Äntligen ett akvarium igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #76
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Måste lägga till i en redigering att nu börjar bakteriekampen etc. Flera växter börjar komma igång. Åtskilliga visar fullt med bubblor under bladen, vilket är kul. Trådalger, som satt på en Javaormbunke jag köpte, dyker upp lite här och var.
    Vill inte överreagera på det utan det var ju idag systemet skulle börja reagera och det är så jag ser på det.

    Men hur hjälper jag till nu utan att störa den sköra balansen? Är det ok att rulla trådalger eller måste jag får en undervattensperuk i hela burken?
    Jag tror nog du kan ha i mer fisk och även PMDD redan nu. Troligtvis är din botten näring nog men varför chansa. Har du Nitrat test?
    I så fall kan du peta i PMDD utan veckovisa vattenbyten och mäta dig fram. Det enda jag kan se hända är diverse alger men det blir nog lugnare med lite Nitrat i vattnet. I alla fall brukar det bli så här.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #77
      Ursprungligen postat av bossep
      Jag tror nog du kan ha i mer fisk och även PMDD redan nu. Troligtvis är din botten näring nog men varför chansa. Har du Nitrat test?
      I så fall kan du peta i PMDD utan veckovisa vattenbyten och mäta dig fram. Det enda jag kan se hända är diverse alger men det blir nog lugnare med lite Nitrat i vattnet. I alla fall brukar det bli så här.
      Testade efter att ha läst din inlägg Nitrat vilket jag inte gjort förut. Enbart testat Nitrit, men köpte hem Nitrattest så att jag skulle ha när det blev dags.
      Testet visar 12,5 mg/l ! Trodde det skulle dröja innan det blev Nitrat. Är detta bra eller dåligt? Trodde det skulle ta längre tid från nystart. Kan det vara så att de bakterier jag tillsatt från JBL (ormgiftet enl. dig ) kickat igång processen snabbare? Luktar jag i burken så luktar det annorlunda än i början av veckan. Då luktade det nästan lite kemiskt. Nu luktar det akvarium (kan inte förklara det bättre) Doftförändringen kom idag.

      Men om detta är i sin ordning så är det kul! Har just beställt PMDD hos Haack så det kommer nog i slutet på veckan. Vad jag förstår att normal dos PMDD är 18 ml per flaska.
      Men jag kan inte hitta om detta är dagsdos eller veckodos?
      Nitritet är fortfarande så lågt det kan vara. Växterna och algerna verkat ha kickat igång samtidigt.

      Sedan är det detta med fisk då Kan några siamesiska allätare och ett litet stim (5) små nyckelhålsciklider rymmas i detta nästa steg eller blir det för stor ökning av beståndet?

      Apropå kemin; -ska jag ligga lågt med EC så länge och enbart börja tillsätta PMDD nu?

      Det blev lite många frågor, men vad gör man. Nu ska jag sitta och glo stint på skärmen och se om en vänlig själ skriver ett svar.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #78
        Pmdd doserar du 10ml/100L vatten. Per vecka, från var flaska.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #79
          Ursprungligen postat av freddi36
          Pmdd doserar du 10ml/100L vatten. Per vecka, från var flaska.
          Ja det är ju direkt pinsamt, men hur jag än letade hittade jag inte om dosen var per vecka eller dag Tack
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #80
            När nu dimman lättat i burken efter starten förra veckan så ser det ut så här idag:

            Klicka på bilden för större version

Namn: Bluewing Vision 180L.jpg
Visningar: 2
Storlek: 134,5 KB
ID: 2142165

            När jag nu börjar tänka på fiskinsläpp, så tror jag att jag skaffar några siamensiska algätare. Sedan beror det på vad som verkar bra i butiken just nu. Men efter att ha sett kampen mellan Lejonhuvud och Nyckelhål måste jag nog ha några. Eftersom jag inte vill belasta akvariet för mycket söker jag några förhållandevis små. Men finns några fina Apistogramma kan det vara det som klickar också. Vi får se i morgon
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #81
              Ett litet råd, om du skaffar siamensiska algätare så måste lyfta bort dessa ur karet innan du skaffar Apistogramma. Siameserna är suveräna på att stressa Ap med sitt stirriga simsätt.

              Jag har egna erfarenheter eftersom jag tänkte precis som du gör nu för länge sedan.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #82
                Äntligen ett akvarium igen

                Ok. Bra att veta. Men känner du till någon annan allätare som är lugnare men lika effektiva?
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #83
                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Ok. Bra att veta. Men känner du till någon annan allätare som är lugnare men lika effektiva?
                  I ett SA kar med Ap så passar alltid ett gäng Otocinclus. Inte lika effektiva som små unga Siameser, men Siameserna har en förmåga att växa fort och strunta i algerna och gå på de andra fiskarnas mat istället.

                  Jag har dessutom Äppelsnäckor, det karet med Lejonen i som du tittade på har gått med Otto och snäckor sedan 2008 utan problem. Nu när Lejonen flyttade in så följde det med ca 10 Ancistrus i varierande storlek och dessa är rena mardrömmen för Ap, även för lekande Nycklar tyvärr.

                  När du funderar på antalet fiskar så titta på mitt 400 kar igen, jag tycker att det är lagom med fisk i det. Lejonen kom från ett 180 liters Juwel, där var de ensamma med några stimfiskar och ett gäng Ancistrus. Ja jag vet att det låter tråkigt med så få fiskar, men det är här jag har landat efter att ha haft för många fiskar i många år och då missat deras rätta beteende.
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #84
                    Ursprungligen postat av c90368
                    I ett SA kar med Ap så passar alltid ett gäng Otocinclus. Inte lika effektiva som små unga Siameser, men Siameserna har en förmåga att växa fort och strunta i algerna och gå på de andra fiskarnas mat istället.

                    Jag har dessutom Äppelsnäckor, det karet med Lejonen i som du tittade på har gått med Otto och snäckor sedan 2008 utan problem. Nu när Lejonen flyttade in så följde det med ca 10 Ancistrus i varierande storlek och dessa är rena mardrömmen för Ap, även för lekande Nycklar tyvärr.

                    När du funderar på antalet fiskar så titta på mitt 400 kar igen, jag tycker att det är lagom med fisk i det. Lejonen kom från ett 180 liters Juwel, där var de ensamma med några stimfiskar och ett gäng Ancistrus. Ja jag vet att det låter tråkigt med så få fiskar, men det är här jag har landat efter att ha haft för många fiskar i många år och då missat deras rätta beteende.
                    Först vill jag tacka dig för tänket om den siamesiska algätaren. När jag nu åter börjat med akvarium igen kommer jag ju inte ihåg riktigt vad alla fiskar jag haft heter. Den jag letat efter är Otocinclus men jag har trott att den heter siamesisk algätare
                    När jag nu börjat jämföra dem i artbeskrivningarna kommer jag ihåg att jag haft den siamesiska också men fick en speedad fisk som störde Scalarerna till vansinne. Så jag sålde dem då och ville inte ha dem igen. Bytte på den tiden till Otocinclus som tog en hel del av de algerna som siameserna ratat.

                    Apropå fiskmängden så är arterna jag skrivit att jag ska ha mera de arter jag står emellan inte att jag ska ha alla i akvariet.
                    Som det ser ut nu kommer det att vara:
                    10 st Kardinaltetror (redan i och verkar stortrivas)
                    Några Otocinclus
                    Antingen några Apistogramma alternativt Nyckelhålsciklid. Skaffar en 4-5 små och när jag börjar få ett par säljer jag de som inte ska vara kvar.
                    Några Corydorasmalar
                    Tänkt att det räcker sedan. Är det en rimlig mängd fisk? Tycker själv det.

                    Inledningsvis tänkte jag Mosaikgurami som alternativ, men efter att ha sett trycket i Juwels innerfilter (som jag förresten är helnöjd med) inser jag att det är alldeles för mycket fart i vattnet för dem. Dessutom är jag nog mer en ciklidperson än gurami. Gillar ciklidernas komplexa beteenden, parbildningar och yngelvård.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #85
                      Men du äppelsnäckor?? Varför dem? Van att se snäckor som problem och här i forumet ser jag ju att många lovordar dem. Är det inga problem med äppelsnäckor?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #86
                        När jag nu kollar i artregistret så ser jag ju att det är en Ampullaria som kallas Äppelsnäckor Då vet jag. Hade bara hört Ampullaria som namn.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • bossep
                          • March 2010
                          • 4447

                          #87
                          Nu skall jag inte lägga mig I vad för sorts fisk du skall stoppa i burken men jag har som vanligt tokiga synpunkter.
                          Varför i hela friden skall man ha algätande fiskar? Om man nu inte gillar sådana. Dels så får man fel alger så dom bara står och glor på algerna. Dels så brukar det bli så att man får stödmata algätarna då min magkänsla säger mig att du inte kommer att få så mycket alger. Får du det ändå får DU lösa problemet och inte lita på fisken. Apistogramas är fina men man måste hålla dem på rätt sätt den gode Mats Bryzell har bra koll på detta. Nyckelhålare är inte fel och skulle nog platsa bra.
                          En annan fisk som jag tror kan passa är Biotodoma wavrini om du kan få tag på sådana.
                          Sedan ett bra gäng med pansarmalar så är saken biff och du får köpa ett akvarium till om du skall ha mer sill!
                          “You can’t see the future if you don't know the history.”
                          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #88
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Nu skall jag inte lägga mig I vad för sorts fisk du skall stoppa i burken men jag har som vanligt tokiga synpunkter.
                            Varför i hela friden skall man ha algätande fiskar? Om man nu inte gillar sådana. Dels så får man fel alger så dom bara står och glor på algerna. Dels så brukar det bli så att man får stödmata algätarna då min magkänsla säger mig att du inte kommer att få så mycket alger. Får du det ändå får DU lösa problemet och inte lita på fisken. Apistogramas är fina men man måste hålla dem på rätt sätt den gode Mats Bryzell har bra koll på detta. Nyckelhålare är inte fel och skulle nog platsa bra.
                            En annan fisk som jag tror kan passa är Biotodoma wavrini om du kan få tag på sådana.
                            Sedan ett bra gäng med pansarmalar så är saken biff och du får köpa ett akvarium till om du skall ha mer sill!
                            He he Nej du. Jag tycker inte du har tokiga idéer. Det jag verkligen gillar är att du säger vad du tycker på ett vänligt men något övertygande sätt. Du kan ju en hel del. Jag förstår att det är mitt akvarium och att slutordet är mitt. Men vill ha raka tydliga besked såsom nu t.ex. Mer av sånt!
                            En del av de idéer jag har är ju uppbyggt av hur jag tänkt förut och det liksom hänger kvar utan att jag tänker. Alger var förut ett tecken på misslyckande och skulle därför bort. Att jag körde med Malawi i 10 år var just för att jag tröttnade på brunalger/cyano/trådalger etc.
                            Så algätarna hänger nog ihop med den gamla synen. Försöker verkligen ställa om och vara lugn och uthållig.
                            Så att jag nu släpper algätarna är för att jag vill testa en radikalt annan syn på akvariet. Vad Biotodoma Wavrini är för fisk måste jag ta reda på. Men gissar att Nyckelhålciklider är troligast. När det gäller malarna har jag ett särskilt gott öga för C. Sterbai som jag tycker är såååå vacker.
                            Senast redigerad av Bluewing; 20 August 2012, 05:36.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #89
                              Ursprungligen postat av Bluewing
                              He he Nej du. Jag tycker inte du har tokiga idéer. Det jag verkligen gillar är att du säger vad du tycker på ett vänligt men något övertygande sätt. Du kan ju en hel del. Jag förstår att det är mitt akvarium och att slutordet är mitt. Men vill ha raka tydliga besked såsom nu t.ex. Mer av sånt!
                              En del av de idéer jag har är ju uppbyggt av hur jag tänkt förut och det liksom hänger kvar utan att jag tänker. Alger var förut ett tecken på misslyckande och skulle därför bort. Att jag körde med Malawi i 10 år var just för att jag tröttnade på brunalger/cyano/trådalger etc.
                              Så algätarna hänger nog ihop med den gamla synen. Försöker verkligen ställa om och vara lugn och uthållig.
                              Så att jag nu släpper algätarna är för att jag vill testa en radikalt annan syn på akvariet. Vad Biotodoma Wavrini är för fisk måste jag ta reda på. Men gissar att Nyckelhålciklider är troligast. När det gäller malarna har jag ett särskilt gott öga för C. Sterbai som jag tycker är såååå vacker.
                              Skrattar, du kanske snart är med i gänget som vill jag alg galningen utför ättestupet!
                              Jag har under många år försökt lura ut hur man odlar kiselalger och tror jag slutligen hittat receptet! Rent vatten, pyttelite fosfor och spårämnen och en rejäl slurk ammonium. Jädrar vad det växer! Men nu tar nog snart di gröna över.
                              C. Sterbai blir klockrent. Stoppa i lika många som kardinalerna.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • MonkanS
                                • December 2011
                                • 861

                                #90
                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                När jag nu kollar i artregistret så ser jag ju att det är en Ampullaria som kallas Äppelsnäckor Då vet jag. Hade bara hört Ampullaria som namn.
                                Malajsisk sandsnäcka ska du väl ha ett gäng av?
                                Det finns säkert någon i din närhet som kan dela med sig av dessa.
                                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...