad det är, och man har betalat det själv haha

            Kommentar

            • Triumph
              • September 2008
              • 295

              #51
              Jag vet, helt efterblivet Men det låtsas vi inte om. Man ska ta alla tillfällen till glädje. Även paket till sig själv som man blir uppspelt över.

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #52
                Sv: 720 liter mellan- och sydamerika

                Det har du helt rätt i

                Kommentar

                • Triumph
                  • September 2008
                  • 295

                  #53
                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0266.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,5 KB
ID: 2148923
                  Lacken dök upp med posten i dag. Det heter att den ska vara totalt fri från gifter för vattenlevande organismer när den härdat. Vi får tro på det. Kanske som syra- och basblandning. Det bli neutralt när härdare och lack reagerat?
                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0267.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,8 KB
ID: 2148925
                  Och vem tror ni kan hålla sig från att genast kasta sig över lackningen? Inte jag i alla fall. Är komplett utrustad med nödvändiga verktyg sedan avgjutningsäventyret med silikon, så det var bara att hoppa igång för en gångs skull utan massa åka och köpa först.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0268.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,8 KB
ID: 2148926
                  Planen är att lacka i två set så att säga. Först alla svåråtkomliga ytor samt rot och stenar. Ner med bakgrunden i karet. Limma fast. Cementera igen skarven och tunn strykning över hela bakgrunden för att få ett homogent utseende. Låta det härda och sedan slutlacka all synlig betong.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0269.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,7 KB
ID: 2148927
                  Men vilka planer håller till 100% ? Testlackade lite ut bredvid de målade detaljerna och gillar inte den flammighet jag ser uppstå i betongen. Får bli att ta beslut på vad resultatet blir efter en över natten härdning. Ser det fortfarande lika illa ut är plan B att måla all betong och sedan dra på lacken. Men plan A var att slippa den övningen. Kommer i och för sig strö lite sand och jord i slutlagret, men jag vågar inte ta risken att det löser uppgiften. Vill inte vika ner mig nu med nästan bra när jag kommit så här långt.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #54
                    Följer med spänning fortsättningen.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Triumph
                      • September 2008
                      • 295

                      #55
                      Såg i morse att tonen på betongen under lacken jämnat ut sig lite. Kommer stryka resten i dag samt andra lagret på dolda ytor samt rot och sten. I morgon kommer jag lägga det andra lagret samt strö sand i. Känns som det kommer bli det bästa resultatet.

                      En iaktagelse av skillnad mellan Epotex och Epolan V är att den förstnämnda lacken är totalt klart och genomskinligt även ohärdat. Så är inte fallet med Epolan V. Den är mer mjölkvit och ser man inte upp vid lackning så kan man få vitaktig och grumlig yta om man får på för tjockt. Ser ut som trälim ungefär. Epotex har man inga sådana fällor med.

                      Kommentar

                      • Triumph
                        • September 2008
                        • 295

                        #56
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0279.jpg
Visningar: 1
Storlek: 92,4 KB
ID: 2148971
                        Strykning 2 med lack över rot, stenar och utrymme bakom samt strykning 1 över betongen. Sparade en skaplig olackad remsa vid sidorna om skarven för att kunna få ihop det så osynligt som möjligt i karet. Får se vad jag tycker om flammigheten i morgon. Har lagt två provlager med sandlådesand samt Rådasand bakom roten i ett lager med lack som test. Beslut om vad som väljs tas i morgon. Man måste ju lacka i sammanhängande svep. Får det härda mer än ett dygn innan nästa lager finns det risk för delaminering. Mycket med det här nu känner jag NÖRD!!!!!

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          #57
                          Sv: 720 liter mellan- och sydamerika

                          Det blir ju riktigt snyggt.

                          Och jag tror inte att du är den enda nörden på detta forum.
                          Vi är många

                          Kommentar

                          • Triumph
                            • September 2008
                            • 295

                            #58
                            Ursprungligen postat av Jesper Broman
                            Det blir ju riktigt snyggt.

                            Och jag tror inte att du är den enda nörden på detta forum.
                            Vi är många
                            Tackar! Säger du det, säger du det?
                            Saknar dock en lokal akvarieförening här i Gävle. Har lite halvromantiska minnen från akvarieförenandet på Gotland under 80-talet med bulle, kaffe, saft samt diabildsvisning från SARF med ljud från kassettbandspelare.

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              #59
                              Sv: 720 liter mellan- och sydamerika

                              Jag förstår dig. Jag är med i en akvarieförening nu, men jag bor så långt bort så jag har bara lyckats va med på ett möte. Men det var riktigt trevligt och jag måste försöka gå på fler
                              Jag gick med förra året men har faktiskt aldrig varit med i någon akvarieförening innan. Men det ångrar jag nu.

                              Kommentar

                              • Triumph
                                • September 2008
                                • 295

                                #60
                                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0288.jpg
Visningar: 1
Storlek: 169,7 KB
ID: 2149008
                                Det blev plan C i stället. Sandlådegrus i sista lagret lack. Känns naturtroget faktiskt. Har silikonat dit bakrunden i karet på de ställen jag kommer åt. Blir de svåråtkomliga i morgon. Samt fyllnad av skarven med betong. Snart så gott folk har jag ett nytt kar att starta.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...