Äntligen ett akvarium igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #31
    Även om jag inte använt Hannes dammsugarteknik, så luktar akvariet inget nu. Verkar som om den fuktiga trasan på botten över natten skyndat på härdningen. Bakgrunden är limmad enligt "klicktekniken" Mao har jag inte gjort som många dvs att jag limmat tätt runt om utan duttat klickar jämt och sedan tryckt fast det.
    Hur som helst så tror jag själv att burken är ok nu. Har jag fel och allt dör så tänker jag skylla från mig ordentligt på alla andra

    Vattenfyller det i eftermiddag/kväll för att se att inget läcker och tömmer det sedan så ev restskräp i burken försvinner.

    Lägger sedan i näringssubstratet i botten (JBL). Så det blev ingen kattsand. Någon måste ju försörja zoobutikerna också.
    Häller sedan i gruset, som blev 2-4 mm engelskt sjögrus, mörkt och vackert. Har inte släppt Julas blästersand som idé, men man kan ju inte vela hur länge som helst.

    Att välja fisk känns inte så svårt faktiskt, men växter är svårt Känns lite som om jag får se vad som finns hemma i butiken. Vill börja med sorter som känns någorlunda lätta. Vill ha mycket växter direkt. Just nu ingen aning vad det blir. Tips?

    Har köpt en stor rot (mangrove) som jag tyckte var riktigt snygg i butiken. Nu när jag plockar fram den så ser den riktigt svårplacerad ut.
    Får väl dölja den med mkt javaormbunke eller liknande.

    Ska nog även skaffa flera lite mindre rötter etc. så det blir mer gömställen. Är ingen älskar av krukor etc. även om fisken gillar det. Vill att det ska se naturligt ut.

    Gällande fiskar så över tid blir det:
    Kardinaltetror, riktigt snygga tycker jag.
    Nyckelhålsciklider, så otroligt sympatiska när de trivs.
    Apistogramma ??? , har inte bestämt sort än. Vill inte ha en för stridslysten sort.
    Corydoras ???, där gillar jag flera. Risken är att det kan bli flera typer. Såg en C. Haraldschultzi (eller nåt liknande) som var sanslöst vacker hos handlarn. Men med inkörningscykler så kommer den ju inte till sitt rätta hem förrän i höst. Så håll tassarna borta från den här i Västerås! Betrakta den som tingad! (Skämtar bara )
    Mosaikgurami, troligen
    Senast redigerad av Bluewing; 13 August 2012, 10:42.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #32
      jag hade lagt en sträng silikon längs kanten på bakgrunden med. små fiskar är mästare på att komma in bakom annars.

      o vart fan är bilderna!?!?! du är ju guldmedlem! bilder ffs!!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #33
        Ursprungligen postat av hannesc
        jag hade lagt en sträng silikon längs kanten på bakgrunden med. små fiskar är mästare på att komma in bakom annars.

        o vart fan är bilderna!?!?! du är ju guldmedlem! bilder ffs!!
        Bilderna kommer när rotkampen är klar dvs. snart. Känner pressen att leverera
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #34
          äh! bilder hela tiden! man vill ju inte bara se det färdiga resultatet. man vill ju se hela processen! så knäpp några bilder på hur allt ser ut nu o lägg upp! jag bombar in bilder i mina projekttrådar.

          du kan ju lägga upp bilder på olika alternativ för hur roten ska ligga så kan folk komma med ideer o kommentarer. mats bryzell här på forumet är en läskigt duktig inredare. jobbar med gyllene snittet o grejjer om jag inte minns fel. och han ( o många andra ) brukar ge goda råd på inredningsförslag. typ flytta lite mer åt vänster o ta bort den stenen osv

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #35
            Ursprungligen postat av hannesc
            äh! bilder hela tiden! man vill ju inte bara se det färdiga resultatet. man vill ju se hela processen! så knäpp några bilder på hur allt ser ut nu o lägg upp! jag bombar in bilder i mina projekttrådar.
            Just nu är ju burken totaltom och jag sitter på jobbet, så det blir lite svårt att bomba in bilder nu
            Om jag hinner ikväll blir det bilder (även på den fula roten).
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #36
              spelar ingen roll om den är tom :P man vill ju se karet ändå. men ja bilder ikväll då

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #37
                Nu har jag hållit på med akvariet i 7 timmar och kommer garanterat att möta morgondagen med träningsvärk

                Fyllde först akvariet med vatten för att testa ev. läckage samt få undan ev. rester sedan limningen av BTN-bakgrunden.
                Lade ett skikt med JBL Proflora underst. Det såg ut som en blandning av sandlådesand och malen torv.

                Gjorde sedan rent gruset och la ut det.
                La sedan ned rötterna och försökte få till det. Vände och vred.
                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0145.jpg
Visningar: 1
Storlek: 203,1 KB
ID: 2142062
                Men det klickade liksom inte till ordentligt. Skulle sedan ta bilder av det hela men det gick bara inte. Glasrutorna bakom mig speglades i glaset hela tiden. Bilden här ovan är usel men den funkar pga att frun höll upp en svart fleecefilt bakom mig och vår hund Cilla (en 6 mån. flatcoated retriever) hoppade upp och började slita i filten. Tänk vad hundar är hjälpsamma.

                Så sorry Hannes, gav upp fotandet eftersom och det blev en standardbild av hur det blev till slut. Först senare på kvällen funkade det att ta bild och då var det ju färdigt...
                Tycker ni förresten inte att ni känner igen bakgrunden kan det ju bero på att den faktiskt sitter upp och ned. Funkade bättre med utblåste.
                Fyllde akvariet 1/3 och testade att sätta ut växterna. Då gick det mycket bättre.
                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0146.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,4 KB
ID: 2142061
                Har försökt med rötterna skapa mycket skuggzoner för kommande nyckelhålciklider och apistogramma.
                Några av växterna hade nästa obefintliga rötter. Få se hur de kommer igång.

                Planterat 3 vanliga svärdsplantor till höger. Ingen aning om namnet.
                Echinodorus Rosea till vänster, med riktiga pygmérötter.
                Pogostemon helferi i mitten längst fram. Kräver mycket ljus så jag får se om det går.
                Cryptocoryne undulatus green till vänster bakom becketti
                Cryptocoryne becketti till vänster om mitten längst fram samt lite skuggigt längst fram till höger.
                Dessutom Javaormbunke vid rötterna.

                Nu är det bara att vänta och se vilka växter som överlever det hela.
                Har satt in månljus från Aquael som inte går att visa men det är sååååå snyggt när det släcks. Ser verkligen ut som om månen lyser ner och det blir skimrande strålar ner i mitten på akvariet. Så humla nöjd med det

                Satte dit reflektorer och märkte då direkt hur mycket ljusare det blev samt även svalare i rampen. Borde varit med standard.

                I övermorgon sätter jag i 10 kardinaltetror för att få igång en sund bakterietillväxt.
                Orkar inte skriva mer nu. Stupar i säng. God natt! Ska bara kolla månljuset en gång till. Åh vad snyggt....
                Senast redigerad av Bluewing; 14 August 2012, 06:27.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • SimonSaysBaka
                  • August 2009
                  • 788

                  #38
                  Kul, ser super fint ut redan, fast nu blir man fundersam på hur det ser ut med månljuset, kanske en bild till då någon dag
                  Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                  Kommentar

                  • Peter1904
                    • February 2003
                    • 1079

                    #39
                    Sv: Äntligen ett akvarium igen

                    Ser bra ut!

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #40
                      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                      Kul, ser super fint ut redan, fast nu blir man fundersam på hur det ser ut med månljuset, kanske en bild till då någon dag
                      Roligt att höra att du tycker det blev bra.
                      Testat fota månljuset, men eftersom det är så svagt blir slutartiden lite lång. Kommer att testa att se om jag kan få till det.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #41
                        Ursprungligen postat av Peter1904
                        Ser bra ut!
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Bluewing

                          • August 2012
                          • 10522

                          #42
                          Testat Ph nu på morgonen. Det låg på 7,5. Lite snopet. Trodde vi hade 6,5 i Västerås.

                          Börjat föra akvariedagbok nu så att jag har koll på kemi och vad som händer med fiskar och växter. Glömmer lätt annars vad som är gjort och vad som ska göras.
                          Hittade en app som jag trivdes med som synkar både mellan min iphone, ipad och mac. Är lite äppelkörd...
                          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                          Juwel Lido 120

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #43
                            Var på Clas Ohlsson och skaffade digitala timers för ramp och månljus så att månljuset går igång då rampen släcks.

                            Eftersom jag sett hur fina bilderna en del av er tar så skaffade jag också en trådlös länk till blixten. Så att jag kan sätta på en bouncer och mjuka upp ljuset från yta. Då sätter jag blixten på stativet och kan röra mig fritt.

                            I morgon sätter jag in 10 st. kardinaltetror. När kan man ge dem mat på nystartat akvarium? En del säger efter en vecka, en del dagligen fast snålt. Någon som har en åsikt?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Christer5

                              #44
                              Jag gav mina varje dag men väldigt snålt

                              Kommentar

                              • Andersson79
                                • August 2012
                                • 41

                                #45
                                Hej! Länk till månljuset? *nyfiken* Har hört det mesta med matningen. Men i akvariebutiken sa han att det var bara att börja mata dagen efter. Dock ganska lite

                                Kommentar

                                Arbetssätt...