Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ja visst är det kul Pia. Himla livsglad art Woffarna [emoji7]

    Sedan Einarsson, så för egen del så tror jag på detta med Voogle och kommer att köra med det ett tag. Sedan utvärderar jag.

    Nej det är inte samma, Inger. FFM binder osunda ämnen och smörjer så att säga hud, gälar. Har samma positiva bild av det som Tommy. Det som är speciellt med Voogle ska vara mixen med vitaminer, mineraler och läkande örter. Vare sig AK eller Aqua Namin innehåller vitaminer. Jag är helt enkelt nyfiken på preparatet och göder Easylifes kassa ett tag till.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      Är det vitaminer som är skillnaden alltså..
      350L Diskus

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Ursprungligen postat av Likan
        Samma som jag då, så fort droppen nuddar vattnet så blir det KH 1. :P Brukar säga att jag har noll för det känns så. I kranen tror jag att det är på 2-3.
        Mät! Jag är nyfiken!!!

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Mät! Jag är nyfiken!!!
          Ska försöka komma ihåg att göra det imorgon.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Sovit efter lunchen en stund och vaknade precis av att min handlare ringde och berättade att mina tre beställda Hemiancistrus Subviridus L200 anlänt till butiken. Nu är jag ju på Gotland och slappar och vilar upp mig. Men då blir man himla glad.
            Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1431609716.893176.jpg
Visningar: 1
Storlek: 239,3 KB
ID: 2171577
            Trivs så enormt med de jag vann i kartävlingen och vill ha en grupp. Så då blev det tre till [emoji6]
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Halloj, Johnny!
              Gotland låter ljuvligt - fiskleveranser och lutande mot sjökortskudde likaså!
              Själv sitter jag i solgasset på altanen och lyssnar på lite nyinköpt vinyl och suger i mig ett glas rödtjut, mitt på blanka eftermiddagen.

              Ha det fortsatt underbart, Johnny!
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Tack! Detsamma Mats!!!
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Funderar på en sak och det är att det kan det vara befriande att ha robusta arter också. Vi triggar ju varandra här i forumet till att skaffa ovanliga, stora, dyra djur som ofta kräver perfekta rutiner och också ett psyke hos ägaren som fixar de ständiga förändringarna och känslan av att gå på lina. Nu pratar jag inte om dig som läser detta utan mera om mig. Jag är själv på gränsen till tillräckligt robust för mina diskusar egentligen. Jag kan ju jämföra med t.ex. Tommy som jag tror har en annan grundstabiltet när fiskarna blir sjuka.
                  Min känslighet gör att jag lätt går för långt eller är för feg.
                  Vad jag är ute efter är att jag tror när vi letar fiskar att trivas med också tänker igenom hur vi matchar fisken istället för som alltid om fisken matchar oss.
                  Jag tycker t.ex. att Jesper i sin tråd har varit helt underbar med Livia som han ju nästan adopterade i hjärtat. Men tycker han är klok som är rädd om sitt inre i fiskvalet i framtiden. Så där tänker jag gällande mig själv i varje fall.

                  Gällande diskusarna så är det i varje fall så det har varit för mig. Nu skönjer jag en viss förändring åt det robustare hållet hos mig själv så just nu en tid så har jag slutat att vara rädd gällande diskusarna.
                  Förutom vad fiskarna gör med ens psyke så kräver ju känsligare fisk en annan slags passning än robustare. Det är t.ex. bra mycket svårare att lämna ett diskuskar än ett kar med robustare fisk. Om jag någon gång vilar från diskusarna så är det detta som kommer att ge grund för det beslutet. I sommar så kommer jag vid ett tillfälle att ev. vara ifrån diskusarna i 2 veckor vilket innebär 2 veckor utan VB, 2 veckor med foderautomater. Denna vecka är jag ju och njuter på Gotland och lämnar dem 10 dagar. Vi får se hur de är när jag kommer hem. Går det bra är det kanske fullt möjligt med 2 veckor.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • HWH
                    • March 2013
                    • 2310

                    Säger bara Hantelciklider, det är nog fiskvärldens traktor.

                    Det är det som skrämmer mig med diskus är att man tröttnar på att tassa på tå med allt. Men jag börjar ju mer och mer inse att det kanske är en förutfattad mening
                    /Helena,
                    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Ja det är det Helena. Det är en förutfattad mening. Har du jättebra filtrering och goda grundrutiner så är det nog hyggligt lätt. Jag har gjort flera misstag med detta kar men som jag lärt mig en hel del av. Först och främst är att normal filtrering absolut inte räcker. Ju renare i karet, desto bättre. Så smacka på bara på den fronten. De fixar ganska mycket vattenrörelse men gillar inte strömt. Hantlar är vackra, men skulle egentligen hellre satsa på Uaru om jag nu skulle köra utan diskus, men den är ju på sätt och vis känsligare..
                      Du skulle fixa diskus alldeles utmärkt, Helena. Vi som är här kommer att stödja dig hela vägen. Men som sagt, tänk till innan så att du har ett rejält "överfiltrerat" kar. Jag tassar inte längre på tå för mina diskus. Det dåliga i min tråd har egentligen varit att jag låtit rädsla och snålhet styra vissa beslut. Det vet jag nu. Tror inte jag haft samma problem i min grupp om jag vetat vad jag vet nu.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        Så är det ju, man är ju alltid nybörjare bara en gång som tur är. Filtrering tycker jag att det generellt är snåla råd om. För det är ju en så stor del av ett lyckat koncept. Det och ta i storleksmässigt i själva akvariet. Det gör att jag blir mer och mer sugen på sump då det känns som en bra filterlösning
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Du kan ju se på Tommy som kör med tre filter i sitt. Man måste inte ha en gigantisk filterbehållare. Fördelen med flera är ju att pumparna ofta är tystare och att du regelbundet kan göra rent ett filter och ändå ha full nitrifiering. Sedan tror jag som du att sump är överlägset på alla sätt utom det rent estetiska om den nu inte kan döljas. Men jag tycker att du ska testa diskus, Helena, men planera upplägget med filter och annat innan, så du är lugn med upplägget.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Einarsson
                            • May 2012
                            • 2956

                            Ursprungligen postat av HWH
                            Så är det ju, man är ju alltid nybörjare bara en gång som tur är. Filtrering tycker jag att det generellt är snåla råd om. För det är ju en så stor del av ett lyckat koncept. Det och ta i storleksmässigt i själva akvariet. Det gör att jag blir mer och mer sugen på sump då det känns som en bra filterlösning
                            Finns så många andra bra fördelar med sump också. Du får ner all teknik där, slipper ha skit i karet, renhållningen blir jätteenkel och det är väldigt lätt att tex lägga i torvpåsar osv om man nu skulle vilja jobba med sånt där. Allt utgår ifrån sumpen då. Den är flexibel som få.
                            350L Diskus

                            Kommentar

                            • HWH
                              • March 2013
                              • 2310

                              Jag är sugen, men då blir det i 360 liters karet och det tycker jag är för litet. Annars måste de gå ihop med hantlarna. Har liksom inte plats för ett 720 till. Så då får det bli i framtiden när jag har plats för dem.
                              /Helena,
                              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                              Kommentar

                              • Jesper Broman
                                • November 2012
                                • 3445

                                Du är en klok man. Och du har rätt om filtrering.
                                Det jobbig egentligen med min kamp med rockan är ju problemen hon drogs med. Hade hon varit frisk så hade ju min erfarenhet blivit mycket mer positiv. Jag hade sluppit stora vattenbyten varje dag, även att man behöver byta ofta med rockor så hade det varit skillnad.
                                Men ändå så känner jag att det får va. Och det är ju helt baserat på hur fäst jag blev vid denna lilla varelse.

                                Discus har jag varit sugen på länge, men lite samma tankar där som gör att jag tvekar. Jag vet ju din resa med dina discusar och hur fäst du är vid dom.

                                Helena, jag missade att svara på ditt inlägg i min tråd men svarar här. Jag vet ju att du också har sneglat på discus ett tag, så bara du vågar att skaffa discus så gör jag det. Jag håller med Johnny, du skulle klara det galant


                                Edit: jag var tydligen för långsam med skrivandet av mitt i lägg då fler han emellan
                                Senast redigerad av Jesper Broman; 14 May 2015, 20:20.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...