Projekt: studentrum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elhmor
    • May 2012
    • 45

    #46
    Inte så svårt att hälla i mer efteråt, enda är väl att akta så du inte dränker nån fisk eller växt

    Kommentar

    • Vsen
      • June 2012
      • 333

      #47
      Sv: Projekt: studentrum

      Luktade å kände lite försiktigt på silikonfogen som sitter på sidorna av bakgrunden, känns bra men luktar lite ammoniak ännu.
      Hade hoppats att jag skulle kunna fylla ikväll.
      Men kanske inte spelar så stor roll om nya filtret får snurra 48h i ett kar med lite vatten å växter eller inte?
      Då som sagt fisken ifrån min 175a kommer på lördag tillsammans med den inkörda fluval 205a.

      Vad är smartast,fylla ikväll å låta det snurra med bakterie kultur å några växter tills lördag då resten kommer, eller fylla upp först på lördag, köra i bakteriekultur å låta 306an och 205an snurra någon timme innan fisken koppas in?

      Ingen av lösningarna är ju direkt optimala men vad skulle ni föreslå?

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #48
        inge bra att stoppa ner vatten och fisk om det luktar ammo.....tycker jag iaf.

        att låta ett filter snurra utan fisk är inget bra. bakterierna i filtret lever ju på
        det fisken gör sig av med. ingen fisk, ingen mat = svältdöd


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Neptun
          • March 2004
          • 719

          #49
          Sv: Projekt: studentrum

          Vänta med att fylla tills fisken är på gång.
          "Failure does not require planning"

          Kommentar

          • Vsen
            • June 2012
            • 333

            #50
            Sv: Projekt: studentrum

            Så smartast att fylla lördag och låta fiskarna ligga i påsar någon timme till alltså?

            Fråga, som sagt har jag en 205a som står och snurrar. Hur får jag bakterierna i den att överleva en bildfärd på 5-6 timmar eller är det omöjligt?
            Kan filtermaterialet + lite vatten i en hink med batteridriven luftpump + sten för cirkulation fungera eller tänker jag fel?

            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

            Kommentar

            • david87
              • June 2005
              • 710

              #51
              Borde ju kunna funka. Bäst skulle ju vara om du kunde köra filtret i bilen

              Kommentar

              • Vsen
                • June 2012
                • 333

                #52
                Sv: Projekt: studentrum

                Ursprungligen postat av david87
                Borde ju kunna funka. Bäst skulle ju vara om du kunde köra filtret i bilen
                Jo de har du rätt i, men tror inte jag vill/vågar det.
                Hink med lock med litet hål för slang å luftpump känns klokast.

                Annars teoretiskt hur länge överlever bakterierna i stilla vatten? (blir inte riktigt stilla heller då det kommer skvalpa runt lite.) Tänkte om man har passagerare som rör runt i hinken 1 gång i halvtimmen / timmen?

                Fiskarna för övrigt är tänkta att paketeras i så kallade breathingbags, som i sin tur ska placeras i en "kylväska" för att hålla tempen.

                Läste Kjells guide om fisktransport. Står bland annat dubbla påsar, hur funkar de med breathingbags? Sen antal fiskar per påse, nyckelhålscikliderna är lite olika storlek, är de då klokast att placera dem 2+4 istället för hel grupp med de 2 större för sig? Annars finns påsar att singel packa fisken om detta är bättre?

                EDIT
                Kan tillägga att jag givit order om att inte utfodra fisken från och med idag (2 dagar innan flytt) samt dra ur doppvärmaren (ligger på 25 grader med den i, utan värmare sjunker det ned till 23 vilket enligt kjells guide är bättre transport temp!)

                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
                Senast redigerad av Vsen; 20 September 2012, 15:40.

                Kommentar

                • Vsen
                  • June 2012
                  • 333

                  #53
                  I brist på annat fick jag för mig att ta bort den där påklistrade svarta termometer remsan.
                  Tog sin lilla tid av pillande och tvättande men nu är den ett minne blott.
                  Två saker jag avskyr, påklistrad termometer som inte vill lossna, samt stenullen som man aldrig riktigt får bort på vissa rötter när man köpt växter..
                  Senast redigerad av Vsen; 20 September 2012, 16:00.

                  Kommentar

                  • Vsen
                    • June 2012
                    • 333

                    #54
                    Lite rötter, bakteriekultur i ampuller samt reflektorer inköpt idag.
                    Hittade även mina kommande fiskar hos denne handlare, kommer som en överraskning senare i tråden när jag hämtat dessa om någon vecka.

                    Kommentar

                    • Vsen
                      • June 2012
                      • 333

                      #55
                      Två snabba bilder på rötterna bara nedlagda på måfå för att visa hur de ser ut mot sanden / bakgrunden.
                      Är nu blötlagda så de färgat ut lite tills lördag! Skall till med lite reed moore också senare.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0256.jpg
Visningar: 1
Storlek: 161,4 KB
ID: 2142858Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0258.jpg
Visningar: 1
Storlek: 130,7 KB
ID: 2142859

                      Mopanin är förhoppningsvis en riktig apisto rot, massa håligheter under till!

                      Spanade även på ett Ap. Nijsseni par som jag är lite sugen på till ett eventuellt 65L ap kar. Det är dock till ett senare skede, först skal 375an igång riktigt, 65an skall tas med på lördag tillsammans med fisken etc
                      Senast redigerad av Vsen; 20 September 2012, 20:25.

                      Kommentar

                      • Vsen
                        • June 2012
                        • 333

                        #56
                        Sv: Projekt: studentrum

                        Första föreläsning sen hemresa, blir att fota å filma 175an lite ikväll. Bilder etc kommer dock inte förrän Lördag, men nu vet ni vad ni har att vänta.
                        Dribblat lite angående hur ja ska få bakterierna i 205an att överleva den resan på 5-6 timmar på lördag. Kommit fram till att jag kommer ta en 10-15L hink klämma ur filtermaterialet i vattnet sen lägga ned allt filtermaterial i vattnet, på med lock och ha hinken vid fötterna på passagerar sidan.
                        Passageraren kommer under resan få knuffa runt hinken lite för att kompensera för de inte så skvalpiga delarna av E4an även ta av locket å låta luften bytas ut..
                        Med lite tur räcker detta. Startar filtret direkt när ja kommer fram å låter de pumpa runt i en 40L balja medans jag fixar 375an.



                        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #57
                          det räcker nog gott o väl tror jag

                          Kommentar

                          • Vsen
                            • June 2012
                            • 333

                            #58
                            Sv: Projekt: studentrum

                            Hoppas på det, eftersom 1 levande filter skulle betyda att jag får karet att gå hyfsat stabilt i alla värden från start.
                            Vilket i sin tur med lite tur betyder att jag kan koppa in "huvudattraktionen" inom 2-3 veckor!

                            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #59
                              Just to be on the safe side.


                              bulla upp med:

                              1 st nitrittest
                              1 st flaska flytande bakterier
                              1-3 dl Salt
                              1 st spann
                              1 st slang 12/16 minst.


                              OM det skulle visa sig att för många bakterier inte klarade resan....




                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              • Vsen
                                • June 2012
                                • 333

                                #60
                                Sv: Projekt: studentrum

                                Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                                Just to be on the safe side.


                                bulla upp med:

                                1 st nitrittest
                                1 st flaska flytande bakterier
                                1-3 dl Salt
                                1 st spann
                                1 st slang 12/16 minst.


                                OM det skulle visa sig att för många bakterier inte klarade resan....




                                .
                                Låter som bra tips, även inriktad på vattenbyte 10-20% om de börjar krångla.

                                Köpte nyss syre tabletter också, inte till fisken då för den lär klara sig. Men tänkte till filterhinken, har sagt att resa tar 5-6 då resan involverar stopp på Ikea (morsan som bestämmer, lär ha lite prylar därifrån till köket etc tycker hon)
                                Så tänker alltså att isåfall slänga i efter doserings anvisning tablett i filterhinken för att vattnet inte ska ligga helt still medans vi rusar genom Ikea.. Tänker jag rätt eller fel?

                                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...