Projekt: studentrum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elhmor
    • May 2012
    • 45

    #61
    Hinner bakterierna verkligen dö på så kort tid som några timmar?

    Kommentar

    • Vsen
      • June 2012
      • 333

      #62
      Sv: Projekt: studentrum

      Jo, ifrån vad jag förstått kan det räcka med så lite som 20 minuter stillastående så börjar bakterierna dö av. Rätta mig gärna om jag har fel.

      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

      Kommentar

      • Fanbyalperna

        • September 2005
        • 752

        #63
        Vi hade elavbrott på fyra timmar nyligen och det orsakade inget problen, så tjugo minuter och liknande är en seglivad myt.
        Har inte alltid rätt, men fel ibland

        Kommentar

        • david87
          • June 2005
          • 710

          #64
          Bara för att du inte märkte nått betyder det ju inte att nått inte hände. Nog kan bakterier ha dött men det kanske inte blev så farligt att fiskar dog av det ändå

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            #65
            Projekt: studentrum

            Det här är alltid spännande och det finns många som säger olika saker, hittade ett detaljerat test från Plantswap en gång men nu finner jag det inte.

            Det första är ju en ganska rolig tanke, filter i själva akvariet skulle klara sig längre. Ytterfiltren är ju konstant fyllda med vatten och filtermediet borde således inte inte märka om det står still i ett akvarium eller i ett ytterfilter.

            Sen kan man vidareutveckla frågeställningarna mer. Det skall enligt teorin vara som så att det är syrebristen som dödar bakterierna, det är ju både logiskt och ganska spännande på samma gång. Hur mycket syre är det som transporteras i ytterfiltren? Finns det mätningar? Vi vill ju inte ha mycket luft i dem för då låter de som fan, så är det ju.

            Om det då är syret som håller bakterierna vid liv så borde de ju tycka om att bli flyttade, det kan ju omöjligt bli mer luft däri någon gång.

            Det behövs mer konkret forskning inom ämnet, helt klart!

            Luftdrivna filter ska vara bäst för bakterierna, då borde ytterfilter vara långt ner på bra-filter-stegen, eller?

            JBF-filter ska vara helt underbara filterlösningar, de är byggda på principen med luftpump och syresten, det är ju helt på andra sidan spektrat..


            Den som kan syretillgång för bakterier i ytterfilter får gärna utveckla tankarna
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Vsen
              • June 2012
              • 333

              #66
              Härligt att det händer saker i tråden! Här i rummet händer också saker, dock strejkade kamera batteriet så det laddas just nu..

              Karet är till 90% fyllt, grumligt som tja jag vet inte riktigt vad..

              Bägge filtren snurrar, hinken / backen med filtermaterial luktade "akvarie" vid ankomst alltså inget unket alls. Körde i materialet samt några ampuller bakteriekultur. Hällde resten av vattnet ur hinken rakt ned i karet vilket resulterade i en brun fin sörja!

              Växter är planterat samt rötter nedlagda, lite tomt men det skall ordnas med tillväxt och tysklands paket så småningom.
              Fiskarna skall i direkt när karet är fyllt, släcker ned det då så stressen lägger sig. Bilder på karet kommer imorgon..

              Kommer uppdatera med lite 175L bilder samt kassa mobilbilder ifrån rotplaceringen senare!

              Kommentar

              • Vsen
                • June 2012
                • 333

                #67
                Slutade fylla och kolla de hur pass i våg karet var.
                Karet ligger i våg baktill och framtill. Men från bakkant till framkant lutar det lite, dock verkar det luta jämnt över hela karet sett.
                Fått svar att det inte skall vara några problem men ändå bra nervös, händer något händer det ju inatt.. Skaplig ångest minst sagt..Klicka på bilden för större version

Namn: 20120922_212946[2].jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,2 KB
ID: 2142909

                Alltså vriden bild, detta är framkant till bakkant. Aluram kar.

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #68
                  Vart ligger passet?
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Vsen
                    • June 2012
                    • 333

                    #69
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Vart ligger passet?

                    Rakt över mittstaget. Ser likadant ut på vardera kortsida. Alltså lutar det jämnt framåt över hela karet.
                    Senast redigerad av Vsen; 22 September 2012, 21:45.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13134

                      #70
                      Ursprungligen postat av Vsen
                      Första föreläsning sen hemresa, blir att fota å filma 175an lite ikväll. Bilder etc kommer dock inte förrän Lördag, men nu vet ni vad ni har att vänta.


                      Dribblat lite angående hur ja ska få bakterierna i 205an att överleva den resan på 5-6 timmar på lördag. Kommit fram till att jag kommer ta en 10-15L hink klämma ur filtermaterialet i vattnet sen lägga ned allt filtermaterial i vattnet, på med lock och ha hinken vid fötterna på passagerar sidan.
                      Passageraren kommer under resan få knuffa runt hinken lite för att kompensera för de inte så skvalpiga delarna av E4an även ta av locket å låta luften bytas ut..
                      Med lite tur räcker detta. Startar filtret direkt när ja kommer fram å låter de pumpa runt i en 40L balja medans jag fixar 375an.



                      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
                      Ska man få bakteriena att överleva så länge som möjligt så är ju syresättningen det viktigaste och att de inte torkar ut. Därför ska det förvaras ovan vatten och hållas fuktigt tex med akvarievatten i en sprayflaska. Stillastående vatten är ingen optimal miljö. Du kan för enkelheten skull behålla filtrematerialet i den tömda filterbehållaren och lyfta av locket varje halvtimme och spraya


                      Ang. det lutande karet, tycket du ska lägga vattenpasset på bänkens toppskiva och kolla där istället. Det är ju där karet står och som är det väsentliga!
                      Senast redigerad av åheim; 22 September 2012, 21:33.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Vsen
                        • June 2012
                        • 333

                        #71
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Ska man få bakteriena att överleva så länge som möjligt så är ju syresättningen det viktigaste och att de inte torkar ut. Därför ska det förvaras ovan vatten och hållas fuktigt tex med akvarievatten i en sprayflaska. Stillastående vatten är ingen optimal miljö.
                        Får se hur det gick, lär visa sig om en vecka eller två om det kommer en nitritspik eller ej och hur stor den är.

                        Detta är dock bra att veta för någon annan som söker i ämnet eller tills nästa gång jag blir tvungen att flytta!

                        Kommentar

                        • Vsen
                          • June 2012
                          • 333

                          #72
                          Akvariet håller och den lilla tappra truppen simmar runt i sitt nya hem.
                          Lovade bilder igår kväll men de kommer senare idag samt lite nya bilder på hur akvariet ser ut med lite växter.

                          Kommentar

                          • Vsen
                            • June 2012
                            • 333

                            #73
                            Helkars bild på mitt gamla 175L som tömdes igår.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0266.jpg
Visningar: 1
Storlek: 132,8 KB
ID: 2142920

                            Även bild på 375an under påfyllning med rötter ilagda.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • Vsen
                              • June 2012
                              • 333

                              #74
                              Lovade bilder så här kommer lite av den varan. Lite skitigt i karet mest på grund utav att jag dum och lat bara hällde ned innehållet i flytväxt påsen = massa skräp etc.. Sen lite smuts på botten sen jag tömde filtermaterials baljan igår.

                              Kom gärna med synpunkter på inredningen. Inte klart än skall tilläggas, ska peta ned crypto lite mer i framkant sen snöra på lite anubias på diverse rötter. Funderar även på att snurra fast flame moss på delar av reed moore roten.
                              Har även en till bit mangrove / driftwood som ligger i blöt för att färga ut, funderar vart den skall placeras.

                              Ursäkta reflektioner, hittade aldrig några bra gardiner med hyffsat bra mått, letar fortfarande dock.
                              Tog bilderna mitt på dagen, tänkte fota nu på kvällen men tvungen att plugga lite så glömde bort innan det släcktes.
                              Sen ursäktar jag även fripassagerarna (svärdbärarna) de skall bort.
                              Vart även tvungen att ta bort en nyckelhålsciklid innan flytten (ett otäckt sår på gällocket som inte läkt det minsta på närmare 2 månader trots saltbad.)
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • Vsen
                                • June 2012
                                • 333

                                #75
                                Känner själv att lite fler växter och att det får växa till sig så kan det bli bra. Flertalet svärdsplanor är "gömda" lite bakom saker så när de får fart kommer det nog bli bra.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...