720 liter mellan- och sydamerika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triumph
    • September 2008
    • 295

    #16
    Autodosering

    Har inhandlat biltemas universal vindrutespolare för att prova ut den som potentiell auto-doserare av pmdd och happy carbo. Den fungerade klockrent! Behållaren tar 1 liter, kostar 99 spänn och är lätt att skruva fast på lämplig skena eller annan plats. Provade med en hemgjord strypning med backventil (cykelventil) och det var som sagt inga problem. Kommer ha fyra av dessa, 12 V batterieliminator och styrning för rätt dosering. Ska botanisera på Kjell & Co eller Elfa.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0326.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,6 KB
ID: 2144794
    Senast redigerad av Triumph; 18 December 2012, 19:55.

    Kommentar

    • Triumph
      • September 2008
      • 295

      #17
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0014.jpg
Visningar: 1
Storlek: 77,0 KB
ID: 2144880
      Första utkast till bakgrund. Kommer raspa i frigolit samt gjuta av stenar med hjälp av silikon http://kinn.com/product.html/rtv-sil...category_id=28 och http://kinn.com/product.html/tixotro...category_id=28 när jag ger mig på trädstammar och grövre rötter. Vissa rötter kommer jag dock köpa i färdigt plastutförande och mura in i bakgrunden. Har kollat på några och de håller väldigt hög detaljrikedom och naturtrogenhet. Andra kommer jag ta från naturen och lacka fast. Finns ju ett och annat träd som ligger med rötterna uppe nu när snön har tyngt till ordentligt. Planen är att bakgrunden ska bjuda på tre revir. Vad tror ni gott folk? Något annat jag ska ta med eller ta bort? Skissen ser lite murrig och och trollskog ut, men så ska inte verkligheten bli
      Senast redigerad av Triumph; 26 December 2012, 21:58.

      Kommentar

      • tommy_g
        • February 2010
        • 473

        #18
        Jäklar, seriöst projekt. Gjuter du i betong?

        Kommentar

        • Triumph
          • September 2008
          • 295

          #19
          Ursprungligen postat av tommy_g
          Jäklar, seriöst projekt. Gjuter du i betong?
          Känner pressen nu när jag unnat mig pojkdrömskaret Nä, men allvarligt så tycker jag halva nöjet är att planera, drömma och bygga upp karet. Har länge funderat på att gjuta av saker och nu för tiden finns ju bra prylar till rimliga pengar. Gjuter av i silikon sedan första lagret i formen betong. Förstärka med lite polyester och fylla med polyuretanskum. Måla lite utanpå med vattenfärg och sedan lacka med epolan V. Fast jag lurar även på att gjuta med förgad polyester och sedan måla och lacka. Vi får se. Ska testa, labba och slabba lite först.
          Vem vet, det kanske slutar med en BTN-bakgrund....

          Kommentar

          • Triumph
            • September 2008
            • 295

            #20
            Har kopplat om rampen som har 4 x 80 W T5 lysrör så att det kan lysa två och två oberoende av varandra. Kommer bli perfekt för morgon -och kvällsbelysning. Hoppas på att få ett sämre belysningsklimat för alger och cyano, men ändå kunna njuta av karet belyst. Ska prova med att ha 6 timmar full belysning samt 2 + 2 timmar gryning och skymning. Ville slippa att klabba med flera ramper. Har nu en heltäckande och ren ramp i alu. Var är barmarken? Vill ut och gjuta av...

            Kommentar

            • Triumph
              • September 2008
              • 295

              #21
              Äntligen börjar det hända lite saker igen. Tråkiga snön är borta. Vissa plockar vårblommor andra släpar hem stenbumlingar...
              Plockade fram kittet med avgjutningssilikon och kladdade på utvalda stenar. Avgjutningen ska senare förhoppningsvis fyllas med polyuretanskum. Lär vara samma princip som för Back to Nature bakgrunder. Efter det följer sedvanlig målning av avgjutningen och skyddslack. Håll tummarna. Det går åt hyggligt med silikon.
              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0111.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,9 KB
ID: 2147531 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0120.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,3 KB
ID: 2147532 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0121.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,8 KB
ID: 2147533

              Kommentar

              • Triumph
                • September 2008
                • 295

                #22
                Avgjutning i silikon och skal av glasfiber samt original-sten. Snart blir det gjutning.
                Ser riktigt detaljrikt ut i avgjutningen måste jag säga.
                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0134.jpg
Visningar: 1
Storlek: 150,0 KB
ID: 2147674
                Senast redigerad av Triumph; 14 May 2013, 20:01.

                Kommentar

                • Triumph
                  • September 2008
                  • 295

                  #23
                  Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0140.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,8 KB
ID: 2147711
                  Första avgjutningen klar. Blev positivt överraskad över detaljrikedomen. Återstår att sätta färg på kalaset och skyddslacka. Tror att jag väntar med det tills avgjutna stenen är monterad i bakgrunden. Vill ha en heltäckande och enhetlig skyddslackning.

                  Kommentar

                  • Triumph
                    • September 2008
                    • 295

                    #24
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0163.jpg
Visningar: 1
Storlek: 83,0 KB
ID: 2148083
                    Karvar på med bakgrunden. Känner att jag behärskar tekniken att gjuta av stenar och är färdig med den som ska vara grunden i högra hörnet. Roten som ska vara i det vänstra blir en handjagad sak. Grundformen är klar och kommer kläs med cementspackel. När den torkat något kommer jag börja göra ådringar mm så realistiskt som jag bara kan. Provade på en klick och det blev fånigt bra. Fortsättning följer...

                    Kommentar

                    • Triumph
                      • September 2008
                      • 295

                      #25
                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0167-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 35,7 KB
ID: 2148116Lager med betongspackel satt och petig pensling för rätt struktur. Vatten, pensla, vatten , pensla. Till slut så... Ska färgläggas och ingå som modul i totala bakgrunden

                      Kommentar

                      • Triumph
                        • September 2008
                        • 295

                        #26
                        Hunnit med lite mer pyssel. Har valt att köra med akrylfärg som blir vattenfast när den torkat. Två moduler klara till bakgrunden. Kommer gjuta av ett par stenar till. Ska prova ett mer ekonomisk sätt. Dock fortfarande i silikon. Var dyrt som tusan att köpa tvåkomponents. Ska prova med vanlig från biltema eller classe...

                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0179.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,1 KB
ID: 2148195Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0182.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,7 KB
ID: 2148196

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #27
                          Jag följer din tråd - blir spännande, att följa fortsättningen.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Triumph
                            • September 2008
                            • 295

                            #28
                            Kul att du tycker det. Har själv riktigt lajbans med att planera, testa och skapa

                            Kommentar

                            • Triumph
                              • September 2008
                              • 295

                              #29
                              Har syltat och saftat fram fler stenar. Använder akrylfärg som är vattenfast. Har upptäckt att den mörknar betydligt när den torkat. Så det blir ljusa blandningar. Ett bra tips är att grundstryka en bottenfärg och sedan dutta på en brytning ovanpå med en tvättsvamp. Efter det gnuggar jag bort och "smutsar" till det hela med en lätt fuktat frotté.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0187.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,3 KB
ID: 2148242

                              Kommentar

                              • Triumph
                                • September 2008
                                • 295

                                #30
                                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0195.jpg
Visningar: 1
Storlek: 94,9 KB
ID: 2148416
                                En första utprovning i karet. Kommer bli en heltäckande bakgrund där mina hemslaktade stenar och rot kommer ingå. Ek-pinnarna har torkat till sig sedan i höstas och kommer få hänga ner och ligga lite huller om buller. Riktigt trivsamt faktiskt att sitta på altanen och skulptera inredning efter träning och bad så här års. Kommer dock ett nytt kök i vägen innan jag kan avsluta bakgrundsbygget. Mitt lekrum är barrikaderat av IKEA-lådor. Inte bra, inte bra alls
                                Senast redigerad av Triumph; 05 July 2013, 17:32.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...