Projekt: studentrum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Noulja
    • April 2012
    • 19

    Tänkte bara slänga in en kommentar och bryta din monolog lite så du vet att någon läser! Riktigt avundsjuk på det där, du har fått det snyggt! Och som någon nämnde tidigare, bra jobbat att få in den där vattenmängden i ett korridorsrum! Själv bor jag i en femma och vet inte var jag ska ställa en liten 43:a (sambosana är inte riktigt lika intresserade).

    Kommentar

    • Vsen
      • June 2012
      • 333

      Ursprungligen postat av Noulja
      Tänkte bara slänga in en kommentar och bryta din monolog lite så du vet att någon läser! Riktigt avundsjuk på det där, du har fått det snyggt! Och som någon nämnde tidigare, bra jobbat att få in den där vattenmängden i ett korridorsrum! Själv bor jag i en femma och vet inte var jag ska ställa en liten 43:a (sambosana är inte riktigt lika intresserade).
      Roligt att du tycker om det och bryter min lilla monolog!


      Funderat vidare på ett till kar. Nog kommer det bli ett litet tillslut. Fick en prisidé nyligen och hamnar på cirka 7-800 kr limmat å klart, helt ok pris enligt mig.
      Kommer dock inte bli någon start av någon till balja förrän årsskiftet eventuellt. 3 veckors leveranstid på måttbeställt och kommer inte beställa förrän någon gång i december tidigast.

      Mest klurat på bänk, min Ikea expedit hylla har jag läst mig till att den inte är en bra akvariebänk, hade 65L på den tidigare utan problem trots en del spill.
      Funderar ändå på att använda den hyllan ändå, dock lägga på en 12-16mm mdf skiva och ha vaxduk under karet för att inte riskera vatten mellan karet och skivan som förstör skivan.
      Sen för att stabilisera ytterligare skruva fast hyllan i väggen med hjälp av något vinkelbeslag. Tycker att det borde hålla för ett kar på 50-60L utan att falla ihop som ett korthus om någon nyser.

      Kommentar

      • svea
        • February 2005
        • 2476

        Det är verkligen kul att titta och läsa. Snyggt kar, grattis!
        Vilka stiliga nyckelhål du har. Bråkar dom, eller funkar det bra?
        Jag har 2, vet inte deras kön, men dom bråkar inte.

        Mina bilder
        Min zoon

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          vill med visa att jag läser tråden
          gillar karet lummigt o skönt. kommer bli ännu bättre desto mer växterna växer

          finns bara ett par saker som jag skulle vilja peta lite på :P

          doppvärmaren. kan du inte gömma den längre bak? den behöver ju inte sitta rakt elelr så.
          sen skulle jag nog planterat de där låga växterna där fram lite mer i grupper än 1 o 1.

          men annars tycker jag det ser übermysigt ut

          kaanske lite fler rötter om det finns :P

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            håller med hannesc, bunka ihop blommorna till grupper, dels ger det ett större intryck, ser inte så malplacerat ut, dels så frigör det en del bottenyta.

            den bottenytan kan man med fördel användas till mer MINDRE rötter eller
            kanske lämplig sten som passar med bakgrunden.

            rötter bör i mina ögon inte bygga mer på höjden än vad som redan finns, trevligt med lite "volym", samt, om man bygger på höjden så blir det knökigt med håven om man skall ner och fånga fisk.
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Vsen
              • June 2012
              • 333

              Ursprungligen postat av svea
              Det är verkligen kul att titta och läsa. Snyggt kar, grattis!
              Vilka stiliga nyckelhål du har. Bråkar dom, eller funkar det bra?
              Jag har 2, vet inte deras kön, men dom bråkar inte.
              Tackar!
              Inte mycket bråk hittils, har haft dem bra länge köpte 4st någon gång i Juli, utökade gruppen med 2 individer till därefter. En av de 4 jag hade ifrån början blev jag tvungen att ta bort innan flytten. Väntar bara på att de ska para ut sen kommer gruppen minskas.
              Postade en film någon sida tillbaka i tråden med lite tjafs mellan 2 nyckelhål.


              Ursprungligen postat av hannesc
              vill med visa att jag läser tråden
              gillar karet lummigt o skönt. kommer bli ännu bättre desto mer växterna växer

              finns bara ett par saker som jag skulle vilja peta lite på :P

              doppvärmaren. kan du inte gömma den längre bak? den behöver ju inte sitta rakt elelr så.
              sen skulle jag nog planterat de där låga växterna där fram lite mer i grupper än 1 o 1.

              men annars tycker jag det ser übermysigt ut

              kaanske lite fler rötter om det finns :P
              Tackar, jo har lite saker på min "att göra" lista, tanken är att prova med orginal utblås på 306an som sitter på andra sidan å flytta doppvärmaren dit.
              Som det är nu kan jag inte köra full flås på 306an då det blir orkan i karet. Ska försöka skynda på med detta då 2 skalarer har abonnerat just det hörnet och putsar lite löv där.

              De smalbladiga växterna i framkant 3-4 st antar jag att du menar, de blev bara nedpetade, kom med någon tradera vinst. Ska försöka komma ihåg att göra om lite med dem nästa gång jag blöter ned armen.

              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
              håller med hannesc, bunka ihop blommorna till grupper, dels ger det ett större intryck, ser inte så malplacerat ut, dels så frigör det en del bottenyta.

              den bottenytan kan man med fördel användas till mer MINDRE rötter eller
              kanske lämplig sten som passar med bakgrunden.

              rötter bör i mina ögon inte bygga mer på höjden än vad som redan finns, trevligt med lite "volym", samt, om man bygger på höjden så blir det knökigt med håven om man skall ner och fånga fisk.
              Sitter på lite funderingar och det är bra att du tar upp det.

              Har en rot som står lutat mot bakgrunden som jag knytit fast massor utav javaormbunke needle leaf på. Har funderat på att lägga denna rot på något vis då den stått ut så pass tidigare.
              Men nu när det börjat växa till sig har denna rot försvunnit lite, och skyddet den skapar verkar uppskattas väldigt mycket av nyckelhålscikliderna. Dock som du säger, den roten kommer jag svära över den dagen jag skall håva annat än skalarer.

              Ska helt klart göra som du och Hannes säger att flytta växterna framkant en del. Lite inne på ditt spår också med mindre rötter, kanske inte vore helt dumt att flytta crypton och de andra med ut i sidorna och gå på med lite mer "mangroove" och "driftwood" i mittenpartiet. Får ta mig en funderare på det.



              EDIT:Annars börjar jag bli ganska nöjd med karet faktiskt, haft mina dagar då jag bara haft lust att riva ur allt å börja om med inredningen.
              Även nöjd på fiskfronten, har inte några planer på att kladda ned med mer nu, är en soppa som det är. Tror jag ska vänta tills att skalarerna och nyckelhålen parat ut och jag gallrat bort innan jag lägger till citrontetror eller rödmunstetror och pansarmalar.

              Bestämde mig i ett svagt ögonblick för att utöka svärdbärarna (bort med odlingvariant i med vildform) så det simmar 1+3 xiphophorus nezahualcoyotl och en ensam hanne xiphophorus montezumae (omöjlig att fånga). Samt i samma svaga ögonblick köpte jag 10 neontetror, varför vet jag inte.. De blev 8 efter frakten.
              Känner såhär i efterhand att det var dumt, speciellt tetrorna, lär inte kunna håva dem ens om jag tömmer 90% likaså svärdbärarna. Hade hellre fått i en 10 pansarmalar men lätt att vara efterklok.


              Roligt att det gillas i övrigt! Har lite mer att göra också, en del av vallisnerian i högerkant framifrån sett står ihop klumpad. Den skall spridas ut och eventuellt skall jag lägga till en svärdsplanta där någonstans också.
              Har även vad jag misstänker är järnbrist som syns på svärdsplantorna som skall åtgärdas med pmdd miplus pro nästa gång istället för vanliga miplus.
              Senast redigerad av Vsen; 31 October 2012, 17:04.

              Kommentar

              • Neptun
                • March 2004
                • 719

                Visst kan det bli bökigt att håva fisk om man har rötter överallt. Men att ha rötter som sträcker sig upp mot vattenytan tycker jag själv tilltalar ögat. Och det är oftare som jag sitter och tittar på mina kar än jag är nere och håvar fisk.
                "Failure does not require planning"

                Kommentar

                • Vsen
                  • June 2012
                  • 333

                  Kan inte annat än att förtrollas av kakaduorna och deras ständiga arbete.
                  Som jag i min tidigare monolog skrivit har jag planer på ett kar med lite udda mått 70x35x25 (eventuellt inte fullt 25 högt..) LxDxH alltså ett relativt lågt kar. Pendlar lite fram och tillbaka angående invånare i det karet. Att det blir ett artakvarium är tanken men tankarna går mellan att prova snäcklekare, någon lite "udda" apistogramma (Nijsseni / Panduro) eller någon annan liten hyffsat lättlekt ciklid.

                  Snäcklekare i ett så litet kar leder antagligen bara till överbefolkning direkt. Apistogramma och köra hejvilt med löv och grenar skulle kunna bli riktigt mysigt. Att få gå specifikt på en art och kunna iaktta dess beteende utan massa andra fiskar som "stör" är något jag väldigt gärna kan tänka mig prova.

                  Kommentar

                  • fergu65
                    • April 2010
                    • 61

                    Ser fint ut detta karet god luck.skall följas vidare..

                    Kommentar

                    • Vsen
                      • June 2012
                      • 333

                      Tro det eller ej men jag har misstankar att det snart bjuds på bild på skalarägg. Har 2 st som vaktat ett hörn ett tag nu, putsat blad etc. Idag har blad putsandet blivit intensivare.
                      Sen om jag inte ser fel så har honan och hannen sina "könspapillen" framme.

                      Så avvaktar tills de misslyckats innan jag börjar bråka med strilrör och flytt av doppvärmare till den sidan.

                      Lite synd dock, har haft skalarerna nu i 2 och en halv vecka. Märkte från dag 1 att en av de mindre hade skadad bröstfena (typ hela bröstfenan är borta, finns lite kvar) tänkte inte så mycket på detta mer än att de förhoppningsvis skulle läka. Men ingen synbar skillnad på dessa 2,5 vecka. Och typsikt är det just den fisken som är honan i detta förmodade par.
                      Trist men lider inte fisken av det får det vara. Har inte lust att splittra ett par på grund utav något sådant.

                      Kommentar

                      • Vsen
                        • June 2012
                        • 333

                        Scalare lek!
                        Sa ju det! Skitkul enligt mig, ser att de trivs! Håller på för fulla muggar.

                        EDIT: Lägger till en filmsnutt också.
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av Vsen; 01 November 2012, 14:37.

                        Kommentar

                        • Vsen
                          • June 2012
                          • 333

                          2 nätter senare var äggen borta, ganska väntat med tanke på att det är deras första lek.
                          Får se om de blir en till lek när de återhämtat sig!

                          Kommentar

                          • Vsen
                            • June 2012
                            • 333

                            Passade på under vattenbytet idag att ta bort strilröret på 306an, flytta doppvärmaren och korta lite slangar. Samt flytta växterna framtill lite mer ut i sidorna och mer i klungor.
                            Ska ta mig till en av butikerna i veckan och fixa lite små rötter att sprida ut hade jag tänkt.

                            Kommentar

                            • Vsen
                              • June 2012
                              • 333

                              Sv: Projekt: studentrum

                              Ny bok till samlingen idag, passade på att fynda boken drömciklider för en billig slant!
                              Tycker information är bäst på papper/ i bok. Finns för mycket som kan distrahera när man läser genom dator.
                              Har hittils bara köpt Drömciklider, min scalare och min pansarmal.

                              Annars så funderar jag vidare. Nästa lilla balja som är planerad som jag tänkt apistor i kan eventuellt bli pansarmalar endast. En fisk jag saknar ifrån 175an och skulle vilja studera närmare.

                              Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
                              Senast redigerad av Vsen; 05 November 2012, 17:19.

                              Kommentar

                              • Vsen
                                • June 2012
                                • 333

                                Gör ett försök att bryta monologen igen med en fråga!
                                Ska runt till några av butikerna imorgon, tänkte kika efter små rötter, någon växt (lökar / crinum) etc.

                                Till frågan..
                                Funderar på att plocka med någon algätare om jag hittar, står mellan siamesisk algätare eller Otocinclus. Otocinclus kan vara lite känsliga vad jag förstår men på matfronten borde de vara lungt då det finns en del alger, sen är de småväxta vilket jag ser som en fördel. Siamesiska algätare skall vara ena riktigt superba algätare när de är små, nackdelen med dem är väll att de blir riktigt stora, sen är de ifrån asien vilket bryter mitt "tema" lite, trots att det ej är SA på grund utav svärdbärarna men ändå.

                                Vad tycker ni som läser, för och nackdelar med respektive art? Eftersom skalarerna hittils gett blanka f*n i neontetrorna i 1,5-2cm klassen tycker jag otocinclus inte borde stå på menyn, men man vet ju aldrig..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...