Projekt: studentrum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vsen
    • June 2012
    • 333

    Sista doseringen gjord tidigare idag. Låter det gå till sig tills imorgon kväll så kör jag vattenbyte och petar i en liten påse kol i filtret för att rensa bort medicinen. Sen gäller det att sitta på¨händerna och hoppas fenrötan försvinner. Tycker de 2 kurerna som gått borde åtgärda fenrötan.

    Har annars en invånare som inte redovisats i tråden ännu. Tänkte att jag skulle få en bra bild så jag kan visa. Har i vilket fall köpt en liten handgjord lergrotta åt den lilla gynnaren som nu ligger bakom den lutade roten.

    Kommentar

    • Vsen
      • June 2012
      • 333

      Sv: Projekt: studentrum

      Är jag helt ute å cykla som har hopp om att vara av med sjukdomen tills nästa vecka? Tänkte ifall jag ska snacka med han jag köper skalarerna av att det kan dröja lite längre innan jag tar dem eller ej.

      Ingen erfarenhet av sjukdomar innan detta då jag på något vis klarat mig undan så länge jag gjorde vsttenbytena etc regelbundet. Var flytten som krånglade till allt.

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

      Kommentar

      • david87
        • June 2005
        • 710

        Har inte varit så noga med exakta tider mellan vattenbyten och jag har då inte fått sjukdommar av det. Du kan ju bara ha haft otur :/
        Sen såklart att flytten kan vara en bidragande faktor också

        Kommentar

        • Vsen
          • June 2012
          • 333

          Sv: Projekt: studentrum

          Ursprungligen postat av david87
          Har inte varit så noga med exakta tider mellan vattenbyten och jag har då inte fått sjukdommar av det. Du kan ju bara ha haft otur :/
          Sen såklart att flytten kan vara en bidragande faktor också
          Nej men har i stort konstaterat att fenröta beror på att jag tvingades flytta pga studier, och bodde tillfälligt hos en kompis till en början. Hade då inte med mig karet utan det vart kvar hemma och gick 5 veckor, utan vattenbyte innan jag kunde hämta upp fisken.
          Så under de 5 veckorna var vattenkvaliten antagligen usel och sen en flytt med all stress det innebär på det = fenröta som jag ej upptäckte förräns 1 vecka efter flytten.

          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

          Kommentar

          • Vsen
            • June 2012
            • 333

            Jäklar vad sugen jag blev nu. Finns ett chokladciklidpar till salu i närheten.. Ganska stor fisk men verkar vara en lugn och trevlig ciklid som ev kan gå tillsammans med skalarerna. Får ta mig en rejäl funderare nu

            Kommentar

            • Vsen
              • June 2012
              • 333

              Ser ut som att chokladciklid blir ett tillägg på fisklistan om några veckor. Kul att testa, funkar de inte så funkar det inte helt enkelt.

              Sen fick jag mina 2 ramper (2x54W) med posten idag. Ser hela ut, nu gäller bara att fixa rör och ev upphängning så ska det nog bli bra.

              Ni som hängt er belysning, vad använder ni för vajer? Har redan hittat en konsol (http://www.jula.se/forzinkad-konsol-349832) jag tror kan funka, men skall ha vajer också.
              Tänkte hänga dem olika lång ifrån väggen, typ ena på 25cm andra på 45cm eller så. Karet står cirka 12 cm ifrån väggen.

              Ska dock bara lägga den på karet tills vidare bara jag fått tag på rör är tanken.

              Kommentar

              • Vsen
                • June 2012
                • 333

                Får 4st rör tills på fredag, kommer nog bli bra med ljus med de nya ramperna. Knöt fast en hel del java ormbunke "needle leaf" idag.
                Blir det som jag tänkt kan det kanske bli snyggt.
                Blir det så att jag blir med chokalciklider senare kommer jag dumpa lite stenar och lägga i mer rötter. Inget klart än dock, skulle bara vara roligt att testa. Kommit med en del eventuella nackdelar: Mycket mat = mycket skit, eventuellt käkande av tetror, svårigheter att utfodra andra invånare utan att övergöda etc. Får fundera, har nästan 2 veckor att bestämma mig.

                Kommentar

                • Vsen
                  • June 2012
                  • 333

                  Börjar bli irriterad nu.
                  Började medicinera för nästan 13 dagar sedan. Gått igenom 2 kurer med 2 olika mediciner. Fortfarande ser det inte riktigt bra ut. Bröstfenorna ser ut att läka ihop men den lilla vita kanten upp till på stjärtfenan som en fisk haft mest utav finns kvar på den fisken och 2 andra. Är det normalt att det ligger kvar lite efter medicinering? Är 48 timmar sedan sista dosering utav multicura.

                  Vattenkvaliten i karet de går i är det inga fel på.

                  Åker bort över helgen så kan inte starta en till kur än. Antar att jag får vänta tills söndag och se hur det ser ut. Samt eventuellt starta en kur till veckan och skjuta upp med att hämta skalarerna.

                  Läst mig till att man kan klippa bort den vita "kanten" när det är just på stjärtfenan, dock inget jag provat pga stressen som kommer när man håvar etc.

                  Vad tror ni? Hur ska jag gå tillväga? Är det lönt att fortsätta envisas med att medicinera? Känns dumt att behöva drämma fisken i backen på grund utav lite vitt på en fena men kanske är dags efter 2 medicin kurer?
                  Lite feedback tack!
                  Senast redigerad av Vsen; 11 October 2012, 13:14.

                  Kommentar

                  • Moving Waves
                    • August 2010
                    • 1403

                    Sv: Projekt: studentrum

                    Jag har nyckelhålsciklider med en liten vit kant på fenan som de alltid haft och aldrig uppvisat något lidande av det utan lekt och mått gött. Det kanske inte ens är någon sjukdom?
                    - - -
                    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                    Kommentar

                    • Vsen
                      • June 2012
                      • 333

                      Ursprungligen postat av Moving Waves
                      Jag har nyckelhålsciklider med en liten vit kant på fenan som de alltid haft och aldrig uppvisat något lidande av det utan lekt och mått gött. Det kanske inte ens är någon sjukdom?
                      Den vita kanten behöver absolut inte vara sjukdom, det har du helt rätt i. Mest bara nojjig inför att introducera skalarerna då de inte var gratis direkt.

                      Ska göra ett vattenbyte och sätta i en liten kolpåse i ena filtret ikväll för att dra ur medicinen ut karet så det förhoppningsvis är redo för skalarer till veckan.

                      Kommentar

                      • Vsen
                        • June 2012
                        • 333

                        Fått igång de nya ramperna, j*klar vilket ljus det blev.
                        Nu ska jag sätta mig och fundera om jag verkligen behöver så mycket ljus eller om det räcker med ena rampen. Skulle vara kul om man kunde köra med bägge och få riktig fart på växterna. Men 0,576W/L kanske innebär algboom då jag inte kör med co2 vilket inte är så jätte upphetsande.

                        Vill ju inte att fiskarna skall vantrivas pga en väldig massa ljus. De vill ju trots allt ha lite skugga etc, vilket inte ens min stora samling flytväxter verkar ge när bägge ramperna är igång..

                        Har fotat lite men måste tyvärr springa till tåget så hinner inte lägga upp och hålla på.

                        Kommentar

                        • Vsen
                          • June 2012
                          • 333

                          Sv: Projekt: studentrum

                          Bjuder på några kassa mobilbilder jag lyckades knäppa innan jag sprang till tåget.
                          Rören är 1 powerglo 1 llifeglo och och 2 st 10000K av annat märke (de 2 blåa i ena rampen)

                          Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • Vsen
                            • June 2012
                            • 333

                            Kommit hem och håller på med vattenbyte.
                            Bröstfenorna ser utmärkta ut på alla fiskar. Fortfarande lite vitt på stjärtfenorna på några fiskar men då inga andra symptom visas är det nog lugnt.

                            En liten lustig sak jag inte sett tidigare. En av de 3 mindre nyckelhålen är antagligen en dominant hanne trots att han är mindre i storleken än de 2 större. Hans nyckelhål är nästan jämnt skarpt ifyllt och han har börjat få utsträckta fenor.
                            Han gjorde i torsdagskväll en liten krater. Helst enkelt grävde han en perfekt rund cirkel i sanden.
                            Nog för att jag sett dem gräva tidigare men inte på detta vis.

                            Såg även nu när jag kikade över axeln på karet att maktkampen är i full gång. Den lilla dominanta hannen och den större hannen spände bägge två upp sig riktigt rejält, blev kolsvarta i teckningen och kaxade lite.
                            Kanske är det dags för ett par att utses i karet snart? Hoppas!

                            På tisdag kommer skalarerna att koppas in. Mer bilder lovas då!

                            Tror även jag backar angående chokladparet jag funderade på. Tycker de blir i största laget för detta kar och satsar då hellre på en liten grupp mindre jordätare (Cupido ciklider) senare.

                            Kommentar

                            • Wiie
                              • May 2006
                              • 124

                              Riktigt fint kar Ska bli kul att följa hur det kommer gå med skalarerna i.

                              Kommentar

                              • Vsen
                                • June 2012
                                • 333

                                Snabbt halvkasst klipp på nyckelhålen som visar upp sig.

                                Kolla i full HD!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...