Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Vilken färg är det på rommen nu?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Fortfarande orange.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Halloj Johnny!

        Du bör se små utbuktningar på romkulorna nu. Kolla bilden så ser du att på några av kornen ser det ut som en liten utbuktande ås - då är "sprattlarna" på väg.

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6335_2.JPG
Visningar: 119
Storlek: 139,4 KB
ID: 2352512



        "Svansarna" börjar sticka ut mer och mer och så fäster sig sprattlarna med en liten tråd från huvudet, på underlaget.
        Kommer dom till detta stadie brukar det ofta gå vägen.

        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_6349_2.JPG
Visningar: 96
Storlek: 356,5 KB
ID: 2352513


        Lycka till nu, Johnny!

        Kommentar

        • tanteva
          • September 2015
          • 1399

          Men vilken kul läsning =D håller alla tummar tår och allt annat kan kan hålla... ser fram emot dina bilder =D

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Halloj Johnny!

            Du bör se små utbuktningar på romkulorna nu. Kolla bilden så ser du att på några av kornen ser det ut som en liten utbuktande ås - då är "sprattlarna" på väg.

            [ATTACH=CONFIG]n2352512[/ATTACH]



            "Svansarna" börjar sticka ut mer och mer och så fäster sig sprattlarna med en liten tråd från huvudet, på underlaget.
            Kommer dom till detta stadie brukar det ofta gå vägen.

            [ATTACH=CONFIG]n2352513[/ATTACH]


            Lycka till nu, Johnny!
            Vi får se under dagen om de går hela vägen. Kul med bilderna så det syns hur det ska se ut, Mats. Tack!

            Ursprungligen postat av tanteva
            Men vilken kul läsning =D håller alla tummar tår och allt annat kan kan hålla... ser fram emot dina bilder =D
            Tack Eva. Jag är försiktigt optimistisk. Vi får se under dagen då de ska kläckas om det går som det ska..
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ojoj, spänning på högst nivå

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Kul med bilderna så det syns hur det ska se ut, Mats. Tack!
                Nja, det är mer hur det kan se ut. Kommer dom till "häng"-stadiet brukar det klara sig - såvida inte nån jädra mal är där och ålar sig fram till dukat bord.
                Jag säger som Inger, spänning på högsta nivå!

                Kommentar

                • toggaj
                  • November 2009
                  • 220

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Fortfarande ingen kläckt rom. Hmmm...

                  Blir lite taggad av Cathrins (Music) senaste projekt apropå något annat. För att fullfölja den naturliga linjen så skulle det vara himla häftigt att köra ett kar á la Walstad eller LowTech som de flesta säger idag. Pratade med en duktig kvinna som kört Lowtech en längre tid i ett nano med minimal fiskbelastning och som fungerat utmärkt utan filter och värme. Har ett tomt nano på 30 L stående. Tips?
                  Hade igång ett 54-liters akvarium helt enligt vad Walstad skriver i sin bok. Det fungerade alldeles utmärkt de tre år som akvariet var igång. Skötseln bestod i huvudsak av att fylla på avdunstat vatten samt att rensa växter när det blev för mycket. Jag hade Körsbärsräkor och Galaxyrasbora i akvariet och de verkade trivas. Intressant att ha provat den här varianten av hobbyn också./ Johan

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Ojoj, spänning på högst nivå

                    //Inger
                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                    Nja, det är mer hur det kan se ut. Kommer dom till "häng"-stadiet brukar det klara sig - såvida inte nån jädra mal är där och ålar sig fram till dukat bord.
                    Jag säger som Inger, spänning på högsta nivå!
                    Det som gör att jag inte riktigt känner samma spänning, vänner är att deras rom såg lite matt ut på ytan. Inte så glansig som Mats Diskusars rom. Det gör att jag misstänker att något i karet hindrar rommen från att gå över till sista steget. Vi får se under dagen. Men oavsett utgången så är det ett tecken på att Diskusarna mår bra. Funderar allvarligt på att skaffa en hona till den ena hanen i vår. Vi får se.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ursprungligen postat av toggaj

                      Hade igång ett 54-liters akvarium helt enligt vad Walstad skriver i sin bok. Det fungerade alldeles utmärkt de tre år som akvariet var igång. Skötseln bestod i huvudsak av att fylla på avdunstat vatten samt att rensa växter när det blev för mycket. Jag hade Körsbärsräkor och Galaxyrasbora i akvariet och de verkade trivas. Intressant att ha provat den här varianten av hobbyn också./ Johan
                      Kul att du delar med dig. Vilken jord/substrat satsade du på då Johan?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Bluewing



                        Det som gör att jag inte riktigt känner samma spänning, vänner är att deras rom såg lite matt ut på ytan. Inte så glansig som Mats Diskusars rom. Det gör att jag misstänker att något i karet hindrar rommen från att gå över till sista steget. Vi får se under dagen. Men oavsett utgången så är det ett tecken på att Diskusarna mår bra. Funderar allvarligt på att skaffa en hona till den ena hanen i vår. Vi får se.
                        OK, vi skall inte hetsa - går det så går det!
                        En fråga bara, är dom framme och pockar med munnarna på äggen, liksom känner på dom?

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          "Mina" ägg var inte speciellt glansiga
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • toggaj
                            • November 2009
                            • 220

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Kul att du delar med dig. Vilken jord/substrat satsade du på då Johan?
                            Blomjord, Jag vill minnas att jag använde kaktusjord som jag täckte med ett lager sand. Jag försökte nog göra som det står i Walstads bok så gott jag kunde vilket visade sig fungera över förväntan. / Johan

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                              OK, vi skall inte hetsa - går det så går det!
                              En fråga bara, är dom framme och pockar med munnarna på äggen, liksom känner på dom?
                              Ja det gör de. Särskilt honan.
                              Ursprungligen postat av Inger H
                              "Mina" ägg var inte speciellt glansiga
                              Mina Diskusars rom ser exakt ut som dina, Inger. Intressant
                              Ursprungligen postat av toggaj

                              Blomjord, Jag vill minnas att jag använde kaktusjord som jag täckte med ett lager sand. Jag försökte nog göra som det står i Walstads bok så gott jag kunde vilket visade sig fungera över förväntan. / Johan
                              Ja i Walstads bok står det ju uttryckligen att det ska vara icke näringsberikad jord. Funderade själv på just Kaktusjord.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • Inger H

                                • December 2008
                                • 11247

                                [QUOTE=Bluewing;n2352542]
                                Ja det gör de. Särskilt honan.

                                Mina Diskusars rom ser exakt ut som dina, Inger. Intressan

                                Ja, och det blev ju några små minisar till slut


                                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...