Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Låter kul!

    Kommentar

    • Tommy Vestlie
      • August 2014
      • 2097

      Fasiken vad jag gillar Lido 200, sådan underbar volym i det. Har fantiserat både en och två gånger om att flytta precis allt "as is" från vårt Lido 120 till ett Lido 200.

      Själv sitter jag på X2000 från Stockholm till Göteborg och får nog medge att jag hellre hade pysslat med det du just nu gör
      Proud member of Aquascapers of Sweden

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Då åker du åt rätt håll!

        Kommentar

        • Tommy Vestlie
          • August 2014
          • 2097

          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Då åker du åt rätt håll!
          Ja med tanke på att det är riktning hem (fattar du hur politisk korrekt jag är)
          Proud member of Aquascapers of Sweden

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            Till skillnad från mig!

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              Ursprungligen postat av Bluewing
              Nu är fas ett klar. Lido uppmonterat. Vision 180 ska tömmas och innehållet flyttas över.
              [ATTACH]74584[/ATTACH]
              Sanden till 450 och Lido 200 ligger i Standby-läge. Kul![ATTACH]74585[/ATTACH]

              Vågad placering mitt i rummet.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                Det där Lidot såg riktigt snyggt ut. Har faktiskt inte brytt mig om förut att kolla hur ett sådant ser ut.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Nu är det på plats och så här ser min vanliga rufs-setup ut:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1425330666.461206.jpg
Visningar: 1
Storlek: 347,5 KB
ID: 2166477
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Sätter svart bakgrund i morgon. Nu stupar jag i säng.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Nu är det på plats och så här ser min vanliga rufs-setup ut:
                      [ATTACH]74616[/ATTACH]
                      Och lika snyggt som vanligt!

                      Kommentar

                      • Helene&Andreas
                        • January 2009
                        • 1336

                        Precis!! Snyggt som fan!!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av HWH
                          Vågad placering mitt i rummet.
                          Man måste ta ut svängarna ibland.
                          Ursprungligen postat av Jesper Broman
                          Det där Lidot såg riktigt snyggt ut. Har faktiskt inte brytt mig om förut att kolla hur ett sådant ser ut.
                          Det är verkligen ett snyggt kar. Stilrent. Med mått som rymmer större fisk än man kan tro. Känns rejält byggt och helt utan stag. Rekommenderas verkligen.
                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Och lika snyggt som vanligt!
                          Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                          Precis!! Snyggt som fan!!


                          Lite sammandrag:
                          Det tog 40 minuter att få ur otocinclus i gamla karet till nya. Extremt snabba. Löste det med en Nanohåv och Ninjareflexer till slut.
                          Nyckelhålen ligger stela på botten och ser heldöda ut medan ögonen lyser av totalt förlamande skräck.
                          Paletterna väntar i max 5 minuter sedan förbereds lek så där var första tanken sex och yngel.
                          Ancistrus gräver för fullt i den mjuka sanden så att det puffar upp sand.
                          Guppyna vet inte nåt utan de är bara just.... guppys.
                          Så olika arter reagerar

                          Idag så ska all sand ur 180 karet som sedan spolas ur.
                          Köper hem 5 liter Klorin å att jag har att ta av.
                          Karet flyttas sedan upp till Diskusrummet där sjukstugan sedan blir permanent. Jag kör sedan en Klorinkur i det karet på en timme minst. Sköljer igenom ordentligt. Klämmer in en fyrkantig filtermatta under juwelfiltret så att Ancistrus och andra bottenfiskar inte kan gömma sig där.

                          Om jag hinner så tar jag ur växterna, rötterna i diskuskaret och håvar ur fisken. Troligen låter jag diskusarna gå ensamma i 180 karet och låter resten av malar och kardinaltetror gå i en separat IKEA-back bredvid. Kör med skumfilter i IKEA-backen och med Juwels eget i 180. Juwelakvariet för ta LIDOts nya filterkuddar medan jag flyttade över de gamla och inkörda till Lidot så det blir full nitrifiering i filtret från start i filtret.
                          Hinner jag inte få ur diskusarna får detta ske under morgondagen.

                          Amanoräkorna och körsbärsräkorna i diskuskaret får flytta till mitt 120 LIDO så att jag i framtiden kommer att köra diskuskaret räkfritt.
                          Men hela schemat spricker om inte medicinen kommer idag eller i morgon. Med spricker menar jag inte diskusarna utan att jag inte kommer att åka upp till fjällen förrän medicineringen är klar. Diskusarna kommer först. Då får jag frustrerad fru men frisk diskus
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av fiskeheladan
                            Fan va snygga lido karen är, vill ha!!
                            Får bara säga lycka till med allt och hoppas det löser sig med dina dicus, lider med dig.
                            Sorry, jag missade att svara på ditt inlägg. Tack så mycket!
                            Ja Lido-karet är faktiskt maffigt och lättplacerat. Måtten 65 högt, 71 brett och 51 djupt så det fungerar kanon på liten yta. Svagheten är klen belysning på totalt 56 watt. Men karet rymmer dubbla ramper så då är det möjligt med mellansvåra växter ändå. Om man vill så kan ju detta karet köras öppet med spottar över. Du kan ha täckglas och köra med avancerad LEDramp etc. Helnöjd.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mu(sic)
                              • March 2012
                              • 2305

                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              Nu är det på plats och så här ser min vanliga rufs-setup ut:
                              [ATTACH]74616[/ATTACH]
                              Snyggt som 17!

                              Kommentar

                              • KJE
                                • August 2013
                                • 1066

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                Nu är det på plats och så här ser min vanliga rufs-setup ut:
                                [ATTACH]74616[/ATTACH]
                                Riktigt fint blev det, och vilken skillnad i höjd det var på karen!
                                Senast redigerad av KJE; 03 March 2015, 08:26.
                                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                                Kommentar

                                Arbetssätt...