250L blir 1440

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Likan
    svarade
    250L blir 1440

    Ursprungligen postat av Apistojohan
    Ni kan väl testa med insektsnät över burkarna, t ex det här: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Trad...Myggnat-20443/
    Ingen dum idé det heller! tack för tipset!

    Kanske bara ha det och sådana duk-tyngder...
    Senast redigerad av Likan; 01 June 2014, 19:42.

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Fläkt har jag också funderat på. Både sådan som står på golvet med stativ, takfläkt och datorfläkt (?) av något slag, som folk brukar tipsa om.
    Tänkte även stoppa i en varsin till cirkulationspump till ytan i karen.

    Lämna en kommentar:


  • Apistojohan
    svarade
    Ni kan väl testa med insektsnät över burkarna, t ex det här: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Trad...Myggnat-20443/

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Jag vet faktiskt inte hur dom gör, men alla säger ju att det ska vara bra :P

    Du har inte möjlighet att sätta någon fläkt som blåser på vattenytan då? Med hjälp av avdunstningen kan man sänka temperaturen ett par grader under rumstemperatur utan problem.

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    250L blir 1440

    Jag har sänkt ljuset med några timmar redan, hjälper inte så värst men märkte stor skillnad när jag tog bort täckglasen.

    Du där sa du ju nått... Köpa fisknät kanske? Annars hade jag tänkt mig någon variant av hönsnät, fast den med kvadratrutor i grön plast, med så små rutor som möjligt. Eller iaf 1cm rutor. Något som inte fiskarna kan fastna i utan bara studsa på.
    Jag vet inte varför jag ojar mig egentligen med tanke på att bara en fisk har hoppat ut och det var en döende gurami. Hur som, sedan något som tynger ner nätet runt om, som en ram på något sätt. Så långt har jag kommit i tankarna.

    Gnager de på skalen eller utsöndras det kalk i vattnet? Nyfiken.

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Mindre ljustid är ju alltid ett alternativ, men det är ju tråkigt...
    Frågan är ju bara vad man ska ha som är så pass finmaskigt, du får köpa massor med håvar och sy ihop ett stort nät

    Kul att dom klarar sig. Jag skulle låta skalen ligga, kalket går ju alltid åt till dom andras skal.

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Det vore jättekul!

    Sandsnäckor går alltid åt. Förvånansvärt många lever fortfarande dock. Jag har "bara" plockat runt 15 skal. På en vecka. Så några lever än iaf.

    Jättesmart med plasten! Själv måste jag pyssla ihop något med nät nu över sommaren. Det blir för varmt med täck"glasen" men har en del potentionella hoppare så måste ha något typ av skydd.

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Dom är ganska brutala, men ändå ganska fega.
    Jag har precis skaffat täckglas (i form av altantaksplast) och dom blir livrädda av ljudet när jag skjuter undan plasten... Så dom är precis som småfiskar fast i större skepnad.
    Du får komma förbi någon gång och titta själv så får du en känsla för hur dom är, det är jäkligt svårt att förmedla på film...
    Finns mer sandsnäckor om du behöver också

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Haha.

    Jag måste faktiskt säga Kristian att när du bestämde dig för att byta inriktning tyckte jag att det var jättetråkigt. Jag gillade idén med att någon med stoooort kar hade småfisk s.a.s. Det var kul att följa den resan. Så jag var lite skeptisk till ditt nya. Men det visade sig vara en intressant resa där med och när rockorna kom så... blev det genast mycket intressant!

    Kanske lite luddigt skrivet... Men hoppas du förstår innebörden.

    Samma med dig ettfett, smyger i din tråd också med jämna mellanrum. Kul att se andra världar och få följa! Vidga sina vyer lite.

    Fast de andra fiskarna du har Kristian, de är inte så söta. cichlor eller vad de nu heter, kanske blandat ihop namnet med någon annans. De ser lite mer brutala ut.

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Hahahaha.. Hade samma problem med pearlsen.. Ligger och knaprar på ett räkskal tills allt annat är borta.. Motoros och leos verkar ha betydligt bättre käkar.. Jag tycker också att de är sjukt söta.. Så jag är också tjejig och tråkig!

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Det är väl varken tråkigt eller tjejigt.
    Dom ligger där och mumsar, det som är för smått åker ut genom andningshålen och man kan riktigt se hur käkmusklerna jobbar.
    Dom har nyligen fått smak för räkor. Problemet är ju bara att jag matar ju med halva räkor till mina cichlor och rockorna har för små munnar för att få in så stora bitar. Dom ligger och gnager av skalet på räkorna som tappas och sen struntar dom i själva köttet. Det resulterar i att det ligger jättefint skalade räkor kvar på botten....

    Lämna en kommentar:


  • Likan
    svarade
    Nu kommer en tråkigt tjejig kommentar, men fasiken va söta rockarna är!

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Mer mat till mina tjockisar.
    Filmen är filmad från gaveln och rutan är som vanligt alldeles för mycket alger på...

    Tidigare idag beställde jag glas till en sump. Blir 90x80x50, måttsydd för min bänk och ger ju dessutom möjlighet att användas till annat i framtiden om det skulle bli så.
    Nu måste jag bara få fatt på lite pumpar och filtermaterial så ska jag väl kunna mata i oändlighet med kristallklart vatten innan sommaren är slut.

    Senast redigerad av KristianE; 29 May 2014, 13:37.

    Lämna en kommentar:


  • ettfettbranamn
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Haha!
    Själv har jag vaknat halv fem på morgonen och undrat vem i herrans namn det är som byter vatten i karet så här dags.
    Det tog mig några sekunder att fatta att det sprungit läck skall jag erkänna...
    Haha.. Vilken jävla ångest!

    Lämna en kommentar:


  • Helene&Andreas
    svarade
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Haha!
    Själv har jag vaknat halv fem på morgonen och undrat vem i herrans namn det är som byter vatten i karet så här dags.
    Det tog mig några sekunder att fatta att det sprungit läck skall jag erkänna...
    Ja och en del kliver upp vid halv fem och byter vatten.... Hmmm undra vem jag tänker på nu?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...