Drömmen om ett Discusakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Ursprungligen postat av jozi81
    Våg absolut. Älskar mina 2, numera feta på zucchini och brysselkål. Även om dom inte är framme hela tiden, så är dom åtminstone synliga ibland.
    Jag säger 137 som är sjukt vacker, eller kanske 3 st L200, en alldeles fantastisk mal som är social, orädd och vacker! Speciellt ledbelysning och en utfärgad L200, mmmmmm!!
    Kul att det går bra för dina. hänger de ihop eller är de ofta åt olika håll? Jag hade tänkt att fråga i din tråd men nu när du nämnde det så.

    L200 är galet vackra. Men min såg jag iaf aldrig. :P Så det är väl som med allt annat, hänger på individ och miljö.

    Johnny. Du kommer hitta "rätt" på egen hand kan jag tänka mig.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Jag måste ju bara tipsa om en mal jag med
      Dessa är mina favoriter
      Bifogade filer
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Hemiancistrus sp (L128) eller Hemiancistrus subviridis.

        Naturens bästa skapelser.
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          Du kan ju också köpa en kaktus.. På så sätt har du ju inte problemet med animaliskt protein eftersom de i huvudsak är köttätare.. L25 är ju rätt dyr, l24 köpte en polare för 550kr, l114 och l600 är ju också alternativ som kommit ner i pris i små storlekar.. Annars har du ju l160 och 240..

          panaquerna är ju svårslagna dessvärre..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
            Hemiancistrus sp (L128) eller Hemiancistrus subviridis.

            Naturens bästa skapelser.
            Dessa är otroligt fina med

            Slänger väl in lite bilder på dessa
            Bifogade filer
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • jozi81
              • January 2011
              • 917

              Ursprungligen postat av Likan
              Kul att det går bra för dina. hänger de ihop eller är de ofta åt olika håll? Jag hade tänkt att fråga i din tråd men nu när du nämnde det så.

              L200 är galet vackra. Men min såg jag iaf aldrig. :P Så det är väl som med allt annat, hänger på individ och miljö.

              Johnny. Du kommer hitta "rätt" på egen hand kan jag tänka mig.
              Svarar hör trots att tråden då får ett facebookflöde

              Dom sitter på undersidan av någon rot, inte tillsammans direkt men alltid nära! Gick från löparsmala till feta på en vecka, gillar dom!

              Vad gäller 128 och 200 är mina erfarenheter att man ska ha flera! Släppte in en lite 128 i min 363, såg den sen inte alls på 8 månader.. Sen vid nyscape plockade jag ur den och stoppade 2 L200 och 2 L128 i mitt 670 liters med massor av rötter. Man såg minst 3/5 hela tiden, så sociala och vackra även om jag tycker att mina L200 var snäppet oräddare än L128.

              Varför jag sen sålde alla fattar jag fortfarande inte.....

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Fan, nu är jag här igen och har mig...
                Men, som du kan se på första bilden nedan - för många år sedan, då sex stora, fina discusar hade dött plötsligt en dag - så händer det trista grejer i våra kar titt som tätt. Det är, som sagt, bara att se det som angenäma bekymmer - och komma igen.

                Jag vet att jag nämnt det tidigare, men skulle inte några "gold-nuggetar" kunna passa fin-fint i karet?
                Jag vet inte om det är L-085, L-018, L-187, LDA-060 eller någon annan variant. Men, det här är malar jag själv tänker köpa det första jag gör när min balja är klar. Har alltid haft dessa, och de har varit fantastiska i mina burkar.
                Jaja, bara en tanke...
                Man är ju underlig egentligen. Det känns faktiskt bättre när jag vet att du haft 6 diskusar som dött, Mats. Detta trots att du har kar med bra balans och ett sunt tänk med långsamma förändringar.
                Jag vet ju i huvudet att fiskar dör hos alla och det kan jag förstå, men när fisk dör i mitt kar då är det sjävrannsakning och rullning i tjära och fjädrar en liten tid.
                Men många av era och dina inlägg just nu känns som en ren boost av ett sundare verklighetsbaserat tänk. Lite som ett långsamt uppvaknande. Så då får man väl bekräfta begravningen av Ernst över och skapa lite utrymme för kommande gullgrisar i karet.
                Golden Nugget är precis som L-200 de vackraste jag känner till men är också tvärsvag för L-137. Underbara bilder!
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Drömmen om ett Discusakvarium

                  Att läsa allas inspirerande inlägg från Daniel, Pia, Mathias, Mats, Tommy om vackra intressanta L-malar är som känslomässiga julklappar när jag tittar in i tråden. Ni är verkligen fantastiska!
                  Så nu är det L-malsidéer som flyger runt i huvudet som lyckliga, närsynta och ystra humlor. Så tankarna krockar hej vilt. Just för tillfället så lockar ett par tre L-200 rejält. Ska snoka om det finns i närheten någonstans. Någon som har pejl?
                  Tror och ringa ZooHoo i Västerås (som inte har dem nu men de kan kanske beställas) och mejla Akvarielagret i Stockholm för att höra mig för. Eller finns det någon annan affär som kan tänkas ha dem hemma?

                  Någon som testat en mindre typ: L066?
                  Senast redigerad av Bluewing; 22 January 2015, 16:20.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Man är ju underlig egentligen. Det känns faktiskt bättre när jag vet att du haft 6 diskusar som dött, Mats. Detta trots att du har kar med bra balans och ett sunt tänk med långsamma förändringar.
                    Jag vet ju i huvudet att fiskar dör hos alla och det kan jag förstå, men när fisk dör i mitt kar då är det sjävrannsakning och rullning i tjära och fjädrar en liten tid.
                    Men många av era och dina inlägg just nu känns som en ren boost av ett sundare verklighetsbaserat tänk. Lite som ett långsamt uppvaknande. Så då får man väl bekräfta begravningen av Ernst över och skapa lite utrymme för kommande gullgrisar i karet.
                    Golden Nugget är precis som L-200 de vackraste jag känner till men är också tvärsvag för L-137. Underbara bilder!
                    Hur "cool" man än är så händer det grejer ändå.
                    Om vi tar de där sex discusarna som tvärdog vet jag inte vad som hände. Discusarna var i topptrim. Vi var på jobbet hela dagen och det enda jag kan tänka mig hade hänt är att det varit ett strömavbrott (ganska vanligt förekommande där vi bodde innan vi flyttade till kåken) ett antal timmar - och kanske blev vattnet i ytterfiltren dåligt..? När de gick igång igen kan det kanske ha varit kasst vatten som tog livet av dom.
                    Ja, det var bara att ta bort de sex döda discusarna - och börja om från början.


                    Njut av lite malgott nu, Johnny! Snart har du hittat nya sköningar!
                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 22 January 2015, 15:05.

                    Kommentar

                    • Likan
                      • April 2012
                      • 2611

                      Jag har en L066a men har inte så mycket att säga. Vacker, ser den knappt, enkel. :P Blir ca 10cm så ta isf 5-7 st eller något sådant.
                      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Att du inte satsar på 046:or när du ändå är så petig med vattenkvalitén!

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av jozi81
                          Svarar hör trots att tråden då får ett facebookflöde

                          Dom sitter på undersidan av någon rot, inte tillsammans direkt men alltid nära! Gick från löparsmala till feta på en vecka, gillar dom!

                          Vad gäller 128 och 200 är mina erfarenheter att man ska ha flera! Släppte in en lite 128 i min 363, såg den sen inte alls på 8 månader.. Sen vid nyscape plockade jag ur den och stoppade 2 L200 och 2 L128 i mitt 670 liters med massor av rötter. Man såg minst 3/5 hela tiden, så sociala och vackra även om jag tycker att mina L200 var snäppet oräddare än L128.

                          Varför jag sen sålde alla fattar jag fortfarande inte.....
                          Det här att du sålde dem, är det inte så att om man gillar stor fisk så får man ju ibland långlivad fisk. Stor fisk är dessutom ofta dyr fisk. Om man köper dyr fisk behöver man pengar. Då blir det väl ett slags byteshandel med fisk så att man har som ett sparkapital i den fisk man har köpt? Många av de med stora/dyra fiskar på Zoopet har ju lite av en transithalls-situation i sina kar dvs. Man har fiskarna en tid innan de av plats/pengar/intresseskäl får flytta på sig. När jag var hos Jonte så satt ju han också och saknade favoriter som bytts bort/sålts tidigare
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av Likan
                            Jag har en L066a men har inte så mycket att säga. Vacker, ser den knappt, enkel. :P Blir ca 10cm så ta isf 5-7 st eller något sådant.
                            Nu blir det nog inte det pga av att Ernst förskjutit storleksuppfattningen. Mina ancistrus i karet blir liksom som stora Endlers. Så jag vill nog att den ska upp över 20 cm helst 25 cm egentligen.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              ah.. Det är så.. *snyft* ..vackert..
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Jag verkar ha fått en obotlig infektion av EFBN-viruset [emoji12]
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...