250L blir 1440

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Bluewing
    svarade
    Avspänd film med lite go längd, Kristian. Läckra coola fiskar som ju verkar trivas kanon i karet. Men tycker som nämnts förut att rejäla malar saknas.

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Jag tror det är dags för en uppdatering...
    Händer ju inte massor, men mat får dom ju.

    Och jag har slängt på min ljusramp så nu har jag 800w lyse när jag filmar och fotar.

    Matning med 800w lyse tänt så man ser vad som händer...

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Mm.. Den reticen är inte dum alls!

    beställ filtersockor från marinedepot eller nåt.. Enklaste sättet att biffa upp en sump mekaniskt.. Köp 10 och sen när de är slut vänder du dem ut och in och kör i tvättmaskinen

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Jo som sagt malar är ju intressant. Men dom är ju så jävla dyra om man ska ha något roligt.
    När vi börjar snacka 1000lappar så ligger ju Micke Ahlins retic hona före i kön helt klart.
    Men just nu ligger prio på att få ihop en mekanisk filtrering, det är inge roligt att få Lützen dimma efter varje vattenbyte...

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Och efter att ha sett Ettfetts kar så är rejält med malar ett självklart steg i ditt kar Kristian

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Ja det är ju inte mycket annat att göra än att luta sig tillbaka.. Tycker din omställning till stora fiskar gick riktigt smidigt..

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    250L blir 1440

    Kul att en syns mer iaf.

    Jag såg att det finns en LDA007 på ca 30cm i Värmland, för 2300kr. Om det är bra pris och kan vara något. Finns på loricariidae.se isf.

    Klart du ska ha fler malar. Låter som en ypperlig idé. Det vore synd att säga att du har det trångt på bottnen.

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Den stora av mina gamla malar är ju helt klart mer framme, inte jättemycket men mer. Den andra ser jag knappt nu heller, jag vet var jag ska titta så han lever men det är ju inte direkt någon jätte aktivitet. Skulle nog vilja ha någon stor mal till för att få lite mer aktivitet.

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Kom att tänka på dina gamla malar när jag tittade på filmen. Har du märkt någon skillnad i deras beteende sedan rockan och gibbin kom? Tänkte ifall de gömmer sig mer (om det ens är möjligt) eller vågar sig fram mer i tron av att de känner sig tryggare med andra bottenlevande omkring sig. Som chillar och inte gömmer sig för minsta lilla. Tänkt på det?

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    En ganska bra summering på vad som händer...

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Allt lever och fei fengen är fortfarande mobbad. Det händer helt enkelt inte så mycket.
    Sumpen snurrar ordentligt, har inte bytt vatten på en vecka och under den tiden har jag matat med över ett kg räkor så det verkar finnas rejält med fina bakterier där i.

    Kul att man kan bidra till insikt
    Jag hade ju fördelen att ha överrinningarna monterade i akvariet men det är ju faktiskt inte jättesvårt att limma dit om man vill ha samma typ av system man kan ju tex släppa vatten från ytterfilter där också om man har en mindre bytk men vill ha rejäl filtrering.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av KristianE
    Jag har ju uppgraderat filtreringen till sump nu och i samband med det köpte jag en dammpump på 15,2kubik i timmen. Jag har hört folk som tycker jag är totalt jävla galen för att vilja ha så mycket flöde i mitt akvarium men efter att ha varit hemma hos ettfett så kände jag att det nog inte skulle vara några problem.
    Efter några veckors inkörning har jag nu äntligen kunnat köra pumpen på full effekt i ett par dagar och jag tänkte visa hur pass lugnt jag ändå har i karet.
    Tilloppet till karet är i högra bakre hörnet där jag har slangen nedstoppad bakom en glasskiva som är tänkt som överrinning ut ur karet men som jag använder tvärt om med gott resultat. Detta medför att jag har en 30cm bred kant som vattnet rinner över, som det är just nu så är vattennivån ca 2,5-3cm högre än kanten men när/om pumpen stannar så sjunker nivån ner till kanten.

    Jag filmade ett litet klipp så att man ser hur lugnt och fint det är.
    Ser ju kanon ut och kul att du kan visa alla att man kan blåsa på ordentligt utan att det blir som en centrifug i karet Vi är ju liksom fast i våra föreställningar om hur mycket flöde man kan ha i sina sötvattenburkar, vi har ett ju en liten bugg i vårat tankesystem och envisas därför med att leda in vattnet genom små slangar som blåser bort inredningen om man tar i lite i pumpstorlek. Men du har löst tillflödet på ett mycket bättre och smartare sätt, tummen upp

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Hur mår stekpannan? Är den inne i gänget? Och fei feingen, fort mobbad? Någon ny film tro?


    Jag är intresserad iaf.

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Så var det ja, tack.

    Innan du sa det så tänkte jag inte på din megalånga mening.

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    YouTube är fiffiga på att matcha musik dom. Ville få bort tjafset från tvspelsspelande ungar som var i bakgrunden .
    K1 heter ju originalet, det här är en kopia som kostar typ hälften. Köpt på dammbutiken.se. Dom är faktiskt jäkligt bra att ha att göra med. Jag har köpt ett par ggr därifrån och kört förskottsbetalning och man får en bekräftelse med sändningsnummer samma dag som pengarna sätts in och jag har haft paketet för uthämtning dagen efter hos dhl kontoret (sen att mitt kontor ligger så till att jag fruktade för mitt liv när jag hämtade det strax före 19 i fredags).


    Bla bla bla många och i samma långa konstiga mening men orkar inte fixa i mobilen :P

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...