720 liter mellan- och sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    Ursprungligen postat av Triumph
    Hoppas på det. Vet att jag stuckit ut hakan med de blaffiga konstgjorda stenarna. Vi får se....
    Hakan sitter där den gör av ett skäl! Det blev ju kanon!
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Triumph
      • September 2008
      • 295

      Ursprungligen postat av Karhunen
      Sorry, haft en del att göra.. Jo har ett projekt som står lite still, väntar på glas skivor så att jag kan bygga en ram överst på karet.
      Måtten är ju intressanta! 120*100*66, men kan inte fylla hela, bara 6mm glas... en miss när jag köpte det, men de hade haft det till sköldpaddor, men enligt en kalkyl så ska jag kunna fylla 45 högt, men hoppas på mer med en ram som sagt, sen två mittstag över.
      En ram kommer motverka utböjning och påföljande materialpåfrestningar men själva hållfastheten förändras bara med glastjockleken. Kan du leva med att inta ha baljan fylld ska det inta vara några problem. Fram nu med cellplast, betong, färg och lack!!!

      Kommentar

      • Triumph
        • September 2008
        • 295

        Ursprungligen postat av Inger H
        Jag ser fram emot, när detta kar är riktigt färdiginrett med allt vad det innebär - i form av belysning, växter? och fiskar m.m. .

        //Inger
        Jag med. Hoppas på att mina firrar dyker upp i nästa vecka. Har länge legat och scoutat på grosistlistorna och hoppas nu att jag får rätt art (C. Festae).

        Kommentar

        • Triumph
          • September 2008
          • 295

          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
          Hakan sitter där den gör av ett skäl! Det blev ju kanon!
          Ja ibland får den sitta kvar utan försvar

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Ursprungligen postat av Karhunen
            Sorry, haft en del att göra.. Jo har ett projekt som står lite still, väntar på glas skivor så att jag kan bygga en ram överst på karet.
            Måtten är ju intressanta! 120*100*66, men kan inte fylla hela, bara 6mm glas... en miss när jag köpte det, men de hade haft det till sköldpaddor, men enligt en kalkyl så ska jag kunna fylla 45 högt, men hoppas på mer med en ram som sagt, sen två mittstag över.
            Ursäkta trådkapningen här, men ett sådant kar hade gått att få skitfräckt. Moduler med en övervattensdel som du planterar växter som hänger ut över vattnet, kanske med ett vattenfall och ett gäng Stänktetror i...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Maria S. Edström
              • November 2012
              • 95

              Superläckert även denna gång med vatten i! En otroligt snygg detalj som du fått till och som ger extra liv till inredningen är ju de mindre stenarna du placerat kring de större. Snygg och naturlig övergång till bottnen!
              Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

              Kommentar

              • Triumph
                • September 2008
                • 295

                Ursprungligen postat av Maria S. Edström
                Superläckert även denna gång med vatten i! En otroligt snygg detalj som du fått till och som ger extra liv till inredningen är ju de mindre stenarna du placerat kring de större. Snygg och naturlig övergång till bottnen!
                Tackar! Tanken har varit att inreda naturligt. Är väl inte riktigt överens med måtten på karet. Brytningen i vattnet gör att djupet alltid ser grundare ut. När man karvar bakgrund och torrinreder är det svårt att kompensera för detta. Nu ska karet och inredningen mogna. Fick just reda på att lokala zoobutiken missade C. Festae från grossisten. De hann att ta slut... *snyft*.

                Kommentar

                • Maria S. Edström
                  • November 2012
                  • 95

                  Ursprungligen postat av Triumph
                  Tackar! Tanken har varit att inreda naturligt. Är väl inte riktigt överens med måtten på karet. Brytningen i vattnet gör att djupet alltid ser grundare ut. När man karvar bakgrund och torrinreder är det svårt att kompensera för detta. Nu ska karet och inredningen mogna. Fick just reda på att lokala zoobutiken missade C. Festae från grossisten. De hann att ta slut... *snyft*.
                  Djupet och höjden är väl det svåraste att inreda i ett akvarium, och se till så att det ser större ut än vad det är Trist att du missade din fisk! Av bilderna jag hittar att döma så är de verkligen något extra, de där rackarna!
                  Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

                  Kommentar

                  • Triumph
                    • September 2008
                    • 295

                    Ursprungligen postat av Maria S. Edström
                    Djupet och höjden är väl det svåraste att inreda i ett akvarium, och se till så att det ser större ut än vad det är Trist att du missade din fisk! Av bilderna jag hittar att döma så är de verkligen något extra, de där rackarna!
                    Ja, jag har jagat Cichlasoma Festae i över tre år. Varenda grossist i Sverige säljer Cichlasoma urophthalmus (Maya ciklid) som Festae. Dom hämtar tydligen alla i sin tur från någon mindre kunnig uppfödare i Tjeckien. Som det kanske märks är jag måttligt irriterad. Och lite sur när det äntligen fanns tyskodlade som sannolikt faktiskt var är Festae. Men den lokale djurboden leker fortfarande med papperslistor från grossister och när de väl låg på bordet var firrarna slut... Det är i o f s en jäkligt skön old school zoo-affär , men den charmen kan dom stoppa upp just nu

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      Hmm.. inreda så det ser större ut? Köpa större kar menar ni väl ;P ?

                      Synd att du bor i gävle.. jag kan nog jaga rätt på festae om du har en kanal för att transportera?
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • Triumph
                        • September 2008
                        • 295

                        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                        Hmm.. inreda så det ser större ut? Köpa större kar menar ni väl ;P ?

                        Synd att du bor i gävle.. jag kan nog jaga rätt på festae om du har en kanal för att transportera?
                        Gick det skulle jag genast haft ett 10 gånger större kar! Jag tampas mest med formatet på karet. De visuella proportionerna så att säga. Jag är ofta i Stockholm så kan du hitta kommer jag på stört! Bodde där i tio år fram till för två år sedan så jag hittar skapligt till och med

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          Rightie.. jag skickar ett pm när jag rotat lite..
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • Karhunen
                            • July 2007
                            • 177

                            Ursprungligen postat av Triumph
                            En ram kommer motverka utböjning och påföljande materialpåfrestningar men själva hållfastheten förändras bara med glastjockleken. Kan du leva med att inta ha baljan fylld ska det inta vara några problem. Fram nu med cellplast, betong, färg och lack!!!
                            Okej, ännu mera överkörd nu... men på denna sidan så står det iaf att jag kan fylla det upp till 45 cm, ( http://www.theaquatools.com/building-your-aquarium ) även om jag blev lite rädd när jag såg efter 20 cm att det börja bukta sig... men då får det bli det som Mathias Nilsson och nu ansjo snackar om...

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Ursäkta trådkapningen här, men ett sådant kar hade gått att få skitfräckt. Moduler med en övervattensdel som du planterar växter som hänger ut över vattnet, kanske med ett vattenfall och ett gäng Stänktetror i...
                            Ingen fara ansjo, det är jag glad över..! Jo det får ju bli något liknande... vet inte bara hur jag ska få till allt... (vet ni vad för växter som passar samt andra land/vatten djur man kan ha i, sett någon ödlefisk i en videoklipp som kan leva på land och vatten, men nån annan sånt djur måste ju också finnas som är lite snyggare..!
                            Moduler har jag inga men massa rötter som jag tänkte ha.... Men det går ju gjuta nu efter Mr. Triumph´s forum här, bara följa honom så har man en snygg modul!
                            En fråga till båda er, hjälper det nått om jag har olika storlekar av cellplast i botten under soil´n som jag ska ha som botten substrat? det hjälper ju att fördela vikten av rötterna och skydda glaset. Det tråkiga är att jag måste ändra mitt fisk invånar val...
                            Med vänlig hälsning, Markus

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Har du gjort någon projekttråd man kan följa, så det blir lättare att sära på inläggen? Om inte, gör en och länka hit så kör vi vidare där!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Karhunen
                                • July 2007
                                • 177

                                Självklart...! http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156957
                                vart dålig med uppdateringar nu på senaste tiden. Men nu börjar det snart igen...!
                                glaset ska beställas av min vän när han får tiden... Sen ska soilen beställas från Tyskland... Sen är det bara att leka med alla rötter och växter!
                                Med vänlig hälsning, Markus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...