Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av c90368
    Hej Bluewing

    Du kom in på forumet ungefär då jag höll på att fasa ut mig, vet att vi hade lite utbyte då du var ny men sen drog jag mig tillbaka.

    Varför kan man fråga sig?

    Jo jag är ju inte så "fin i kanten" som Mats B och många som inte har "munhuggits" med mig kan tycka att jag är väldigt negativ och lite av en besserwisser, förmodligen med all rätt när det gäller inlägg sent på fredagar och lördagar

    Så jag valde att inte delta i tråden eftersom Mats B var här och vi tycker lika i det mesta, förutom Disco Diskus

    Min lååånga film på mina Diskus var en ingång till Diskus världen enligt var du själv har sagt



    Den är filmad i ett +400 liters kar och det är sex diskus med diverse mindre fiskar, jag kände redan då att 400 liter var i minsta laget.

    Du kommer sedan in med 10 Diskus i ett 400 kar, dessutom med en bakgrund som tar bort en del volym, då kände jag att det här kan inte gå bra. När det sedan läggs till flockar av pansarmalar och feta L-malar, nej det är inte rätt.

    Jag gick vidare från 400 liter till 540, fortfarande utan en bakgrund som tar en massa liter, däremot med två stora ytterfilter och ett rejält innerfilter.



    Då ovanstående film togs hade redan en Diskus fallit bort och de var fem, vilket kändes helt ok, den sjätte var "överflödig" och dog en naturlig död.

    Jag har aldrig använt någon medicin i mina kar, inte ens salt för att bota sjukdomar. Men jag har aldrig överlastat något kar heller. Pratet om antal liter per fisk är totalt nonsens, det beror helt på mognad av akvarium och mängden filtrering.

    Ta det här karet som exempel



    Rent biologiskt skulle jag kunna häva in massor av fisk, detta är rena drömmen på ett väl inkört kar som är "självgående", men poängen är att hålla det "lågt" med fisk så att det inte stressas.

    Slutsats: Ditt kar hade varit igång sedan maj 2013, det är mindre än två år, ungefär den tid det tar för ett kar att "sätta sig". Jag vet inte hur många medicineringar du har gjort under tiden, har tappat räkningen. Men jag tror att du nu är inne på rätt väg och att du förhoppningsvis får två lugna år framför dig.

    Har man ett kar som både har en biologisk mångfald och en inredning som gör att fiskarna (läs Diskus) kan gömma sig i mörkret, då slipper man många problem.

    Del levande beviset på inkörning av akvarium

    Fina filmer. Den första hade jag på repeat på en stor TV och då bestämde jag mig.
    Ja du Maths Detta känner jag igen från förr. Viktig kunskap, kärv humor och lite hårda nypor. Precis som det ska vara
    Nu börjar man känna sig hemma igen på Zoopet
    Nu behöver vi ju inte vara överens i allt för att gilla varandra.....
    Kul att du är tillbaka ibland trots att du är alldeles fisklös.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Jag var helt enkelt för trött igår kväll för att tänka till kring ditt inlägg, Maths. Men har läst igenom det nu på morgonen och du är inne på de tre områden där jag redan vet att jag kommer att ändra upplägg:
      - Fiskbelastningen (ursprungligen 10 diskus, 40 Kardinaltetror, 30 Corydoras Rabauti, 1 LDA031
      - Medicineringen
      - Filtreringen

      När det gäller första delen blir den annorlunda då alla kardinaler är borta jämfört med uppstarten. Nystarten nu kommer att innehålla 7 diskus, men där släpper jag bara tillbaka de som verkar ha läkande hål och kunna ta tillvara näringen. Resten kommer tillbaka i den takt de får sin hälsa igen.
      Det kommer nu att vara: 7 diskus, 12 Corydoras Duplicareus, , 1 Panaqolus Albomaculatus, 5 Guldancistrus och framöver sedan 3 st. L-200. Sedan blir det nog ingen mer fisk.

      När det gäller medicineringen så biir det ingen sådan i denna uppstart i själva karet. Däremot simmar ju fisken i Flagellol i karantänkaret nu.

      Gällande filtrering så finns det flera vägar men den är just nu begränsande. Den 2080 jag funderade på att byta min 2075 mot, får inte plats i skåpet. Den är 33 cm bred. Skåpet rymmer max 32 cm. En av de bättre ytterfiltrena som är smal är JBLs e1901 som jag har i karet på jobbet. Den är smal, står på hjul och är urstark. Men surrar för mycket då detta rum används som sovrum för gäster såsom mina mycket ljuskänsliga döttrar som ärvt min frus känsliga hörsel. Möjligen sätter jag in ett ytterligare 2075 så att jag totalt har 3 filter i karet. Men där vet jag inte hur det ska göras. I nuläget är det 2075 fylld med enbart grov filtermatta i korgarna. Juwels innerfilter har deras största Powerhead på 1500 liter. Detta kommer också gälla framöver första tiden.

      Idag görs de sista 2 vattenbytena på karet och karet får sedan invänta sina innevånare. De som är friska förs över på onsdag nästa vecka.

      Jag kommer att göra en blöt setup i karet. Så vi får se hur den preliminära inredningen blir. Men som det känns nu kommer jag att skaffa växter.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        Jag har observerat att när fisklasten blir för stor handlar det mindre om akvariestorlek och mer om filterkapacitet/nedbrytning av restprodukter. Jag har vi de tillfällen karen inte "luktat rätt" löst detta med mer filtrering men jag har också lärt mig att jag kan köra på med mindre med filter när jag använder ozon.
        Hur är tänket inom diskusvärlden att använda ozon?
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Nu svarar ju jag utifrån att jag är ganska ny med diskus. Men mycket av diskussionerna i tråden kan beskrivas som en naturlig linje dvs. att de hälsofakturer som ska utvecklas i karet såsom bakteriella processer, nedbrytning, samt fiskarnas synkning med dessa processer utvecklas över mycket lång tid. Vi pratar om 2-3 år egentligen. Då används ju endast apparater för belysning, värmare och mekanisk/biologisk filtrering, cirkulation.

          Den fråga du ställer dig riktar sig ju till en annan typ av diskushållning där man skapar en extremt ren miljö för diskusen och där de naturliga processerna snarast är en orosfaktor. Där finns de de som använder ozon, uv-ljus, etc. etc. Denna mer teknisk/kemiska hållning har en hel del företrädare men inte här i detta forum.

          Den linje som man kan säga är starkast i detta forum är den naturliga linjen.

          Tony där jag köpt diskusarna ifrån är ju klart för den teknisk/kemiska linjen vilket man bör ha i åtanke när man ber Tony om råd.

          Hör man av sig till Mats Bryzell så är han ju klart för den naturliga linjen. Maths som kommenterade nu senast tänker lika. Det är också den linje jag själv vill ta mig till.

          För egen del som prylnörd och naturmänniska blir ju det ett slags lite wobblande hållning mellan dessa linjer.
          Tony lyckades nästan sälja en ozonapparat till mig när jag skulle skaffa diskus t.ex.

          Nu vet jag ju att 95% av det jag berättat Flygrc är ju saker du redan vet, men en del av de som läser tråden vet inte.

          För diskusen behöver man nog välja linje och inte hoppa mellan vägarna. Men som nybörjare är det ju inte så lätt. Man väljer en linje tills den inte verkar funka, sedan hoppar man till den andra tills den inte fungerar så då hoppar man tillbaka. När man har gjort detta ett tag så har man hamnat i den fåran jag hamnat så här långt. Dvs. mitt-emellan.

          Så jag tror att det fungerar så som du säger med ozon, men då får man hålla sig på den linjen sedan hela vägen tror jag.
          Senast redigerad av Bluewing; 08 March 2015, 13:20.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Sedan kan jag berätta att jag slutar helt med räkor (körsbärsräkor/amano) i detta kar i och med detta. Det beror på att de inte tål Flagellol alls. Så de jag "räddade" fick en snabb död med Flagellol. Däremot kryper Helenorna piggt runt i flagellolet.
            Det kommer det att finnas vissa sniglar/snäckor då en del av dessa faktiskt överlevde klorinbehandlingen. Fattar inte hur, men så är det. Jag kan med andra ord inte få bort dem. Naturen vann den ronden.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              Det är många diskusvänner som använder ozon. Det funkar, men det är inte nödvändigt.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Tänker att allt i en teknisk attityd säkert funkar bra, men då får man köra så.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Inredning är kul. Går runt och känner på rotvälta-tema. Hmm
                  Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1425810234.219487.jpg
Visningar: 1
Storlek: 265,8 KB
ID: 2166628
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Eller tvärt om med en nedåtgående linje från höger. Sedan utrymme för växter till vänster?
                    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1425811098.495439.jpg
Visningar: 1
Storlek: 229,3 KB
ID: 2166629
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Hur som helst så blir det en del växter
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        Jag röstar för rotvälta!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Åhåå där ser man [emoji1]
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            Fan blåvinge.. Där kom den.. Kraschen som definierar dig haha.. Inte för att vara krass men förr eller senare går alla på en nit.. Du har ju hanterat det ypperligt.. De flesta snackar om att lägga ner, sälja av osv.. Du tog tag i det som en jävla man och löste problemet.. Jag har varit inne och kikat i tråden med jämna mellanrum men inte skrivit något pga mina bristande kunskaper i just detta men kul att se att du ändå la i en lågväxel och tuggar dig framåt när det är tungt. Creds..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • flygrc
                              • June 2006
                              • 2755

                              Och jag tycker tvärt om med rötterna eftersom jag fick en bild av att se hur diskusen glider mellan rötterna och då behövs det lite space.

                              Det var ett bra och sammanfattande svar om ozon, egentligen är väl "felet" att vi har lätt för att ha för mycket fisk i karen.

                              Ett litet tillägg är att jag upplevt rätt långsam försämring när ozonet la av i växtkaret, jag har även provat att använda det bara som hjälp på traven när jag tyckt vattnet börjat sunka till sig istället för att köra extra vattenbyte.
                              Senast redigerad av flygrc; 08 March 2015, 11:10. Anledning: hmm kunde bli syftningsfel..
                              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                              Kommentar

                              • Webo
                                • August 2014
                                • 1968

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Eller tvärt om med en nedåtgående linje från höger. Sedan utrymme för växter till vänster?
                                [ATTACH]74778[/ATTACH]
                                Jag röster för denna.
                                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...