Växtakvarium (SA) 540 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tommy_g
    • February 2010
    • 473

    Växtakvarium (SA) 540 liter

    Jag kommer fortlöpande ladda upp bilder och skriva, problemen kommer väl uppstå framöver så all tips och hjälp mottages tacksamt.

    Klicka på bilden för större version

Namn: helbild.jpg
Visningar: 2
Storlek: 208,5 KB
ID: 2181345

    Planen är att starta ett lite större växtakvarium som kommer att bebos av diverse sydamerikanska dvärgciklider. Akvariet är på 540 liter med en Amazonas BTN-bakgrund, jag hittade det på blocket med ställning och pumpar. Akvariet och ställningen har jag målat svart eftersom jag inte gillade aluminiumfärgen. Bakgrunden verkar vara gjord för ett 375-liters så jag har pallat upp den med betongdistanser och silikonat fast allting mot mittstaget. Det gröna ni ser i nedre delen är ett beskuret liggunderlag som är fastlimmat och tätat med silikon. Planen är att skapa ett filter på baksidan av bakgrunden enligt BTNs tips (kolla länken nedan).



    Eftersom jag kommer att använda dammlera tillsammans med torv i bottensubstratet vill jag inte att filtret ska suga med sig leran genom gruset, därav liggunderlaget som (förhoppningsvis) skall hålla tätt.

    Klicka på bilden för större version

Namn: munstycke.jpg
Visningar: 2
Storlek: 147,5 KB
ID: 2181346 Klicka på bilden för större version

Namn: bakom.jpg
Visningar: 2
Storlek: 24,5 KB
ID: 2181347

    Jag har gjort enligt anvisningarna och har ett Eheim-munstycke för utblås på högra sidan av akvariet
    och ett tjockare insug på vänstra sidan. Utsuget fungerade utmärkt även om jag kanske får borra fler hål i röret så det inte blir så kraftig ström.

    Jag fick med ett innerfilter och ett ytterfilter (Eheim). Ytterfiltret skramlar när jag kör igång det och det verkar inte fungera så bra, jag får inte igång det men tror att det mest beror på att det låg luft emellan locket och burken, jag har inte försökt mer än en gång. Man kan säkert bara byta ett lager eller nåt så funkar den igen. Jag tänker dock inte använda ytterfiltret eftersom jag vill gömma allting enligt BTNs tips med filter inuti bakgrunden.

    Klicka på bilden för större version

Namn: ytterpump.jpg
Visningar: 2
Storlek: 80,6 KB
ID: 2181348 Klicka på bilden för större version

Namn: ytterpump_2.jpg
Visningar: 2
Storlek: 58,5 KB
ID: 2181349 Klicka på bilden för större version

Namn: innerpump.jpg
Visningar: 2
Storlek: 80,0 KB
ID: 2181350

    Innerfiltret konstaterades av Zoopets fantastiska medlemmar vara en Eheim 2252, komplement som slangar och munstycke är nu beställt. Har också skickat efter en Eheim compact pump 1000l/h för insuget, borde räcka gott och väl.

    Klicka på bilden för större version

Namn: lera_1.jpg
Visningar: 2
Storlek: 111,1 KB
ID: 2181351 Klicka på bilden för större version

Namn: lera_2.jpg
Visningar: 2
Storlek: 91,1 KB
ID: 2181352

    Leran har jag grävt upp ur min fars damm, nu ligger massa lerkorvar och torkar i lägenheten. Detta har jag prövat tidigare utan koldioxidgödning eller annat bös och leran är ruskigt effektiv. Vid varje vattenbyte får jag ansa växterna som skjuter fart hela tiden. Har sedan innan ett 80-liters med kakaduor, samt min dotters guppyakvarium (60 l), bägge har denna lera i bottensubstratet utan torv. Nu har jag grävt upp lite för mycket lera än vad som behövs. har 2 fulla hinkar över. Jag har kämpat med att få upp skiten ur dammen, så om någon bor runt Trollhättan får ni gärna komma och hämta en hink. Jag ser hellre att den kommer till användning än att behöva kasta bort den, och jag orkar inte riktigt rulla all lera för framtida bruk innan den torkar.

    Klicka på bilden för större version

Namn: lillans.jpg
Visningar: 2
Storlek: 113,6 KB
ID: 2181353 Klicka på bilden för större version

Namn: mitt.jpg
Visningar: 2
Storlek: 139,1 KB
ID: 2181354

    Min dotters kar och mitt kakaduakar, det sista som blir under avveckling så fort jag får igång det stora karet. belysningen på det sistnämnda är två vanliga glödlampor, helt kass, ändå växer det.
    Senast redigerad av tommy_g; 07 November 2013, 11:16. Anledning: Uppdaterad teknik
  • tommy_g
    • February 2010
    • 473

    #2
    Idag kom den första leveransen!

    Idag kom UPS med grejerna, paketet vägde nästan 80 kg. 3 x 25 kg grus. Doppvärmare, gödning och månljuset.

    Klicka på bilden för större version

Namn: grus.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,9 KB
ID: 2130186 Klicka på bilden för större version

Namn: medel.jpg
Visningar: 1
Storlek: 104,8 KB
ID: 2130187

    Jag har från början velat ha svart grus eftersom färgerna kommer fram bättre på fiskarna men ångrade mig lite när jag fick leveransen, det är... för svart. Onaturligt svart. Nåväl, tanken är ju att gruset ska täckas av växter. Nu finns det ingen återvändo.

    Jag var ute på västkusten och hittade tillslut sten som liknade bakgrunden till både färg och struktur, hyfsat i allafall. Det var ett hel****e att hitta sten under all snö. Placering på frigolit för att skapa en rumslighet i mitten på karet.

    Klicka på bilden för större version

Namn: sten.jpg
Visningar: 1
Storlek: 261,9 KB
ID: 2130188

    Nästa steg - I med tjocka lerkorvar, sedan på med ett lager torv emellan korvarna och lite över. Jag hoppas nu att denna torv är naturell, av förpackningen att döma verkar den vara det, inköpt på Granngården, nån som har erfarenhet av denna torv?

    Klicka på bilden för större version

Namn: korvar.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,9 KB
ID: 2130189 Klicka på bilden för större version

Namn: torv.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,0 KB
ID: 2130190

    Nästa steg - Tvätta grus (tråkigaste jag gjort ever), på med ett lager grus över torven samt mindre lerbollar som stått och torkat på tidningspapper. Dessa är stenhårda, jag spred ut dem så gott det gick, hoppas nu bara att detta inte sugs upp bakom liggunderlaget in i filtervadden framöver.

    Klicka på bilden för större version

Namn: massor_kulor.jpg
Visningar: 1
Storlek: 303,6 KB
ID: 2130191 Klicka på bilden för större version

Namn: kulor.jpg
Visningar: 1
Storlek: 64,6 KB
ID: 2130192

    Nu ännu mer grus och placering av diverse rötter och småsten, de mindre stenarna som syns nu kommer jag förmodligen ta bort, de är lite malplacerade just nu. Jag fyllde upp karet och satte i allting, doppvärmare och pump går nu för fullt. Syrebubblor överallt. Ska mäta PH i morrn när det har fått gå över natten.

    Nästa steg blir att beställa växter så fort jag fått filtermaterialet och den nya pumpen. Nedan är bilder med de 4 lysrören och med bara månljuset, får se om jag ska ha det såhär, kanske ändrar mig.

    Klicka på bilden för större version

Namn: sun.jpg
Visningar: 1
Storlek: 256,8 KB
ID: 2130193
    Klicka på bilden för större version

Namn: moon.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,3 KB
ID: 2130194
    Senast redigerad av tommy_g; 07 November 2013, 11:24. Anledning: stavfel

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Anmäler mitt intresse att följa med på resan
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Whizzer
        • May 2005
        • 498

        #4
        Åh så spännande! Ser ut att bli kanonsnyggt!
        Whizzer
        http://ninavarblane.blogspot.com

        Kommentar

        • tommy_g
          • February 2010
          • 473

          #5
          Adoption av växter

          Filtermattan har fortfarande inte kommit, jag var tvungen att ringa till Tyskland (igen) och fråga vad fan de sysslade med - allt fanns i sortimentet, först när jag ringde skickade de grejerna så jag hoppas på leveransen till mellandagarna. Samtidigt har jag länsat de andra akvarierna på javaormbunkar och ansat några toppar av H. polysperma. Måste ha någon form av snabbväxande växt så inte algerna exploderar. De senaste kommer jag ta bort sen när jag får de växter jag vill ha.

          Klicka på bilden för större version

Namn: amazonas.jpg
Visningar: 1
Storlek: 260,0 KB
ID: 2130234 Klicka på bilden för större version

Namn: root.jpg
Visningar: 1
Storlek: 221,6 KB
ID: 2130235

          Det var krångligt att fästa de mindre javaormbunkarna men jag lyckades klämma in de i håligheter här och där i bakgrunden samt på rötterna, de större fäste jag med gröna gummiband. Fick en del andmat med från lillans kar så jag jagar minsta lilla spår på ytan efter skiten.

          Jag har haft sådan extrem tur via en polare som har akvaristikföretag att få köpa in växter via en större grossist (säger inte vilken =p) till inköpspris. Han sade åt mig att göra en lista så får jag en offert. När jag först fick beskedet gjorde jag en jäkla massiv lista som nu har bantats ned, jag tror fortfarande man ska ta det lugnt och inte blanda arter hej-vilt, bättre att ha mycket av några få så kan man sedan köpa till någon enstaka växt som sticker ut för att skapa en fokuspunkt. Less is more. Så här blir det;

          8 st. Anubias barteri var. nana
          15 st. Hemianthus callitrichoides 'Cuba'
          10 st Pogostemon helferi
          4 st Heteranthera zosterifolia

          Klicka på bilden för större version

Namn: skiss.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,1 KB
ID: 2130236

          Tiger-lotusen hade jag sedan innan, så den sitter på plats. Det är något med näckrosliknande växter jag inte kan motstå - likaså flytväxter, blir ett nice ljus. Strömmen vill dock gärna dra Lotusen åt höger nu, man kan se det på bilden, kolla även javaormbunken längst upp till vänster så ser ni strömriktningen. När jag dock får min andra pump för insuget hoppas jag att det istället blir en stadig ström från höger till vänster. Tanken är att de ska ge lite skugga åt Anubias och Java ormbunkarna.

          Jag hade helst velat ha javaormbunke (Microsorum pteropus "Windeløv") istället för de vanliga ormbunkarna för att skapa en kontrast mellan växterna, men när jag redan hade dessa så kör jag på dem. Får finnas en gräns för hur mycket man slösar, budgeten är sedan länge överskriden.

          Jag tror jag har kommit på en bra lösning med att fästa Anubias på stenarna, det går ju inte att dra gummiband eller fiskelina runtom eftersom de står på frigolitplattor mot akvariets botten - man kanske kan knyta 2st tyngder på var sin sida om en fiskelina och lägga över? Det tråkiga som alltid är att det tar så lång tid innan de verkligen växer fast ordentligt, fula tyngder i akvariet vill man ju inte ha.

          Min stora fasa just nu är ljuset. Cuban kommer att behöva rejält med ljus. Därav placeringen i centrum. Jag har nu tagit reda på vad för slags armatur jag har;

          RAMP T8 150x50cm 4 X 36/40W

          med 4 x Philips Aquarelle TL-D 36W = 144W

          Det är inte ens 0,5W/L. Nu sväljer ju bakgrunden kanske 1/3 eller 1/4-del av volymen, men ändå. Just nu har banne mig inte råd med en splajtans ny armatur, och jag är inte speciellt sugen på att tjafsa med Tyskarna igen om leveranser, frakten plockar bort väldigt mycket på priset varje gång man beställer. Men nytt ljus är nog ett måste. Nån som har koll på bra armaturer till detta kar? Planen från början var ju två hängande armaturer från taket, men jag är tveksam - man vill ju inte ha 2 st strålkastare rakt i ögat när man chillar i soffan.

          Så här ser det ut i stort än så länge. Detaljarbetet kommer sist. När man jobbar med det över tid får man nya idéer så vem vet hur det kommer att se ut i slutändan? Det är ju detta som jag tycker är ball med akvaristiken, man kan heller inte alltid ha full kontroll, livet finner sina egna vägar.
          Senast redigerad av tommy_g; 07 November 2013, 11:24. Anledning: stavfel

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            jäkla fokus du har! gillar skarpt!

            Kommentar

            • tommy_g
              • February 2010
              • 473

              #7
              Tackar! Det här blir lite som en dagbok för min egen del också, man får en mer objektiv syn på arbetsprocessen.

              Har nu 4 siamensis algätare som simmar omkring och håller om varandra. 2 st hade jag sedan innan (tog säkert en timma att överlista dem i håven) de andra 2 köpte jag precis i akvariebutiken. Nu får man vänta någon månad med mer fisk tills växterna är på plats och värdena har stabiliserats. Är riktigt sugen på ett jättestim med citrontetror, rackarna ska ju ha så kallt vatten bara. =(

              Gjorde dropptester, har nu;

              7.5 PH (precis som kranvattnet)
              KH 5 dh
              GH 5 dh
              Nitrit på minimum, var väl förutsägbart, ville bara pröva det nya nitrittestet.

              Tillsatte också bakteriekultur, akvariet är helt grumligt. Ska göra ett nytt test imorrn. Jag måste få ned PH-värdet markant, får väl skaffa nån grunka med torv bakom bakgrunden, för det torvet som är i botten verkar inte ha färgat vattnet något överhuvudtaget. Lite gulare får det gärna bli.

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Riktigt härligt kar

                Kommer att bli kanon så snart växter mm har tagit sig.

                Denna tråd kommer att följas, det vill jag lova
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Nubi
                  • March 2009
                  • 9026

                  #9
                  Fan vad snyggt!!
                  Ja citrontetror hade varit kanonsnyggt, vad menar du med att de vill ha så kallt?


                  Ett par andra tetra förslag mot det fina gröna växterna:
                  Röd fantomtetra
                  Hyphessobrycon haraldschultzi

                  Ska bli kul att följa tråden

                  *Lägg till prem. *klick*
                  Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                  Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                  Fiskbloggen

                  Kommentar

                  • tommy_g
                    • February 2010
                    • 473

                    #10
                    Ty! Jag har en liten baktanke att det kanske eventuellt blir discus framöver, därför har jag kollat alla växter och kikar även på fisk som trivs i typ 28 grader eller varmare. Man kan säga att jag vill skapa förutsättningar för discus om det skulle bli så, hehe.

                    På Zoopet här står det i artbeskrivningen för Citrontetra att maxtemperaturen ligger på 26 grader, om man googlar "Lemon tetra" så finns det artbeskrivningar där tempen ligger över 28 grader, så vad är rätt? Det lutar nog åt citrontetror iallafall. Jag vill ha ett stort stim av något. Schultz´s tetra är riktigt läcker, rött mot grönt funkar alltid, har rödmunstetror sedan innan. Urläckra mot växterna.

                    Dvärgciklider har jag inte bestämt mig för än heller, vet heller inte hur många jag kan ha i karet. Tänkte pröva med ett par först och se hur reviret tar sig. Lutar åt boliviansk fjäril. Jag har 2 yngel på A. cacatoides (honor) som börjar bli riktigt stora. Plus farsan då, men då vill jag nog ha en ny hane. Så svårt det här. Fan, måste det finnas så många snygga fiskar?!
                    Senast redigerad av tommy_g; 07 November 2013, 11:23. Anledning: stavfel

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      #11
                      Citrontetror fungerar i 28 grader, men de lever "snabbare" och blir inte så gamla som de kan bli i svalare vatten.

                      Däremot trivs inte Apistogramma i 28+ grader, de blir väldigt kortlivade.

                      Om du släpper ner ett par dvärgciklider så tar de åt sig så mycket revir de kan

                      Det bästa är om man kan släppa ner de dvärgciklider man vill ha samtidigt, då fixar de revir i förhållande till varandra.

                      Den dvärg som kommer ner först brukar alltid vara den dominanta och kan se hela karet som sitt revir.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • tommy_g
                        • February 2010
                        • 473

                        #12
                        Många värdefulla tips som i praktiken hade tagit lång tid att annars komma underfund med. Tackar! Blir nog inga dvärgar förrän jag fått igång det med växterna i allafall. Först då kan man börja med detaljarbetet och bygga gömställen. Jag vill inte dela upp akvariet allt för mycket i "små rum" heller. Tyckte att 540 l var stort i början, nu trånar man efter 1000 l hehe.

                        Såg dina A. trifasciata, jäkligt häftiga måste jag säga. Det blir allt svårare att bestämma sig hehe. A. Cacatuoides 1+3 är i allafall spikat. Om något mer par av annan art får plats så lutar det lite åt hongsloi eller nån form av fjäril. 3 olika arter av dvärgar vore ju skoj men det kanske inte fungerar i längden?
                        Senast redigerad av tommy_g; 07 November 2013, 11:25. Anledning: stavfel

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          #13
                          Tre grupper med dvärgar ska nog fungera, särskilt som en av dem är Fjärilar.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Vimsa
                            • November 2008
                            • 768

                            #14
                            *följer*

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              #15
                              Ursprungligen postat av vimsa
                              *följer*
                              +++1
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...