Projekt: studentrum

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vsen
    • June 2012
    • 333

Näe nu glömmer vi det som pågår och blickar frammåt!
    Fisklistan som jag planerat den:
    5st Nyckelhålsciklider (spara 1 par)
    5st Skalarer Blue Honey (spara 1/2 par)
    1+1 Kakaduaciklider (1+2 senare)
    20+ tetror (Citrontetror troligtvis)
    10+ Pansarmalar (sort ej bestämd)
    1 Ancistrus

Nästa att koppas in blir skalarerna, efter dem tetror och pansarmalar i obestämd ordning

Vad tror ni?
    Känns lite som att botten kommer bli tom. Kanske får gå på med mer pansarmalar om det blir så.
    Annars tror jag det kan bli ganska bra.
    Inte helt hundra på kakaduorna dock. Vet inte om jag vill byta ut dem mot något senare eller hur jag vill göra riktigt.

Kommentar

• Vsen
      • June 2012
      • 333

Sneglat lite på Laetacara dorsigera i ena butiken, kanske kan vara ett komplement senare. Vet inte riktigt vart den magiska gränsen går heller. Som planerat är det 3 sorters ciklider i karet, 4 kanske är lite väl mycket för att de ska kunna hitta revir etc?
      Annars någon som har L. dorsigera och kan säga hur de är mot de andra invånarna?

Kommentar

• zoddri
        • June 2012
        • 144

Har 4st Laetecara i ett 250l kar. De är väldigt lugna och stillsamma och håller sig mest för sig själva.
        Ena hanen var väldigt mån om sitt revir när han började gräva parningsgrop men inte så att han försökte dominera hela karet. Rammade lite pansarmalar när de kom för nära bara

Övriga invånare är blodtetra (serpatetra), pansarmal och otocinclus.
        Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

Kommentar

• Vsen
          • June 2012
          • 333

Kanske provar 2 st L. dorsigera när jag fått skalarerna. Bara jag lyckas plocka ur svärdbärarna så rubbas ju inte balansen nämnvärt.

Kommentar

• zoddri
            • June 2012
            • 144

Annars så kan jag tänkas vara intresserad av svärdbärarna. Har ju som en liten koloni här hemma... Hanar/honor, stora? Du kan svara via PM så behöver vi inte spamma så mycket i projekttråden
            Banracingnörd med intresse för styrkelyft som snart drunknar i svärdbärare

250l SA, 250l Asien/fisksoppa, 120l Levandefödarhörna, 100l småfiskskoloni, 54l guppyfarm, 20l rasbora/räknano

Kommentar

• Vsen
              • June 2012
              • 333

Då var denna kuren avklarad. Bara vänta och se nu 48h innan nästa kur. Såg ingen direkt förbättring idag. Tycker fortfarande kanterna på bröstfenorna på den mest drabbade är lite vita och mörka, sen är fortfarande de vita på stjärtfenan kvar på de fiskarna som hade de i början också.

Hoppas att de repar sig så jag slipper detta så fort som möjligt så jag kan koppa in skalarerna i slutet av nästa vecka!

Kommentar

• Vsen
                • June 2012
                • 333

Efter att jag gjort vattenbyte till helgen drar nästa kur igång. Denna gång easy lifes Multicura som skall användas. Skall visst vara bra emot bakteriella sjukdomar och parasiter så borde skrämma bort det mesta som kan ligga och lura.

Denna kur blir på 3 dagar, tänker börja Söndag. Skall enligt bipacksedel gå att ge dubbeldos i allvarliga fall. Om detta är allvarligt fall skall övervägas på Söndag beroende på hur de ser ut.

Annars ser det ljust ut. Mäter nitrit varannan dag, hittils inte ett utslag. Tycker det tyder på att mitt filter överlevde flytten då nitritspiken inte synts till ännu efter 1 vecka och 6 dagar igång.

Förhoppningsvis försvinner skiten så jag kan få mina skalarer i slutet av nästa vecka eller början på veckan därpå.

EDIT: Kan tilläggas att jag dealat lite och med lite flyt får jag lite nytt ljus tills nästa vecka. 2st 2x54W ramper alltså 0,576 W/L istället för 0,21 W/L som jag har just nu.
                Senast redigerad av Vsen; 05 October 2012, 21:26.

Kommentar

• Vsen
                  • June 2012
                  • 333

Liten bilduppdatering. Petat i lite sten och snörat på lite mossa på några rötter. Även 1 ny rot ilagd.
                  Lite roligt hur de 2 filtren jobbar mot varandra vilket resulterar i att allt flytande ligger still i mitten.

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0267.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,4 KB
ID: 2143172 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0269.jpg
Storlek: 153,6 KB
ID: 2143173

Namn: DSC_0270.jpg
Storlek: 160,9 KB
ID: 2143174 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0271.jpg
Storlek: 163,5 KB
ID: 2143175

Namn: DSC_0312.jpg
Storlek: 80,5 KB
ID: 2143176

Kommentar

• david87
                    • June 2005
                    • 710

Sjukt fint du har fått det. Vad är det för fisk på sista bilden?

Kommentar

• Vsen
                      • June 2012
                      • 333

En Apistogramma Cacatuoides hane, även kallad Kakaduaciklid.

Kommentar

• david87
                        • June 2005
                        • 710

Klart snygg färgkombo du hade på de iallafall. Ska fundera om de får flytta in några sådana med mina skalarer här hemma också
                        riktigt fina var det

Kommentar

• Vsen
                          • June 2012
                          • 333

Ursprungligen postat av david87
                          Klart snygg färgkombo du hade på de iallafall. Ska fundera om de får flytta in några sådana med mina skalarer här hemma också
                          riktigt fina var det
                          Jo helt klart, synd att honorna har lite sämre färg, ska se om jag kan få en bra bild på henne senare.

Kommentar

• Vsen
                            • June 2012
                            • 333

Sv: Projekt: studentrum

Nu är vattnet grönt igen. Första doseringen utav 3 på denna kur avklarad. Tycker dock att de ser betydligt bättre ut i fenorna än vad de gjort.

Stör mig på att en av de drabbade fortfarande har kvar det vita uppe på stjärtfenan. De andra som hade så har det försvunnit på.
                            Får se hur de ser ut senare i veckan.
                            Annars har tror jag att jag ska ta skalarerna vecka 42 i början av veckan. Åker bort till helgen och vet inte om jag vill hämta dem på fredag för att åka bort på kvällen och komma hem på söndagen. Känns dumt ifall något skulle hända.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Kommentar

• Fanbyalperna
                              • September 2005
                              • 752

Karet ser verkligen snyggt och harmoniskt ut. Hoppas nu du får bukt med sjukdomen.
                              Har inte alltid rätt, men fel ibland

Kommentar

• Vsen
                                • June 2012
                                • 333

Roligt att karet gillas. Växer det tills sig kan det nog bli ganska bra.
                                Ska lägga till en massa javaormbunke "needle leaf" snart, sen eventuellt skaffa lite mer vallisneria i väntan på att det växer till sig.
                                Förhoppningsvis uppgraderar jag ljuset i slutet av veckan till totalt 0,576W/L vilket borde gynna tillväxten.

Idag ser det mycket bättre ut. Honan som var mest angripen av fenrötan ser ut att friskna till, fenorna ser ut att växa istället för att försvinna.
                                Dock ännu lite orolig för det vita som en av de mindre har uppe på stjärtfenan..

Beslutat mig att hålla mig till de ciklider jag har + skalarerna som kommer. Var sugen på rödbröstacara men låter bli det tills vidare.
                                Kör nog på med ett större gäng tetror och pansarmalar senare istället.

Vad tror ni. Hämtar skalarerna nästa vecka på måndagen eller så. Med tanke på att jag hittils inte sett någon nitritspik tyder det på att bakterierna i filtret överlevde flytten vilket i sin tur borde betyda att jag kan köra i lite mer fisk eller hur?
                                Funderar nämligen på att skaffa ett gäng (20-30) Citrontetror 1-2 veckor efter skalarerna eller om jag skall vänta ytterligare någon vecka med det..

Kommentar

Arbetssätt...