Projekt: studentrum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vsen
    • June 2012
    • 333

    Sv: Projekt: studentrum

    En kass mobilbild på kaoset.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Du apropå det där med Kaliumbrist undrar jag över det. Är bladen gamla eller nya? Är plantan nyinköpt (relativt) från affären eller har du haft den länge?

      Jättefina bilder. Särskilt på Nyckelhål Gillar särskilt den med Gälörten bakom.

      En fråga till: vad är det för fisk som ser ut som en grå svärdbärare? Naturform?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Vsen
        • June 2012
        • 333

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Du apropå det där med Kaliumbrist undrar jag över det. Är bladen gamla eller nya? Är plantan nyinköpt (relativt) från affären eller har du haft den länge?

        Jättefina bilder. Särskilt på Nyckelhål Gillar särskilt den med Gälörten bakom.

        En fråga till: vad är det för fisk som ser ut som en grå svärdbärare? Naturform?
        Svärdsplantan som jag tror har kaliumbrist har varit i karet sedan start, hade med den ifrån förra karet (175L)
        Trodde det var ancistrusen eller min L142. Men med tanke på de små hålen som blir större misstänker jag brist.

        Fisken du frågar om är en svärdbärare Xiphophorus Nezahualcoyotl närmare bestämt, en naturform.
        Har 1+2 men de ska eventuellt få flytta och göra plats åt pansarmalar så småningom. Dock väldigt trevliga och enligt mig väldigt snyggt med naturform så de kommer säkerligen bli sådana i något framtida kar.

        Roligt att du gillade bilderna, som sagt experimenterade jag med lite iso och slutartider så varierande bidkvalitet och kit objektiv är kanske inte ultimata att ta närbilder med. Lite mer ljus och skärpa på just den bilden så hade den nog kunnat bli bra!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          När det gäller Svärdsplanta fick jag liknande hål, men tillsatte JBL näringskulor vid rötterna och fick öka PMDD till nästan dubbel normaldos. Då blev det inte hål mer.

          Tyckte den där Svärdbäraren var riktigt snygg.

          Sedan apropå bilderna så tycker jag ibland en helt optimal bild ser "konstgjord" ut. Lite stel. Din bild ser mera ut som om den skulle kunna vara i en naturlig miljö och ger därför för mig ett naturligare intryck. Tycker det lite brusigare (suddigare) resultatet som alltid blir resultatet av högre ISO ger en bättre live-känsla. Att man på nåt sätt verkligen är i fiskens miljö.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Vsen
            • June 2012
            • 333

            Ursprungligen postat av Bluewing
            När det gäller Svärdsplanta fick jag liknande hål, men tillsatte JBL näringskulor vid rötterna och fick öka PMDD till nästan dubbel normaldos. Då blev det inte hål mer.

            Tyckte den där Svärdbäraren var riktigt snygg.

            Sedan apropå bilderna så tycker jag ibland en helt optimal bild ser "konstgjord" ut. Lite stel. Din bild ser mera ut som om den skulle kunna vara i en naturlig miljö och ger därför för mig ett naturligare intryck. Tycker det lite brusigare (suddigare) resultatet som alltid blir resultatet av högre ISO ger en bättre live-känsla. Att man på nåt sätt verkligen är i fiskens miljö.
            Har lite JBL näringskulor utsatta, petade ned ett paket med sju stycken, kanske ska köpa lite fler då. Kör just nu 50ml/vecka pmdd men borde kunna gå upp mot 60-70 ml (72ml = dubbel normaldos) utan att få allt för mycket problem med alger. La upp frågan på plantswap också så får jag se vad jag får för rekommendationer där.

            Håller med dig på ett vis angående foton men jag tror att jag saknar ett macro lite, med ett macro objektiv borde jag kunna få ut lite mer skärpa. Helt skarpa bilder med perfekt fokus blir gärna konstgjorda, men bra skärpa på tillexempel huvudet och ögonen på fisken ger lite mer känsla enligt mig.
            Senast redigerad av Vsen; 13 November 2012, 20:15.

            Kommentar

            • Vsen
              • June 2012
              • 333

              Sv: Projekt: studentrum

              Enligt vad jag fick för svar på plantswap misstänks ancistrusen vara den skyldige.
              Ska i vilket fall sätta ned några kulor och kanske öka dosen.

              Tycker de är väldigt märkligt om det är ancistrusen. Han har gått i en 175a med just denna svärdsplanta och några till utan att ha rört den. Innan de var han i en 60L med svärdsplanta och rörde den inte. Och det är som så att jag i mina tidigare kar varit usel att mata med alg tabletter men nu i 375an har jag matat noggrant med nästan lite mycket algtablett enligt mig själv 4-6 dagar i veckan. Då också lagt i de när det varit mörkt ett par timmar så att ancistrusen å L malen fått mumsa själva i mörkret.

              Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

              Kommentar

              • Vsen
                • June 2012
                • 333

                Sv: Projekt: studentrum

                Utförsäljning i en butik som läggs ned i stan ledde till ett köp nyss. Bilder kommer när jag hittat hem igen!

                Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                Kommentar

                • david87
                  • June 2005
                  • 710

                  Spännande, man måste ju nästan köpa när det är utförsäljning på nått sätt :P

                  Kommentar

                  • Vsen
                    • June 2012
                    • 333

                    Bilder som utlovat.
                    Orange head jordätare stod de som men lite osäker tycker de ser ut som Geophagus sp. 'pindaré'. Ungdjur än så länge.
                    Som sagt, en butik som slår igen i stan som nu bjöd på utförsäljning. Dessa 2 simmade i ett litet kar med 2 av 2 olika sorters större jordätare av något slag. Slog till då de var billiga och jag varit sugen att prova ett tag. Funkar det finns det chans att jag utökar gruppen.
                    Inte bästa skicket på fiskarna, ena är lite sliten och lite krokig baktill men sålänge den kan simma normalt och inte lider spelar det inte mig någon roll!

                    Och i veckan kommer mina Corydoras leucomelas!
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0955.jpg
Visningar: 1
Storlek: 53,0 KB
ID: 2144048 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1007.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,7 KB
ID: 2144049 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1014.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,4 KB
ID: 2144050
                    Senast redigerad av Vsen; 17 November 2012, 19:00.

                    Kommentar

                    • Vsen
                      • June 2012
                      • 333

                      Sv: Projekt: studentrum

                      Kan då säga det att kolla på jordätare som glider runt och silar sand är då väldigt rogivande! Otroligt stiliga fiskar enligt mig!

                      Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                      Kommentar

                      • Vsen
                        • June 2012
                        • 333

                        Nya invånarna var visst inte lika omtyckta i tråden som de är här hemma!
                        Kan inte sluta njuta av den stilen de har, sen att det är sand på alla möjliga ställen där de inte varit sand förrut är lite roligt! Inte som så att de tänker på om de är ovanför någon planta när de silar sanden.

                        Kommentar

                        • Fanbyalperna

                          • September 2005
                          • 752

                          Ja vill man behålla den ursprungliga planeringen så är det kanske inte så roligt när fiskarna möblerar om på egen hand. Det är otroligt hur effektiva de kan vara på den punkten.
                          Har inte alltid rätt, men fel ibland

                          Kommentar

                          • Vsen
                            • June 2012
                            • 333

                            Sv: Projekt: studentrum

                            Är man rädd att botten flyttas runt lite skall man nog undvika jordätare helt klart! Ska försöka få en bild hur de ser ut ikväll. Lite små gropar har de gjort, de ser ut att ha beläget roten som står lutad. Bakom den håller de på med något lite titt som tätt.
                            Men de har inte rört en växt än, iofs ungdjur men ändå.

                            Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

                            Kommentar

                            • Vsen
                              • June 2012
                              • 333

                              Blir nog inget måttbeställt andra kar, tar helt enkelt 65an jag haft tidigare.
                              Föräldrarna kommer upp till helgen så de får ta med den då. Kommer dock inte startas direkt. Ska eventuellt ned med en frigolitbakgrund i den med filterkammare.
                              Sen till frågan, vad ska jag ha i karet? Velat fram och tillbaka länge nu, hittils har jag varit inne på att ägna karet endast till 1 par av någon dvärgciklid (apisto eller palett) men mest varit inne på en grupp pansarmalar (fokuserat på att få lek och föda upp yngel i så fall) och köra ett ganska rent kar med mycket sand, någon sten och någon rot med anubias på.
                              Kom gärna med förslag!

                              Kommentar

                              • Vsen
                                • June 2012
                                • 333

                                Nu jäklar händer det grejjer!
                                Pansarmalar koppas in och under tiden håller ena skalarparet på med sin andra lek. Samtidigt på motsatt sida i karet ser det ut som att ett till par har bildats och tänker göra sitt första försök på lek!

                                En liten stackare till skalar simmar i mitten av karet, närmar sig ena sidan blir bortjagad och vice versa på andra sidan.
                                Ska bli hemskt kul att se var detta leder, bilder kommer senare!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...