Äntligen ett akvarium igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Äntligen ett akvarium igen

    Ursprungligen postat av Ken Olofsson
    vattenpest eller hornsärv kan man ju ha på ytan.

    växer som f-n bara det finns minsta lilla näring i karet, samt att det är lätt att ansa varje dag om det så skulle behövas....
    Toppen Ken! Den passar perfekt. Att jag inte tänkte på det? Dessutom kan jag göra en boll av den vid ytan och skydda den javaormbunke som tar mest stryk nu från ljuset. Den skaffar jag idag :-)

    På så sätt kan jag minska ljuset på växter och alger utan att minska belysningstiden. Då kan jag ta upp en del av mitt näringsoverkill. Får riktigt bra magkänsla för detta
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      Hornsärv är både bra och rätt dekorativ. Det är även som godis för mina slöjisar..
      Vattenspikblad. Dem kan man också ha både som flytväxt eller planterad. Den är jätteläcker med sina blad när den ringlar upp mot ytan.

      Jag brukar köpa dessa av en tjej här i stan som är duktig på att föröka dessa och en del annat. Hon tar bara 20 kr för en påse. Lagom pris tycker jag..
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        Gälört ser nästan likadan ut som hornsärv, med skillnaden att den har rötter och planteras ner i sanden.

        skjuter som ett skott rakt upp mot ytan.

        kan oxå vara ett alternativ att trycka ner långt bak vid bakrutan.



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Likan
          • April 2012
          • 2611

          Haha vad gullig du är Bluewing! Och duktig!
          Trevlig beskrivning också! Då vet jag vem jag kan terra sedan när har jag mer frågor om det

          Då förstår jag hur Miplus kom in i bilden. Tänkte om det var ett annat preparat s.a.s.
          Jo men jag tänkte bli en PMDDare, absolut!
          Jag har bestämt mig för att skippa bottennäringen, efter lite övervägande. Funderar lite löst på sådana där kulor istället, men tror jag skippar det också och bara kör flytande näring.
          Senast redigerad av Likan; 06 September 2012, 09:01.
          450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            Ursprungligen postat av Likan
            Haha vad gullig du är Bluewing! Och duktig!
            Trevlig beskrivning också! Då vet jag vem jag kan terra sedan när har jag mer frågor om det

            Då förstår jag hur Miplus kom in i bilden. Tänkte om det var ett annat preparat s.a.s.
            Jo men jag tänkte bli en PMDDare, absolut!
            Jag har bestämt mig för att skippa bottennäringen, efter lite övervägande. Funderar lite löst på sådana där kulor istället, men tror jag skippar det också och bara kör flytande näring.

            vissa blommor, ex svärdsplantor och jättevallisar gillar skart att ha en lerkula
            rakt under rötterna.



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Likan
              • April 2012
              • 2611

              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
              vissa blommor, ex svärdsplantor och jättevallisar gillar skart att ha en lerkula
              rakt under rötterna.

              .
              Någon svärdsplanta tänkte jag nog ha. Får skaffa ett paket eller så och trycka ner lite när jag planterar sen Tack!
              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Nu är Hornsärven inhandlad. Kommer att skapa ett "lasso" som jag fäster i mittstaget på akvariet så att Hornsärven flyter i ytan och täcker den algbemängda Javaormbunken. Tar bild och lägger in senare.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Äntligen ett akvarium igen

                  Skickade min fru att köpa hornsärv vilket visade sig vara 3 plantor á 15 cm. Så det blir ingen bild på 3 stora piprensare....
                  De lyfter inte inredningen direkt men det ska bli intressant att se vad de gör med algerna eftersom de ska utsöndra ämnen som motverkar alger just. Intressant.

                  Största Sterbaimalen hittades död igår (snyft). Gissar att det delvis är Ap. Hongsloi fel. Hanen är ganska tuff mot malarna då de brukar vara i samma rot-grotta. Det var också där jag hittade honom. Nedpressad mellan grus och rot.

                  Så just nu blänger jag med onda ögat på Hongsloi-hanen
                  Men hela grejen ställer till problem då jag tänkt ha ca 10 Sterbaier. Har nu bara 2 honor. Men Hongsloi och Corydoras-malar verkar inte vara en höjdarmix. Kan jag få tag i fler honor till Hongsloi kanske det kan sprida hans humör lite. Men alla andra fiskarna är ok för honom. Kan ju leta mat mitt i ett tight stim med 10 kardinaler med blir oxtokig om husses favoriter Sterbaier kommer i närheten.
                  Så jag vet inte riktigt om det kommer att funka med ett Sterbaistim nu.

                  Ju mer jag tänker på fisk desto troligare blir det att jag skaffar någon ungfödande tandkarp. För en ciklidmänniska som mig är det egentligen en hisnande tanke.... Tandkarpar. Kanske blir det några idag.

                  I eftermiddag blir det vattenbyte 30% och PMDD utan MiPlus. Ska nyfiket titta på effekterna i akvariet efter det.
                  Några malajer har börja växt till sig och är helt otroliga på alger. Rena gräsklipparna. Imponerande! De verkar ta allt utom trådalgerna.

                  Vattenvärdena är så stabila så jag kommer nog bara att mäta en gång i veckan nu. Har alltid ca 7,5 ppm Nitrat idag. Så växter, alger och filter verkar knapra Nitrat en hel del.
                  Senast redigerad av Bluewing; 07 September 2012, 21:44.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Likan
                    • April 2012
                    • 2611

                    Nyfiken, vilket märke på Test använder du? Jag kör på JBL men tycker inte jag får några exakta mått, blir mer 5-10 t.ex. Jag har börjat prova några andra märken för att se om jag trivs med dem bättre. En hel vetenskap därmed!

                    Riktigt trist med malen Jag kan inte din andra art alls så har inget vettigt att säga, men jag hoppas du får ihop det så du kan öka på stimmet sen. Gillar Corysar
                    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      Äntligen ett akvarium igen

                      Ursprungligen postat av Likan
                      Nyfiken, vilket märke på Test använder du? Jag kör på JBL men tycker inte jag får några exakta mått, blir mer 5-10 t.ex. Jag har börjat prova några andra märken för att se om jag trivs med dem bättre. En hel vetenskap därmed!

                      Riktigt trist med malen Jag kan inte din andra art alls så har inget vettigt att säga, men jag hoppas du får ihop det så du kan öka på stimmet sen. Gillar Corysar
                      Det är nog mest vettigt att köra på dropptester från JBL, de visar oftast minst fel enligt mina erfarenheter.

                      I övrigt så brukar de mesta ta er i hamn, Tetra har jag brukat en del och det har funkat skapligt.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Håller med Mathias om testet. Använder själv JBL från att ha testat Tetras som visade 12,5 direkt från kran och det vet jag via andra kontakter har max 5. Färgen i JBL-provet blir mitt emellan 5 och 10 så då säger jag 7,5 Skulle kunna sagt 7, 258 också....

                        Tetras har jättehopp typ 0 sedan 12,5. Eftersom Nitratvärdet ändå stabiliserar sig i ett friskt akvarium tror jag JBL´s skala räcker bra, även om den är grov. En del Nitrat ska ju finnas. Det får bara inte bli för mycket.

                        Och du Likan, du säger faktiskt vettiga saker.
                        Senast redigerad av Bluewing; 07 September 2012, 21:42.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • MonkanS
                          • December 2011
                          • 861

                          Oj... tråkigt att en dina sterbai:s är borta. Men tyvärr.. livet kan ibland vara för tufft för en liten firre i ett kar med begränsat område. Kan inte fly undan som ute i det fria. Men du kanske får till ditt stim ändå framöver.

                          Angående växter. Kan du inte hitta någon där i V:ås som du kan köpa växter av lite billigare.? Tre små ynkliga slingor hornsärv till, som jag antar, fullt pris 30 - 40 kr låter i mina öron väldigt dyrt. Jag fick massor för en tjuga.

                          Nu ska jag testa en knasgrej. Köpte mig en yngelbox där jag slängde ner några slingor hornsärv i. Där tänkte jag att de kan få växa till sig för att sedan kasta över en slinga då och då för slöjisarna att tugga i sig. Tänkte som så att, kan man ha yngel i den så borde då gå att odla växter där. Kostar inte så mycket att testa iaf...
                          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av MonkanS
                            Oj... tråkigt att en dina sterbai:s är borta. Men tyvärr.. livet kan ibland vara för tufft för en liten firre i ett kar med begränsat område. Kan inte fly undan som ute i det fria. Men du kanske får till ditt stim ändå framöver.

                            Angående växter. Kan du inte hitta någon där i V:ås som du kan köpa växter av lite billigare.? Tre små ynkliga slingor hornsärv till, som jag antar, fullt pris 30 - 40 kr låter i mina öron väldigt dyrt. Jag fick massor för en tjuga.

                            Nu ska jag testa en knasgrej. Köpte mig en yngelbox där jag slängde ner några slingor hornsärv i. Där tänkte jag att de kan få växa till sig för att sedan kasta över en slinga då och då för slöjisarna att tugga i sig. Tänkte som så att, kan man ha yngel i den så borde då gå att odla växter där. Kostar inte så mycket att testa iaf...
                            Har inte vågat fråga frun som köpte piprensarna om priset då jag tyckte det var storstilat att hon erbjöd sig att köpa några åt mig. Så jag säger att det blev jättebra och håller god min!
                            Nu förväntar jag mig att de växer till sig lite.

                            Apropå Sterbaierna så kan det ju hända att ett stim är ett bättre skydd istället för att ha bara 3. Stimmande fiskar använder ju stimmet som ett skydd. Så det är inte helt ute ur leken.

                            Men eftersom min Ap. Hongsloi svassar runt i akvariet som en kung med storhetsvansinne nu så gäller det att tänka smart gällande andra fiskar. Nu håller han sig nertill så tanken att hitta något som är i övre delen tror jag fungerar.Min bläng-teknik som är utmärkt på hundar har noll effekt på Apistogrammor har jag lärt mig. Han blänger bara tillbaka. Lite som två duellanter i en skjutduell han på insidan - jag på utsidan.
                            Eller lite som arga leken där jag i det här fallet förlorar varje gång....
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Likan
                              • April 2012
                              • 2611

                              Du är ju för rolig, haha Skrattar gott här hemma. Det hade ju varit väldigt kul om du lyckats med blängandet
                              Lurig är du också! Här sitter jag och grunnar på vad du har för test som visar 7,5 och så visar det sig att du använder samma som jag, haha.

                              Haha ja det är väl inte bara grodor som slinker ur munnen på mig Ibland kommer det en... Ja, något annat helt enkelt

                              Tack för tipset Mathias, jag fortsätter nog med JBL. Har ju ett halvt labb här hemma med deras. Dock kan jag inte mäta ph med den (för svag färgskillnad) men det fungerar bra med Tetras. Större färgskillnad där för min del.
                              450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Vattenbytet på 30% fixat. Ny PMDD mix utan MiPlus ihälld.
                                Amanoräkor inhandlade. 3 st. nästan 4 cm. Så nu kan jag ju inte säga att jag har ett SA akvarium längre
                                Men det gör inget. De är helcoola och riktigt intressanta.
                                Mitt Oticinclus-stim är lite som akvariets clowner. Hittar hela tiden på nåt. Har inte fattat tidigare hur intressanta de är. Stimmet har gjort att algerna i burken minskat med säker 25% De jobbar annorlunda, mer målmedvetet när de är i stim.

                                Min Hongsloi tycker att hela bottenytan i akvariet knappt räcker som revir. Alla uppfostringsförsök har misslyckats. Nu letar jag med ljus och lykta efter Hongsloi-honor för att sprida trycket på fler honor för hanen. Trodde nog Hongsloi var mer fredliga än så här. Men det är en tuffing.

                                För övrigt grunnar jag just nu på Kongotetror (har ju ändå inte äkta SA) eller vinkeltetror. Blev nog lite sugen på Rosentetror också när jag såg på White Fin-varianten av dem.

                                Men tycker Kongotetrorna var häftiga faktiskt. Jag som alltid bara haft ciklider börjar ju bli en riktig tetra-nörd. Hemska tanke.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...