Äntligen ett akvarium igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    Som Ken säger och jag sagt. Tålamod!
    Sitt på händerna och stoppa inte i mer växter. Vissa kommer nog att gå ned och det hela kommer att ändra skepnad. Då kan det vara dax att fundera på lite annan spenat.
    PMDD du skulle nog kunna brassa på med dubbel eller 3 dubbel dos mot vad du gör nu. Men varför? Det kanske växer lite saktaren men kol kommer alltid att vara bristvara # 1. Men undervattensväxter är anpassade för det. Så vill du inte satsa på riktig CO2 med pH controler och hela skilsmässo problematiken så kör som du gör eller kanske dubbel dos om du ser täcken på brister.

    En viktig sak som Ken skrev lite i förbigående är att växterna så småningom anpassar sig till fiskmängden och där med mat mängden.

    Liten historia: Jag simulerade ett typiskt nybörjar fel. Jag har ett litet 37 liters akvarie, tror jag det är som varit i gång länge drygt 1 år med några på levandefödare med ett gäng yngel som jag sett ibland bland växterna. Det hela har tickat på och jag har ett kraftigt överdimensionerat hamburger filter och en pump som skickar runt vattnet 5-10 ggr per timme (fick inte tag på mindre pump). Sedan blev jag tvungen att ta hem 5 st små Tilapia vilka är ordentliga matmonster, för observation. Så för att se dem och rädda lite växter rensade jag upp lite bland spenaten.
    Trots att filtret varit i gång så länge sa det bara pang och Nitrit testen blev illröd på bara någon dag. Fick byta 70 % vatten var annan dag under en vecka och nu ungefär var 4-5 dag.
    Kan ni lista ut varför?
    Dians ljusintervall funkar nog bra i ett relativt ljust rum exempelvis under sommaren. Men i ett mörkt rum under vintern skulle jag nog minska ”moln tiden” som Monkan föreslog här.
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      Ursprungligen postat av bossep
      Som Ken säger och jag sagt. Tålamod!
      Sitt på händerna och stoppa inte i mer växter. Vissa kommer nog att gå ned och det hela kommer att ändra skepnad. Då kan det vara dax att fundera på lite annan spenat.
      PMDD du skulle nog kunna brassa på med dubbel eller 3 dubbel dos mot vad du gör nu. Men varför? Det kanske växer lite saktaren men kol kommer alltid att vara bristvara # 1. Men undervattensväxter är anpassade för det. Så vill du inte satsa på riktig CO2 med pH controler och hela skilsmässo problematiken så kör som du gör eller kanske dubbel dos om du ser täcken på brister.

      En viktig sak som Ken skrev lite i förbigående är att växterna så småningom anpassar sig till fiskmängden och där med mat mängden.

      Liten historia: Jag simulerade ett typiskt nybörjar fel. Jag har ett litet 37 liters akvarie, tror jag det är som varit i gång länge drygt 1 år med några på levandefödare med ett gäng yngel som jag sett ibland bland växterna. Det hela har tickat på och jag har ett kraftigt överdimensionerat hamburger filter och en pump som skickar runt vattnet 5-10 ggr per timme (fick inte tag på mindre pump). Sedan blev jag tvungen att ta hem 5 st små Tilapia vilka är ordentliga matmonster, för observation. Så för att se dem och rädda lite växter rensade jag upp lite bland spenaten.
      Trots att filtret varit i gång så länge sa det bara pang och Nitrit testen blev illröd på bara någon dag. Fick byta 70 % vatten var annan dag under en vecka och nu ungefär var 4-5 dag.
      Kan ni lista ut varför?
      Dians ljusintervall funkar nog bra i ett relativt ljust rum exempelvis under sommaren. Men i ett mörkt rum under vintern skulle jag nog minska ”moln tiden” som Monkan föreslog här.
      Ok. Det visade sig inte helt enkelt att sitta på händerna Insåg inte förrän jag läste ditt inlägg att jag igen har för lätt att lägga mig i i akvariets processer. Grundorsaken till detta är nog ren upptäckarglädje. Hade jag haft en 3-4 akvarier så hade jag kunnat haft lite olika projekt på gång för att se hur saker och ting fungerar. Nu har jag ett (!) och försöker ju egentligen bygga upp ett växtakvarium (inte fullt ut, men nästan) som i sin tur kräver (jag har förstått fastän det inte verkar så kanske) att jag tar det coolt och lugnt och låter det få utvecklas i lugn och ro....

      Jag får helt enkelt lägga upp en strategi för fler akvarier.....och då är det min kvinna jag tänker på.

      Jag tror du får sätta den där kommentaren på mailrepeat en gång i veckan: sitt på händerna, sitt på händerna, inga snabba förändringar, introducera fiskarna i extremt långsam snigeltakt, köp bara fiskar i storlek mindre pygmé (har ju ett 180L men suktar innerst efter Altum).
      Har ju haft 540 och 360 förr så det är ett himla omtänk att begränsa sig till liten yta. Älskar min burk men akvaristik är både roligt och utmanande. men frun är snart lika intresserad hon tittar lika mycket på burken som på TV numera. Succé med andra ord

      Hur som helst tack för riktigt bra råd.
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Uppdatering om burken. Vita pricken på Kardinaltetrorna har glädjande nog försvunnit. Det som är kul med dem är att de är i stim hela tiden. Sterbai är otroligt kul och kvällstid är de överallt. Kan undersöka Javaormbunken vid ytan, är inte stressade bara mycket aktiva och nyfikna. Jämför med Metallpansarmal upplever jag deras beteenden lite annorlunda. Men det är för få idag. Kommer att skaffa fullt stim under veckan. Så att det blir minst 6 st.

        Kan hända att jag har Spetsnosskalarer på gång. Men de är himla svåra att få tag i. Får jag inte tag i några kanske jag måste tänka om och skaffa någon liten ciklid som håller till i mellanzon. Ett mera estetiskt problem är att få fiskar håller till i övre delen av akvariet.

        Sedan är det ju så att jag när jag introducerat några ciklider och fullt stim med Sterbai inte kan ha fler fisk. Så det gäller ju att tänka till med att skaffa arter jag upplever intressanta över en längre tid. Har förr prövat t.ex. fjärilsciklid säkert 8 gånger och tänkt att nu ska det väl funka. Men så plötsligt blir de sjuka eller dör. Så de har jag gett upp. Men ska testa om det går att fixa spetsnosar....

        Växterna växer bra. Gav upp siesta efter bara ett dygn. Sa pang med trådalgerna.... Så det är standardbelysning som gäller. Så även en så pass liten förändring gav respons direkt. Då backade jag direkt tillbaka till det som bevisligen funkat för mig. (Sitt på händerna....)

        Nytt är också att det successivt blir mer vanliga ganska fina grönalger på växterna, har uppfattat det som ett tecken på hälsa i akvariet ändå.
        Senast redigerad av Bluewing; 29 August 2012, 06:09.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          Ursprungligen postat av Bluewing
          . Har förr prövat t.ex. fjärilsciklid säkert 8 gånger och tänkt att nu ska det väl funka. Men så plötsligt blir de sjuka eller dör. Så de har jag gett upp..
          Fjärilsciklider är kända för att trilla av pinnen lika ofta som som folk under digerdöden.

          I praktiken så är alla andra dvärgciklider klart tåligare.

          Min personliga favorit är den bolivianska fjärilen.

          Men det finns nog lika många andra som är lika vackra och lika intressanta.

          Bara att söka på artbeskrivningarna.



          .
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Ferengi
            • August 2008
            • 399

            Håller med Ken, Bolivianen är minst lika fin men såå mycket tåligare. Har haft mitt par över två år nu.
            Hade vanliga fjärilar innan som hängde med kanske max ett halvår innan dom trillade av.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              Boliviansk fjäril hade varit helt ok, men även den finns inte i stan nu. Löser det inte sig med spetsnosarna så kan det också bli Nyckelhålsciklider. Tycker deras yngelvård är direkt rörande
              Vill inte ha en ciklid som jagar livet ur mina Sterbai under leken. Lite tuffhet är ok. Men en del Apistor jag haft själv förr har varit himla tuffa fast de är så små.

              Sedan som blivande nörd inom akvaristiken så har jag nu med ett fånigt leende glott på alla vackra syrebubblor. Så i den här tråden är det inte så mycket filter och häftiga byggen utan bara stillsamma bilder på syrebubblor på Javaormbunke. Häftigt? Kom igen. Bli en växtnörd du också!
              Såg i Ingers tråd en bild på en blommande akvarieväxt. Det är grejer det.

              Klicka på bilden för större version

Namn: bubbeljava.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,0 KB
ID: 2142444

              Men jag har faktiskt fisk också. Min Otocinclus vilar efter en dag på grönbetet...

              Klicka på bilden för större version

Namn: otocinclus vittae.jpg
Visningar: 2
Storlek: 97,1 KB
ID: 2142445

              Men till helgen blir det mer fisk.... Skitkul!
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                Ursprungligen postat av Bluewing
                Boliviansk fjäril hade varit helt ok, men även den finns inte i stan nu. Löser det inte sig med spetsnosarna så kan det också bli Nyckelhålsciklider. Tycker deras yngelvård är direkt rörande
                Vill inte ha en ciklid som jagar livet ur mina Sterbai under leken. Lite tuffhet är ok. Men en del Apistor jag haft själv förr har varit himla tuffa fast de är så små.

                Sedan som blivande nörd inom akvaristiken så har jag nu med ett fånigt leende glott på alla vackra syrebubblor. Så i den här tråden är det inte så mycket filter och häftiga byggen utan bara stillsamma bilder på syrebubblor på Javaormbunke. Häftigt? Kom igen. Bli en växtnörd du också!
                Såg i Ingers tråd en bild på en blommande akvarieväxt. Det är grejer det.

                [ATTACH=CONFIG]55463[/ATTACH]

                Men jag har faktiskt fisk också. Min Otocinclus vilar efter en dag på grönbetet...

                [ATTACH=CONFIG]55464[/ATTACH]

                Men till helgen blir det mer fisk.... Skitkul!


                fast det vet i katten om det är så bra i alla lägen att låta blommorna blomma.

                det suger rejält med kraft att blomma, det är ganska många blommor som helt går ner sig efter en blomning, helt enkelt lägger sig ner och vilar, och låter stora delar av blomman förfalla, innan den tar nya tag och börjar växa igen.


                jag knoppar alltid av blomman om det kommer någon....



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Efter en hel del krångel med att få tag i Spetsnosarna så släppte jag dem (så länge). Istället blev det ett par Ap. Hongsloi
                  De har precis flyttat in.
                  Det var bara det att när jag koppat in dem och tömde över påsen med innehåll i håven, så hoppade hanen (spänstig kille) ut från håven och landade på golvet. Med en fotbollsräddning (obs. lätt överdrift) fångade jag upp den och släppte ner hanen i akvariet.

                  Ska bli intressant att bekanta sig med Hongsloi. Men hade tänkt mig fler honor eftersom de är haremsruvare. Men de såldes bara i par. Någon som vet några honor som söker hem någonstans?
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                    Fjärilsciklider är kända för att trilla av pinnen lika ofta som som folk under digerdöden.

                    I praktiken så är alla andra dvärgciklider klart tåligare.

                    Min personliga favorit är den bolivianska fjärilen.

                    Men det finns nog lika många andra som är lika vackra och lika intressanta.

                    Bara att söka på artbeskrivningarna.



                    .
                    I bland är du världsmästare på fina liknelser...
                    Fjärilar och digerdöen.... skrattar got här
                    Inget ont on fjärilar dock men jag hade en period då jag gav mig tusan på att få dessa att öerleva mer än 1 lek. Kanske de skall heta bönsyrsor i stället?
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      Äntligen ett akvarium igen

                      Apropå växterna så är inte allt toppen just nu. Alla Echinodorus växer utmärkt. Javaormbunken verkar på G med nya blad och P. helferi verkar må gott.

                      Men alla mina Cryptocoryne är just nu i olika stadium av förruttnelse. Vet att de kan göra så men det ser inte vackert ut direkt. Processen tog fart i och med att jag tillsatte PMDD.
                      Det jag kan märka är att de som står i skuggan av lysrören klarar sig bäst med få dåliga blad.
                      De som står på ljusaste delen av botten är alla i olika grader av förfall.
                      Tror att detta framförallt är tecken på förändrade lysrör och förändrad ljusstyrka jämfört i butiken.

                      Nu vet jag att Cryptocoryne kan göra så och komma tillbaka så det är ingen åtgärd på gång från min sida....( lugn nu Bosse ;-) )
                      Men inte är det vackert inte så den stolta känslan av att ha en vacker burk är något förändrad.
                      Dessutom är grönalgerna på G. Inte på de nya bladen som det är mer aktivitet i, utan i de blad som de hade vid leverans.

                      Blir det för mycket ansar jag. Men nu fyller ju de en funktion precis som växterna. Otocinclus tycker däremot att de är i himmelriket just nu....

                      Ap. Hongsloi verkar väl hemmastadda och hanen uppvaktar enträget.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        Något fattas i akvariet. Det är helt klart.

                        Tittar man så ser inredningen, trots viss cryptocoryne-sörja, helt ok ut. Är nöjd faktiskt. Nu får jag se hur det utvecklas av sig självt mera.

                        Nej, det är fiskarna som är för få och de håller till på samma ställen.

                        Det är mycket aktivitet på botten. Sterbai-malarrna är ju där. Ap. Hongsloi är också där.
                        Kardinalerna håller till i mitten av akvariet.
                        Apistorna smyyyyger i bottenvegetationen.
                        Men upptill är det himla tomt helt enkelt. Hade jag fått tag i spetsnosskalarer så hade ju de varit där.
                        De enda som är där är faktiskt Sterbaierna som är "all over the place" på kvällar när syrekicken av växterna slår till. Mina favoriter. Trodde jag aldrig att just malarna upplevdes som mest intressanta. Fiskarna blir smått hysteriska faktiskt när det bubblar som mest Otocinclus t.ex far som en torped genom vattnet. Lite som när min hund kommer ut till ett öppet fält utan koppel... (ni som har hund och häst vet precis vad jag menar)

                        Funderar på allt möjligt och behöver egentligen lite tips om fiskar som håller till i övre delen:
                        Det enda jag är helt klar över är att det ska rymmas inom SA-temat (SydAmerika)
                        Bilfiskar? Haft många sådana förr men de är lite tråkiga i beteendet och kan hittas långt från akvariet när de hoppat iväg.
                        Svärdbärare? Den ploppade upp igår. Men är den inte lite överallt? Haft den när jag var liten och liksom "ser ner" på den som en nybörjarfisk. Hur knäppt det än låter. Men en viss omvärdering är på gång tror jag. Dessutom kanske den tar lite från min algodling?
                        Vinkeltetror? Ett stim då. Men man kan ju inte anklaga dem för att vara färggranna direkt? Är de kul? Lite som kardinalerna? I mitt huvud står det bara och guppar lite i stim. Men det kanske är helt fel?

                        Sedan är det bara helt stopp. Behöver idéer från er om ni har några.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • KristianE
                          • April 2012
                          • 1443

                          Jag har Endlers på toppen i mitt akvarium, ganska trevliga och lite lagom färgstarka utan att bli dominerande. Sen blir det ju gratis mat med till dom andra med jämna mellanrum också
                          //Kristian
                          Följ mitt 1440l SA projekt på
                          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            Ursprungligen postat av KristianE
                            Jag har Endlers på toppen i mitt akvarium, ganska trevliga och lite lagom färgstarka utan att bli dominerande. Sen blir det ju gratis mat med till dom andra med jämna mellanrum också
                            När jag ser Endlers så är det lite som Guppy såg ut när jag var barn, m a o mer lik viltformen av Guppy. De håller sig i den övre delen av akvariet?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • KristianE
                              • April 2012
                              • 1443

                              Precis, mindre och inga extrema fenor och framförallt mindre kulllar
                              Mina är helt klart ytfiskar honorna ligger ofta precis i ytan som bilbukar eller så betar dom alger på växter och bakgrund.
                              //Kristian
                              Följ mitt 1440l SA projekt på
                              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                              Kommentar

                              • Bluewing

                                • August 2012
                                • 10522

                                Ursprungligen postat av KristianE
                                Precis, mindre och inga extrema fenor och framförallt mindre kulllar
                                Mina är helt klart ytfiskar honorna ligger ofta precis i ytan som bilbukar eller så betar dom alger på växter och bakgrund.
                                Det är nästan lika stor tankevurpa för mig att skaffa Guppy som att ändra attityd till alger och annat
                                Men det gick ju....
                                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                                Juwel Lido 120

                                Kommentar

                                Arbetssätt...