250L blir 1440

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Helene&Andreas
    svarade
    Ursprungligen postat av KristianE
    Jag klev ett snäpp upp i expertisen när det gällde rockor (som ettfett frågar om han får problem), kontaktade Shappe som är en av dom som har bäst koll i landet och dessutom var den som hjälpte mig att få tag i dom.

    Cichlorna har inte reagerat öht. Dom var eventuellt något flåsigare än vanligt i morse men inget extremt.
    Jag skaffade även en silverarowana igår, men det är troligen inte problemet då den verkade och fortfarande verkar hur lugn som helst. Allt tyder på förgiftning tyvärr, röd buk och på slutet även disc curl...
    Alla symtom på förgiftning enligt honom.

    Filtrena jag har är ju FX5 och dom ska ju stanna någon gång per dygn, tydligen är det inte helt ovanligt att dom stannar längre ibland helt utan motivation och sen återstartar efter en/några timmar. Det är ju helt förödande när man ligger högt i belastningen.

    Jag ska ju bygga sump och har troligen fått tag i en burk som jag ska ha till det, måste bara få ihop det också...
    Ahaaa... Ja Shappe är ju en expert gällande rockor så det gjorde du helt rätt i!
    Men som sagt... Fy satan va trist! Lider med dig!
    Ska du fortsätta och försöka med rockor igen?
    Ursäkta men.... Varför stannar FX5 or? Har alltid kört Eheim och tycker att det låter skitkonstigt!

    Lämna en kommentar:


  • Jesper Broman
    svarade
    Fan var tråkigt att höra, lider med dig!

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Jag klev ett snäpp upp i expertisen när det gällde rockor (som ettfett frågar om han får problem), kontaktade Shappe som är en av dom som har bäst koll i landet och dessutom var den som hjälpte mig att få tag i dom.

    Cichlorna har inte reagerat öht. Dom var eventuellt något flåsigare än vanligt i morse men inget extremt.
    Jag skaffade även en silverarowana igår, men det är troligen inte problemet då den verkade och fortfarande verkar hur lugn som helst. Allt tyder på förgiftning tyvärr, röd buk och på slutet även disc curl...
    Alla symtom på förgiftning enligt honom.

    Filtrena jag har är ju FX5 och dom ska ju stanna någon gång per dygn, tydligen är det inte helt ovanligt att dom stannar längre ibland helt utan motivation och sen återstartar efter en/några timmar. Det är ju helt förödande när man ligger högt i belastningen.

    Jag ska ju bygga sump och har troligen fått tag i en burk som jag ska ha till det, måste bara få ihop det också...

    Lämna en kommentar:


  • Helene&Andreas
    svarade
    Ursprungligen postat av KristianE
    Idag har varit en riktigt skitdag.
    För att summera det hela så har jag lyckat ha ihjäl båda mina rockor. Trolig orsak är nitritförgiftning pga ett filter som stått stilla stora delar av natten.
    Hittade dom i morse jäkligt illa däran och räddningsförsök har pågått hela dagen tyvärr utan framgång.

    Skit är vad det är.
    Jävlars skit Kristian!
    Vi har också råkat ut för rock död nu den senaste tiden. 11 av 14 rockor ifrån importen har strukit med! Riktigt jävla skit är vad det är!
    Har du tagit bort dom redan? Utgår från att du har haft en diskussion ang detta med doktor ettfett? Han har hjälpt mig så vi iallafall fortfarande håller liv i de sista 3 rockorna.
    Tråkigt som fan vilket som... Vet du varför filtret stått stilla? Hur gick det för cichlorna?

    Lämna en kommentar:


  • HWH
    svarade
    Ja verkligen, beklagar. Vet hur jävla jobbigt det är att förlora kära fiskar.

    Lämna en kommentar:


  • Apistojohan
    svarade
    Aaj, fan! En mardröm. Jag beklagar verkligen.

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Idag har varit en riktigt skitdag.
    För att summera det hela så har jag lyckat ha ihjäl båda mina rockor. Trolig orsak är nitritförgiftning pga ett filter som stått stilla stora delar av natten.
    Hittade dom i morse jäkligt illa däran och räddningsförsök har pågått hela dagen tyvärr utan framgång.

    Skit är vad det är.

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Jag är som sagt osäker på beteckningen på malen. Det finns typ en bild på första sidan i tråden. Finns någon till men den är ju inte jätte lätt att få på bild som du säkert känner igen.

    Men den får nog gå kvar ett tag till ska du se
    Just nu går den i riktigt grumligt vatten då jag fick för mig att göra ett vattenbyte och fippla med filtret i lillkaret. Plockade ur torven också så det blev riktigt grumligt och äckligt. Men fiskarna gillade det. Pansarmalarna och mina två kvarvarande sorgmanteltetror började leka innan jag hade slutat fylla vatten. Nyckelhålen vaktade redan rom så dom är ju givetvis fortfarande på G.

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Desto fler YT-filmer då.

    Du får väl hojta till den dagen om du känner att du vill bli av med L134an. Om det är en sådan vill säga. Säger jag lite fräckt sådär, haha.

    Just de, de bytte hem de små liven. Minns att jag såg sådana en gång för länge sen när jag fortfarande var väldigt grön. (Nu är jag väl lagom grön.) Suktade lite efter dem men gick hem och läste på duktigt och insåg att det inte var en fisk för mig. :P Men fina var dem. JDn alltså.

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Det händer typ ingenting...
    Mat och vattenbyten är väl det som händer...

    I 250l karet är det mest cyano.. Men fiskarna trivs och frodas.
    Där går just nu.
    Nyckelhålsciklider, pansarmalar, endlers, sorgmantlar, en L134 har jag för mig att det är och några ottosar...

    JD fick flytta till storlaget men höll på å bli uppätna så dom fick flytta hem till en polare som hade plats över.

    Jag är ju inte goldmedlem längre så det blir lite dåligt med bilder...

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Hur går det med matandet? Bilder?

    Länge sen jag läste något om ditt 250l också. Bor JDn där nu eller fick de flytta? Minns ej.

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Jag förstår och tycker att du prioriterar helt rätt.

    Topp!

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Dom är inte hadtama, har testat lite men dom vek undan när dom kom fram till handen. Prioriterar att få dom pelletstränade som det är nu

    Jag är nästan jämt hemma på kvällarna så det är bara att hojta till, några enstaka fotbollsträningar med ungarna men då är vi hemma vid strax efter 18 så det är ju säkert inga problem...

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Låter som att jag får åka tillbaka till biltema och Haninge snart igen då, typiskt när jag var där i måndags. :P De har golvfläkten som jag funderat på.

    Jag hojtar till isf!
    Kan du klappa rockorna eller blir de rädda då? Jag har klappat rockor på.... Skansenakvariet kanske? Det var coolt.

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Duktyngder tänkte jag också på, visste bara inte vad man skulle ha för typ av nät men det där var ju en kanonlösning.

    Är akvariet öppet så funkar ju en sån golvfläkt kanon, den har man ju nytta av annars också om inte annat.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...