720 liter mellan- och sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #76
    Sv: 720 liter mellan- och sydamerika

    Fantatiskt kar, var stolt!
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #77
      Sv: 720 liter mellan- och sydamerika

      Ursprungligen postat av Moving Waves
      Fantatiskt kar, var stolt!
      Instämmer

      Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2

      Kommentar

      • Maria S. Edström
        • November 2012
        • 95

        #78
        Riktigt fint blev det! Jag gillar filuren som kikar ut från hålan under roten också. Verkar ha gjort sig hemmastadd
        Mitt mål i livet är att aldrig sluta lära mig saker. Därför är jag akvarist och lärarstudent!

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #79
          Det blev så jäkla bra . Du har gjort ett skitbra jobb med bakgrunden .
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            #80
            Ursprungligen postat av Triumph
            [ATTACH=CONFIG]63789[/ATTACH]
            Klart! Vad ska jag göra nu då...?
            Beställde fler firrar under förmiddagen. Blev C. Festae, P. Managuensis, G. Brasiliensis och C. Saxatilis. Håll tummarna nu gott folk för att: A) Det är rätt firrar som kommer (Fått fel 3 ggr på Festae hittills och B) Att firrarna inte är inavlade banjospelare (Även det har hänt 3ggr). Har ett mindre uppgödningskar till dom nya polarna, men jag tror de kan fixa stora baljan. Guldsömmen är rätt fredlig faktiskt...

            Snyggt !
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Triumph
              • September 2008
              • 295

              #81
              Tack för alla uppmuntrande kommentarer! Är velig om vad jag egentligen tycker om bakgrunden nu när den är klar? De stora stenarna i mitten samt att färgen blivit ljusare i vattnet är mina funderingar. Lurigt det där sistnämnda. När färgen torkat blev den flera nyanser mörkare samt några till med klarlack på för att sedan i vattnet bli ordentligt mycket ljusare...? Så både skuggningar i grått på roten samt de stora stenarna blev i min smak för ljusa. Får se vad jag tycker när växterna tagit sig och inredning satt sig. Är lite som hos frissan med ett nystartat kar. Klippningen ser inte bra ut förrän om en vecka eller två

              Funderade länge på en Back to nature, men de tar alldeles för mycket bottenyta i anspråk. Deras slim-lines är i mitt tycke mer som en tapet inne i karet och föll bort på det. Deras Amazonas på 200 x 60 är grymt snygg, men som sagt tar för mycket bottenterritorium. Vi får se som sagt om det mognar åt rätt håll med den hemslaktade bakgrunden. Annars blir det en ny projektrubrik och en ny frigolit, betong och lack episod

              Kommentar

              • Triumph
                • September 2008
                • 295

                #82
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Jahapp, det var det, det... Haha! - jag känner igen det så väl!
                Det ser helskönt ut!
                Ja, du verkar också vara en "projektmänniska"? Men det är som det sägs. Resan är målet. Det återstår mycket nöje till. Få tag i drömfirrarna, klabba mer med inredningen samt få till växtlighet om det kommer rimma med besättningen. Och man ska väl inte gnälla. Minns hur jag höll på att ruttna ur helt på grund av cyano-angrepp.

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  #83
                  Var stolt över...allt.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #84
                    Ursprungligen postat av Triumph
                    Annars blir det en ny projektrubrik och en ny frigolit, betong och lack episod
                    Kanonsnyggt får jag säga, men jag vet hur du tänker. Och troligen kommer du att göra om eller göra ett kar till, nu när du vet hur du ska lösa saker och ting.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #85
                      Tror du kommer att bli nöjd det kommer art komma biofilmer, lite alger på bakgrunden/stenarna så det kommer allt "smälta" in bra om ett tag och sen kommer ju växterna att ta sig och göra det lummigare eller som jag säger murrigare
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #86
                        Ursprungligen postat av Triumph
                        Ja, du verkar också vara en "projektmänniska"? Men det är som det sägs. Resan är målet. Det återstår mycket nöje till. Få tag i drömfirrarna, klabba mer med inredningen samt få till växtlighet om det kommer rimma med besättningen. Och man ska väl inte gnälla. Minns hur jag höll på att ruttna ur helt på grund av cyano-angrepp.
                        Ja det stämmer, jag gillar att dona med att inreda och "göra klart" ett kar innan fisken släpps i.
                        Däremot är jag inte alls typen som konstruerar egna bakgrunder, men impneras av er andra som fixar med detta.
                        Ofta blir ju "hemmabakgrunder" lite... vad skall man säga..? som teckningar, som grova skisser på något som skall likna stenstrukturer o.dyl.
                        Men, som alltid finns det fantastiska undantag - din bakgrund är en av dessa!
                        En sak som slår mig när jag tittar på din bakgrund är att den är klar för integration, Nu kan du integrera övrig inredning med bakgrunden, t.ex. smälta ihop stenarna i den med sten som "rinner" fram i karet, ytterligare rötter, pinnar och kvistar etcetera. Bakgrunden är en fin kanvas för riktiga inrednings-stordåd.
                        Ös på nu!

                        Kommentar

                        • Triumph
                          • September 2008
                          • 295

                          #87
                          Så sjukt roligt med responsen från Er alla! Det peppar och värmer!

                          Kommentar

                          • Triumph
                            • September 2008
                            • 295

                            #88
                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ja det stämmer, jag gillar att dona med att inreda och "göra klart" ett kar innan fisken släpps i.
                            Däremot är jag inte alls typen som konstruerar egna bakgrunder, men impneras av er andra som fixar med detta.
                            Ofta blir ju "hemmabakgrunder" lite... vad skall man säga..? som teckningar, som grova skisser på något som skall likna stenstrukturer o.dyl.
                            Men, som alltid finns det fantastiska undantag - din bakgrund är en av dessa!
                            En sak som slår mig när jag tittar på din bakgrund är att den är klar för integration, Nu kan du integrera övrig inredning med bakgrunden, t.ex. smälta ihop stenarna i den med sten som "rinner" fram i karet, ytterligare rötter, pinnar och kvistar etcetera. Bakgrunden är en fin kanvas för riktiga inrednings-stordåd.
                            Ös på nu!
                            Antingen läser du vad jag tänker eller så har du kikat i mina tidigare inlägg . För detta är precis min plan. Jag är nöjd men ändå missnöjd med bakgrunden för jag vet att jag kan bättre och har missat. Lägger in en bild på missen. Det som stör det naturliga och estetiska. Så här i efterhand kan jag inte för mitt liv fatta hur jag lyckades göra en "murad skarv" a la gärsgård...?
                            Klicka på bilden för större version

Namn: bakgrund problem.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,6 KB
ID: 2149273

                            Lösningen blir att tömma karet i dag. Karva bort missen. Lägga i betong. Låta det härda några dagar och lacka. Tur jag har kvar mitt andra kar så firrarna får ha det bra under tiden.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund fixad No 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,5 KB
ID: 2149274
                            Så här blir lösningen. Kan liksom inte nöja mig med ok när jag lagt ner så mycket. Tycker det lirar bättre med det estetiska.

                            Kommentar

                            • Triumph
                              • September 2008
                              • 295

                              #89
                              Den siste idioten är inte född... Operation estetik utförd och jag kan sova med ro
                              Kunde bara inte blunda för missen när jag kommit så härlångt....
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0351.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,7 KB
ID: 2149288Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0352.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,3 KB
ID: 2149289

                              För övrigt fick denna torpedbarb verkligen igång ett ha-begär. Så jäkla snygga! Men den är från Indien och rimmar säkert illa med stora ciklider. Men snygga och snabba simmare är de.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0328.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,3 KB
ID: 2149290
                              Senast redigerad av Triumph; 31 August 2013, 21:47.

                              Kommentar

                              • Triumph
                                • September 2008
                                • 295

                                #90
                                Nu har saker torkat och härdat färdigt. Då återstår en lackning i två lager på ett par timmar, men.... en veckas väntan på full härdning. Jag smäller av! Orkar inte vänta så länge...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...