Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Toppenfint, Johnny! Sådär skall en syresten dras!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Är så himla glad. Fick ju HiH på några av mina Guianacara Owroewefi och enbart behandlat detta med Voogle som är ett naturmedel för att stärka motståndskraften mot sjukdomar. Nu efter en dryg månad ser du på sista bilden hur det läkt. Det är samma hane på bilderna. Bild ett när detta upptäcktes efter semestern i mellandagarna. Bild två är tagen nyss.
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0727.jpg
Visningar: 161
Storlek: 33,5 KB
ID: 2366663Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0851.jpg
Visningar: 149
Storlek: 45,5 KB
ID: 2366664
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Riktigt fint att höra att det gått så bra med G.o-hanen!
        Superbt arbete!

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          Kul att höra
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • tanteva
            • September 2015
            • 1399

            det är alltid skönt med *bevis* på att långtids behadling funkar på sådant som man kan behandla så som hålihuvet sjukan =) den är ju himla läcker den där =D

            Kommentar

            • tonpet
              • February 2008
              • 469

              Härligt Johnny, så härligt att höra att lyckas med det du trott på.
              Juwel Rio 300, Diskus
              "Sluta vara den du var och bli den du är"

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Riktigt fint att höra att det gått så bra med G.o-hanen!
                Superbt arbete!
                Ursprungligen postat av KJE
                Kul att höra
                Ursprungligen postat av tanteva
                det är alltid skönt med *bevis* på att långtids behadling funkar på sådant som man kan behandla så som hålihuvet sjukan =) den är ju himla läcker den där =D
                Ursprungligen postat av tonpet
                Härligt Johnny, så härligt att höra att lyckas med det du trott på.
                Tack ska ni ha för dessa varma lyckönskningar, det värmer. Men man ska ju inte ropa hej förrän....ja, ni vet vad jag menar. Skriver på ett längre inlägg som kommer om en liten stund.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Jag blev ju så himla glad över att HiH backade och övergick då till en basdos med Voogle. Det visar sig nu efter en dryg vecka att Voogle stärkte motståndskraften så länge det var maxdos. När jag nu går ner till underhållsdos kommer det tillbaka med full kraft.

                  Har nu surat färdigt över detta faktum och påbörjar medicineringen av det bästa preparat jag känner till mott Hexamita och HiH, SERA Flagellol.

                  Ett kombinationspreparat som också innehåller vitamin K3 som visat sig funka kanon i behandling av HiH.

                  Så för att det ska fungera optimalt behöver alla filter vara rena, 2 st. Eheim ytterfilter och 1 Juwel innerfilter och vattnet genomluftas ordentligt. Vi får se nu vad det gör med alla körsbärsräkor, växtlighet etc.

                  Men fiskarnas hälsa kommer först så det får bli som det blir.

                  I allvarliga fall måste medicineringen pågå i 7 dagar. Därefter vattenbyte till minst 80%. Det är så det kommer att gå till här.




                  Jag kan ju märka när jag läser olika inlägg från er andra att vi som akvarister reagerar ganska olika på det här med sjukdomar. En del kanske har inställningen ”Shit Happens” och ruskar av sig faktumet ganska snabbt. En del av er reagerar nog strikt logiskt som en händelse som kräver insatser som ni sedan utför. En del drabbas av en smärre panik. Andra av en gigantisk panik. Några får kanske skuldkänslor i som tynger er. En del blir förbannade på det som händer och tycker det är en stressande skithobby etc. etc.




                  Det som varit ett slags problem för mig själv i detta är nog att jag fått oproportionerligt stora skuldkänslor för de sjukdomar som uppstått i mina kar. Så det som jag inte riktigt berättat tidigare är väl att den historia som blev med diskusarna nästa knäckte mig. Att se fisk efter fisk bli sämre, att behöva ta beslut om avlivning av fiskar som jag i stort sett upplevde som ett gäng hundvalpar. Det blev för mycket helt enkelt.

                  Så det var på gränsen efter detta att jag sålt alla mina kar och aldrig någonsin fortsatt med hobbyn igen.
                  Nu var det ju något positivt som ändå övervägde och jag har det riktigt bra med mina kar. Så det har känns som ett slags nyförälskelse och då ungefär blir mina Guianacaror sjuka i liknande sjukdomar som mina Diskusar.

                  Så då blev det att ”fejsa” min egen skuldkänsloreaktion som ju dök upp igen som gubben i lådan.

                  Jag fattar ju att jag överreagerat. Nåväl så har jag nu jobbat med dessa reaktioner i de mindfulnessövningar som jag undervisar i och upplever det som att något släppt eller att jag har försonats med att fiskar dör och blir sjuka etc. Sidoeffekten av detta är att jag slipper gå med Kebnekajse på mina axlar utan kan fokusera på att jag gillar mina fiskar och att jag vill hjälpa dom istället för att jag är skurken som skapat deras lidande.

                  Så summan av detta för dig kanske obegripliga resonemang är att det känns helt ok med det som hänt och att jag ska göra vad jag kan för att de skall bli friska och att jag släppt de gååthelvete-fantasier som jag gisslats av tidigare.

                  Så då är livet gott trots sjukdomar i karen.

                  Ha det gott och tack för möjligheten att utan kostnad få bikta sig på Zoppet. Ha det gott!
                  Klicka på bilden för större version

Namn: 759004-legs-in-a-green-grass.jpg
Visningar: 139
Storlek: 179,2 KB
ID: 2366784
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Tycker att du arbetar metodiskt och sansat - fortsätt så.
                    Jag måste fråga; var det endast G.o-hanen som blev sjuk, eller hela truppen?
                    Lycka till nu, Johnny!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Tack Mats. Den hanen som var på bilden var den som började och har sett tecken på två ytterligare hanar. Inga alls på honorna. Intressant också att den som är värst drabbad är den hanen som oftast blir utan hona. Men alla äter kopiöst och verkar må bra för övrigt om man nu bortser från månlandskapet i pannan.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Tack Mats. Den hanen som var på bilden var den som började och har sett tecken på två ytterligare hanar. Inga alls på honorna. Intressant också att den som är värst drabbad är den hanen som oftast blir utan hona. Men alla äter kopiöst och verkar må bra för övrigt om man nu bortser från månlandskapet i pannan.
                        Ok.
                        Nu är jag personligen inte så bevandrad i hur man botar olika sjukdomar hos fiskar, på grund av att jag väldigt sällan råkar ut för detta problem i mina kar (hur förmätet det än låter).
                        Hih är ju en sjukdom vars symptom, i de flesta fall, blossar upp då fiskens motståndskraft av någon anledning är lägre än normalt. Jag går inte ytterligare in på vad det kan bero på i just ditt kar i nuläget - men det finns säkert många kunniga här på forumet som är bättre lämpade än jag att ”pinpointa” diverse anledningar.
                        När du fått bukt med eländet är mitt tips att se till att fiskarna har en optimal miljö och att de får i sig näringsrik och varierad kost, så att de latenta orsakerna till sjukdomen helt enkelt inte har en chans att etablera sig och blomma ut - att fiskarna får ett starkt immunförsvar, så att säga - inifrån och ut.

                        (Vi har ju snackat om detta förut, bland annat i stugtråden - discusar o.s.v. - så det är ju inga nyheter).

                        Ös nu bara på som planerat, Johnny - detta kommer att fixa sig!
                        Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 February 2017, 09:11.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Kloka tankar, min vän.

                          Detta blossade ju upp efter julhelgerna, lagerinventering och det mesta som kan tänkas hända samtidigt. Så fiskarna har fått klara sig med längre perioder utan vattenbyte. Maten har inte direkt pga inledningen varit särskilt varierad. Så nog finns det gott om orsaker till denna händelse. Det är ju som det är. Det övriga livet med jobb och annat kräver ju sitt. Så det blir ju till att se om allt går ihop i slutändan. Förr var jag ju oftast sjuk och satt inne och glodde på karen och Zoopet mest hela tiden. Vi har ju skaffat en hund till, tränar ofta och njuter av att leva. Så livet är mer fartfyllt numera.

                          Möjligen får jag på sikt gå över till mer "enkla" fiskar som klarar att sköta sig själva i vissa perioder.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Kloka tankar, min vän.

                            Detta blossade ju upp efter julhelgerna, lagerinventering och det mesta som kan tänkas hända samtidigt. Så fiskarna har fått klara sig med längre perioder utan vattenbyte. Maten har inte direkt pga inledningen varit särskilt varierad. Så nog finns det gott om orsaker till denna händelse. Det är ju som det är. Det övriga livet med jobb och annat kräver ju sitt. Så det blir ju till att se om allt går ihop i slutändan. Förr var jag ju oftast sjuk och satt inne och glodde på karen och Zoopet mest hela tiden. Vi har ju skaffat en hund till, tränar ofta och njuter av att leva.

                            Möjligen får jag på sikt gå över till mer "enkla" fiskar som klarar att sköta sig själva i vissa perioder.
                            Jag vet hur det är. Jag har också helt andra saker att pyssla med än just akvarierna - och speciellt att spendera tid här på Zoopet.
                            Det kan ju vara så att gruppen som har fått hih har haft ett pressat schema en längre period - alltså att de har fajtats, lekt och hållt på, vilket kan ta på krafterna.
                            Du har så fina och välskötta kar, så jag tror att du snart har vänt den här lilla "dippen" på rätt köl igen.

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ja det har jag faktiskt inte tänkt på, Mats att det som verkar ha fått dom att må bra också kan knäcka dom med flera par i närheten av varandra som alltid ger max i revirkamp och fight om honorna. Du är allt bra klok du
                              Det blir säkert ok igen, det tror jag nog. Men nu är det sjukstuga som gäller med extra allt.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Ja det har jag faktiskt inte tänkt på, Mats att det som verkar ha fått dom att må bra också kan knäcka dom med flera par i närheten av varandra som alltid ger max i revirkamp och fight om honorna. Du är allt bra klok du
                                Det blir säkert ok igen, det tror jag nog. Men nu är det sjukstuga som gäller med extra allt.
                                Japp, låt det vara sjukstuga ett tag.
                                De lekperioder som fiskarna har naturligt stämmer ju helt enkelt inte in med det tillstånd av "perfekthet" som vi ställer iordning i våra kar. Så fort en lek är över, inleds en ny - kanske inte av samma par men av något annat. Fiskarna hinner liksom inte återhämta sig mellan varven.
                                Jag ser på mina scalarer - som nu helt plötsligt har börjat med en lekfrekvens av rent otroliga mått (två par fläktar rom just nu) - att de är helt slut efter lekperioderna och verkligen behöver gå över i flockmentalitet och chilla tillsammans.
                                Kanske skulle du kunna fixa ett kar och ta över några individer och låta dom gå själva och vila sig någon gång då och då... Bara en tanke.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...