Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RoffePoffe

    • August 2012
    • 88

    Snygga bilder på skäggiga grabbar

    /RoffePoffe

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av RoffePoffe
      Snygga bilder på skäggiga grabbar

      /RoffePoffe
      Tack Roffepoffe! Vi är båda så nöjda så med våra stråna trots att ingen av oss har särskilt tät skäggväxt. Dock har Ancistrusen kompenserat detta med rejält tjocka strån å andra sidan.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Hade en helt underbar tur i skogen med denna lilla ömhetstörstande tornado på 5 månader:
        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2439.jpg
Visningar: 108
Storlek: 412,3 KB
ID: 2354339

        Vi gick i skogen som är både spännande och läskig sett med Meijas ögon. En koltrast var superläskig och tokintressant. Mitt i skogen alldeles invid en stig så reste sig några vackra rådjur 5 meter från oss och löpte elegant iväg. Meija missade hela föreställningen. Men inte jag. Den sitter fortfarande på näthinnan.

        Tror det här med hund och mina akvarier ger samma inspiration på något underligt sätt. Båda gör att jag känner mig närmare naturen. Mer delaktig och närvarande.

        Tycker att bästa sättet att betrakta sina kar är att tömma skallen på tankar och att bara vara uppmärksam på vad fiskarna gör i karet. Smartphones och datorer är bannlysta i dessa möten. Tar man sig tid så händer det nya saker dagligen även bland tetror och andra "enklare" arter.
        Igår visade sig två av mina L200 i diskuskaret och gnagde på samma Hikari Algae Wafer. De var så uppspända i fenorna för att imponera påvarandra att de såg ut som om de varit gjutna i plast. Men algtabletten var för god för att släppa. De låg och smaskade på tabletten och det var lite som en revolverduell i gryningen om man nu ska tänka sig stämningen. Föreställ dig dessutom lite italiensk spagettivästern-musik i bakgrunden så ser du liksom bilden framför dig. Sedan kom en Guianacara Owroewefi och körde bort kombattanterna så att sanden flög omkring.
        Du som läser detta får nöja dig med min berättelse. Kameran låg 10 meter bort och det är så sållen jag ser mina gröna skönheter i karet samtidigt.
        Senast redigerad av Bluewing; 16 April 2016, 18:22.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mu(sic)
          • March 2012
          • 2305

          Är man i skogen med sin hund så har man inte tid med en massa ovidkommande funderingar Jag saknar det ibland

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Detta är det sista ni ser av Discus nummer 8. Hanen har pendlat mellan att visa tecken på headstanding men kommit tillbaka. Men det discuspar jag har i karet är tuffare än några discusar jag träffat på. Så de trycker ner denna kille konstant och nu är han döende. Jag ska strax hjälpa honom vidare nu.

            Klicka på bilden för större version

Namn: image_71746.jpg
Visningar: 123
Storlek: 224,9 KB
ID: 2354375

            En gång i tiden med start sommaren 2013 var de ett helt gäng livsglada ungdomar på, som jag förstår idag, liten yta. Men åh vilken glädje de gett mig:

            Klicka på bilden för större version

Namn: discusar 2013.jpg
Visningar: 107
Storlek: 190,0 KB
ID: 2354378
            Senast redigerad av Bluewing; 17 April 2016, 10:42.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              Det var tråkigt men bra att du hjälper honom till andra sidan.

              Kommentar

              • RoffePoffe

                • August 2012
                • 88

                Jobbigt, men antagligen det rätta

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Väldigt tråkigt Johnny, känner med dig.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Trist med discus-hanen!
                    Har du ett par kvar nu?

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av Christer5
                      Det var tråkigt men bra att du hjälper honom till andra sidan.
                      Ursprungligen postat av RoffePoffe
                      Jobbigt, men antagligen det rätta
                      Ursprungligen postat av Inger H
                      Väldigt tråkigt Johnny, känner med dig.

                      //Inger
                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Trist med discus-hanen!
                      Har du ett par kvar nu?
                      Tack för att ni bryr er så mycket. Jag avskyr denna delen av att ha fiskar i min vård men det är å andra sida likadant med hundarna.
                      När man står där i början och det är fullt i kroppen med förväntningar vid ett inköp då är det helt andra toklyckliga känslor.
                      Kommer ihåg när jag åkte till Tony, med Anders och Mats för att köpa diskus.
                      Jädrar vad jag var glad!
                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0070.JPG
Visningar: 117
Storlek: 202,8 KB
ID: 2354383
                      Ja det är faktiskt jag med mina blivande 10 diskus.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0085.JPG
Visningar: 118
Storlek: 176,5 KB
ID: 2354384
                      Tony var också glad när han paketerade mina guldklimpar.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0088.JPG
Visningar: 120
Storlek: 156,7 KB
ID: 2354385
                      För varje diskus som åkte ner i sin påse var lyckoberusningen allt värre.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_2458.jpg
Visningar: 106
Storlek: 222,5 KB
ID: 2354386
                      Att det sedan slutar så här tänker man inte på just då. Men detta ingår.
                      Så det är inte den bilden som stannar kvar utan denna:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0070.JPG
Visningar: 111
Storlek: 202,8 KB
ID: 2354387
                      Livet fortsätter. Vågar man landa i olyckan så finns det mer plats för lyckan.

                      Som svar på din fråga Mats så är det ett par kvar. De har lekt igen. Livet fortsätter som sagt.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ahh! Jag tror att det möjligtvis kan vara jag som tagit bilden på dig framför diskusburken.
                        Det här var din första "batch" med discus - jag tycker du trots allt har lyckats väldigt fint med dessa - och då skall man tänka på att du, de facto, har ett par kvar från denna grupp, bara det är ju något att glädjas över!
                        Jag tror att det discus-par du har kvar kommer att leva prima liv ett bra tag till i ditt kar. Nu är de själva och kan dona med sina lekar i lugn och ro.
                        Jag har också Discus som "prio ett", en ständig längtan och ett envist sug efter dessa underbara ciklider - men, jag har också upptäckt att det ibland kan vara skönt att pausa från discus kortare eller längre perioder, köra lite annan fisk och liksom vila ett tag. I sinom tid skaffar man Discus igen och tar då med sig erfarenhet från tidigare hållning.
                        Johnny, du är en fantastiskt skön, trevlig och "go' gubbe" med en härligt positiv syn på saker och ting - fortsätt så!
                        Det är alltid kul, intressant och upplyftande att läsa dina tankar och funderingar!


                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Klicka på bilden för större version

Namn: image_71760.jpg
Visningar: 126
Storlek: 164,6 KB
ID: 2354403
                          Jodå, det är allt du som är fotografen, Mats 👍
                          Nu är vattenbyte och filterrengöring klar i Discuskaret. Tillsatte det som jag ser som det bästa torvextraktet SERA Aquatan Blackwater.
                          Så här blir det direkt och även om det minskar så är det en viss effekt även efter 10 dagar. Speglingen i frontglaset bjuder jag på.
                          Senast redigerad av Bluewing; 17 April 2016, 13:29.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ahh! Jag tror att det möjligtvis kan vara jag som tagit bilden på dig framför diskusburken.
                            Det här var din första "batch" med discus - jag tycker du trots allt har lyckats väldigt fint med dessa - och då skall man tänka på att du, de facto, har ett par kvar från denna grupp, bara det är ju något att glädjas över!
                            Jag tror att det discus-par du har kvar kommer att leva prima liv ett bra tag till i ditt kar. Nu är de själva och kan dona med sina lekar i lugn och ro.
                            Jag har också Discus som "prio ett", en ständig längtan och ett envist sug efter dessa underbara ciklider - men, jag har också upptäckt att det ibland kan vara skönt att pausa från discus kortare eller längre perioder, köra lite annan fisk och liksom vila ett tag. I sinom tid skaffar man Discus igen och tar då med sig erfarenhet från tidigare hållning.
                            Johnny, du är en fantastiskt skön, trevlig och "go' gubbe" med en härligt positiv syn på saker och ting - fortsätt så!
                            Det är alltid kul, intressant och upplyftande att läsa dina tankar och funderingar!

                            Tror du tänker helt rätt. Blir glad att höra att du gillar att läsa om det jag skriver 😊
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mu(sic)
                              Är man i skogen med sin hund så har man inte tid med en massa ovidkommande funderingar Jag saknar det ibland
                              Så är det om man har haft hund men slutat. Man saknar det goda.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Har precis hämtat ett stort paket med LED-lysrör, SERA LED X-Change. Nu ska det monteras LED! Återkommer med bilder.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...