Äntligen ett akvarium igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av c90368
    Läste i en annan tråd att du funderade på Skalar.

    Jag började 2005 med 180 liter och hade Skalarer, min första film på YT var faktiskt på dem, se nedan.

    När jag sen skaffade större kar så insåg jag att 180 liter är för litet för fullvuxna Skalarer. Visst kan man ha dem och de överlever, man ser dock skillnaden när man har dem i en 400 liters eller 540 burk.
    Det jag funderade på i den andra tråden, var just spetsnosskalar, som jag förstod var en mindre variant av Pterophyllum Scalare. När jag nu läser på andra ställen så ses den som en synonym till den vanliga Skalaren.
    Men de som haft den (som t.ex) Ken verkar också se den som en egen variant.
    Eftersom jag förr höll på jämt med Skalar så finns behovet kvar. Trodde då att denna mindre typ fungerade i mitt Vision som är 50 cm högt.
    Men det är kanske önsketänkande.....

    Ännu en fiiiiiin film, Maths
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Likan
      • April 2012
      • 2611

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Men allt snack om vattenvärden är lite mycket att ta in när jag läser runt i forumet. Känns lite lätt svullet innanför pannbenet
      Ett tag kändes det inte som att jag hade skaffat ett akvarium utan snarare börjat dag 1 på en pilotutbildning......
      Vad glad jag blev när jag läste detta, då är jag inte ensam Stundtals (många gånger) undrar jag vad fasiken jag har gett mig in på? Ska det vara så svårt emellanåt?

      Ursprungligen postat av åheim
      Kör som du tänker för det verkar kanon, möjligen vänta lite till innan ytterligare fisk, nitritpeaken ligger just där runt 2 veckor http://www.bestfish.com/newtank3.html
      Passar på att tacka för den länken också, den har jag snart nytta av
      Senast redigerad av Likan; 25 August 2012, 15:58.
      450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Ursprungligen postat av Likan
        Vad glad jag blev när jag läste detta, då är jag inte ensam Stundtals (många gånger) undrar jag vad fasiken jag har gett mig in på? Ska det vara så svårt emellanåt?

        Passar på att tacka för den länken också, den har jag snart nytta av
        Vad roligt Likan. Vad glad jag blir Upplevde och upplever det likadant när jag läste andras inlägg. Så här ser akvariet ut idag:

        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0162.jpg
Visningar: 3
Storlek: 177,6 KB
ID: 2142357

        Det blev inte kanon fotot, men det är så det ser ut idag.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          Äntligen ett akvarium igen

          Ursprungligen postat av Bluewing
          Vad roligt Likan. Vad glad jag blir Upplevde och upplever det likadant när jag läste andras inlägg. Så här ser akvariet ut idag:

          [ATTACH=CONFIG]55342[/ATTACH]

          Det blev inte kanon fotot, men det är så det ser ut idag.
          Gillar bakgrunden väldigt
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            Klicka på bilden för större version

Namn: Corydoras Sterbai.jpg
Visningar: 1
Storlek: 161,9 KB
ID: 2142358

            Ville bara visa min favorit i akvariet Corydoras Sterbai. Helmysig!

            Klicka på bilden för större version

Namn: Sterbai med Kardinaltetror.jpg
Visningar: 3
Storlek: 103,6 KB
ID: 2142359

            Här i ihop med mina Kardinaltetror.
            Senast redigerad av Bluewing; 26 August 2012, 08:59.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Klicka på bilden för större version

Namn: Pogostemon helferi.jpg
Visningar: 2
Storlek: 163,0 KB
ID: 2142360

              Mina favoriter i akvariet Pogostemon Helferi. De är snart dubbelt så stora som när jag köpte dem
              Kan man känna sig som en stolt husse för sina växter? Då gör jag det.
              För mig är de beviset att reflektorer ska monteras. Akvariet är ju 50 cm högt och med bara 2 lysrör.
              Reflektorer åt folket!
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Gillar bakgrunden väldigt
                Tack. Det är BTN Amazonas (fast upp och ner)
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  Ursprungligen postat av Bluewing
                  Det jag funderade på i den andra tråden, var just spetsnosskalar, som jag förstod var en mindre variant av Pterophyllum Scalare. När jag nu läser på andra ställen så ses den som en synonym till den vanliga Skalaren.
                  Men de som haft den (som t.ex) Ken verkar också se den som en egen variant.
                  Eftersom jag förr höll på jämt med Skalar så finns behovet kvar. Trodde då att denna mindre typ fungerade i mitt Vision som är 50 cm högt.
                  Men det är kanske önsketänkande.....

                  Ännu en fiiiiiin film, Maths

                  absolut inte önsketänkade.


                  Spetsnoasr är klart mindre 'än vanöliga skalarer.

                  Kropparna är obetydligt mindre, så mycket ger jag alla, men fenorna är klart mindre.

                  De är väldigt trubbiga, skulle vilja säga att om en vanlig skalar KAN bli 25 från översta fenspetsen ner över kroppen till nedersta spetsen på spröten, så blir
                  Spetsnosarna kanske max 17-19 cm.

                  Därmed så går det alldeles utmärkt med dom i kar som är ner till 45 höga och
                  ner till kanske så lågt som 120-135 liter (beroende på övrig set up naturligtvis)


                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                    absolut inte önsketänkade.


                    Spetsnoasr är klart mindre 'än vanöliga skalarer.

                    Kropparna är obetydligt mindre, så mycket ger jag alla, men fenorna är klart mindre.

                    De är väldigt trubbiga, skulle vilja säga att om en vanlig skalar KAN bli 25 från översta fenspetsen ner över kroppen till nedersta spetsen på spröten, så blir
                    Spetsnosarna kanske max 17-19 cm.

                    Därmed så går det alldeles utmärkt med dom i kar som är ner till 45 höga och
                    ner till kanske så lågt som 120-135 liter (beroende på övrig set up naturligtvis)
                    .
                    Heja Ken! Nu lyssnar jag bara på dig framöver Från och med nu är jag totalt oemottaglig för annan info än att Spetsnosskalarer är som gjorda för just mitt akvarium. Bara så att ni vet
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      Ursprungligen postat av Bluewing
                      Nu lyssnar jag bara på dig framöver


                      jösses .....

                      lyssna på mig.....

                      herrej-r....det gör ju inte ens mina egna barn.....


                      nåja.....skyll dig själv,,,


                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Lite tankar om burken. När jag tittar bakåt så inser jag att det funkar så hyggligt som det gör är andra deltagare på Zoopets förtjänst faktiskt.

                        Det jag, med risk för att ha fel, som jag känner mig tillfreds med är följande.
                        -Lusläste Zoopet 2-5 timmar per dag, till min frus besvikelse
                        -Reflektorer!!!!
                        -Valet av BTN Amazonas Slimline bakgrund. Limmade och lät torka 48 timmar.
                        -Fyllde akvariet helt en gång efteråt för att ev. giftiga restprodukter skulle försvinna.
                        -Behöll Juwel innerfilter.
                        -Körde med aktivt kol i en vecka för att vara säker på att inget irriterande eller giftigt finns i vattnet. Slängde den sedan och ersatte med en grov skumpatron.
                        -Att jag hade JBL ProFlora bottengödning i ett 2 cm skikt över hela akvariet utom ca 7 cm från framkanten på akvariet.
                        -Att jag smockade akvariet fullt med växter direkt. Hade de haft lågväxande vallisneria hade jag kanske det. Annars är det ok.
                        -Att jag var snabb att sätta in fiskar i akvariet.
                        -Att jag stod ut att bara mata dem varannan var tredje dag.
                        -Använde vattenberedningsmedel vid starten.
                        -Använde bakteristart (JBLs) i en vecka.
                        -Började med PMDD normaldos efter en vecka
                        -Fattade att 10 timmar per dag belysning räcker.
                        -Månljuset.......
                        -Fortsatte Lusläsa Zoopet till min frus besvikelse

                        Men nu är det ju så att nästan ingen idé var min egen utan Zoohandlarn stog för 10% Zoopet-folk för 90%. Min grej var nog egentligen bara att bestämma vilken linje jag skulle följa. Så om en nybörjare skulle fråga mig, hur gör jag, så skulle jag hänvisa till vad andra lärt mig.
                        Tänk vad lite stöd kan göra
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                          jösses .....

                          lyssna på mig.....

                          herrej-r....det gör ju inte ens mina egna barn.....


                          nåja.....skyll dig själv,,,
                          .
                          Men nu är det så att en endaste whisky på lördagen kan ställa om tankebanorna lite. I morgon tar jag säker mitt förnuft till fånga.
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            Ursprungligen postat av Bluewing
                            Men nu är det så att en endaste whisky på lördagen kan ställa om tankebanorna lite. I morgon tar jag säker mitt förnuft till fånga.

                            gör som ryssarna......

                            ta dig en jäkel, ta ett beslut, skriv ner beslutet,

                            sov dig nykter

                            kolla om beslutet från gårdagen är samma som du skulle ta nu.

                            om inte.....ta dig en jäkel, och kolla igen....

                            upprepa tills beslutet är i original.......



                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Två av dessa Corydoras sterbai simmar fortfarande i mitt 540 kar, förmodligen de två som är med på filmen.

                              De köpte jag 2005-08-06, så du har tagit på dig ett stort och långvairgt ansvar med dessa fina malar

                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Tack för filmen. Hörde någonstans att de kan bli 30 år? Kan det verkligen stämma? En av de trevligaste malar jag haft faktiskt.
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...