Mot nya mål med dvärgciklider...å lite annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Tack för era svar ang. min inredning, Förstår inte varför ni är så pass snälla som ni är - "fattas lite i hörnorna m.m.", såklart att det gör - fattas faktiskt lite överallt när jag har nu har kollat i flera dagar.
    Ni som har följt mig under åren, kan väl aldrig ha sett ett så urtråkigt kar som jag nu har/håller på att inreda. Så varför dessa snälla kommentarer, ni vet att jag tål mer än så. Det känns så himla länge sedan jag inredde ett kar fast det bara är 1½ år sedan.
    Jag gör om och förhoppningsvis gör rätt till kommande små dvärgciklider.

    //Inger

    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      Asså det ser ju i nuläget ganska tomt ut och ska man inte ha växter så kan man ju drösa ner en hel hoper med rötter och dra ner belysningen lite så blir det stencoolt men du ska väl ha en del växter också och får du den urnygga Bolbitis Heudelotii från moving waves så kan du fylla ut hörnen och övriga tomrum med den så blir det fylligt och fint!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        Känn lugnet Inger. Alla är med på att det är alldeles nystartat så det är klart att mycket kommer att hända innan inredningen börjar landa. Du har ju börjat i rätt ända med snabbväxande och några rötter som stomme. Sen är det bara att lägg till och ta bort. Det som jag iaf tycker är så roligt. Jag är ofta ganska snabb med ett första utkast, även om jag ibland håller på med torrinredning a la Mats. Sen ändras det och ändras igen. Så känn ingen stress över att det ska vara fulländat redan nu utan ta några djupa andetag och njut av alla möjligheter du har med karet!
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Halloj Inger!
          Tänkte skriva ett längre svar till dig, men Åheim och Moving Waves har redan skrivit, i stort sett, det jag funderade på - med den äran!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
            Halloj Inger!
            Tänkte skriva ett längre svar till dig, men Åheim och Moving Waves har redan skrivit, i stort sett, det jag funderade på - med den äran!
            Skriv ändå det du tänkte det är bara kul att få bolla lite
            Nu har jag tagit några väldans djupa andetag, så idag ska här pillas tills jag blir nöjd. Köpte några fler rötter igår + lite vallis.

            //Inger

            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              ... så här ser det ut just nu, skrotat en massa av allt för ljusgröna växter samt möblerat om lite, forts. följer senare Obs, hörnorna är inte klara ännu...Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_8100.JPG Visningar:	1 Storlek:	537.5 kB ID:     	2374330
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                Här händer det grejer!
                Första tanken:
                Nu har du fått en tydlig form på stommen. En triangel med grenar som går från övre högra hörnet mot nedre vänstra. Det mesta av tekniken är dock på vänstra sidan. Jag brukar försöka inreda bort så mycket som möjligt av tekniken så hade jag varit du så hade jag övervägt att antingen flytta all teknik till höger eller vända hela scapet. Vad säger du om de tankarna?
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Japp, fattar precis hur du menar, jag hade velat detsamma, men ett stort minus med detta kar, är att det bara finns vänster sida där jag kan placera utblås/insug + kablar .
                  Jag ska ändå försöka inreda bort - i alla fall en del av tekniken.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    ... fortsatte i em.

                    Vänster + höger sida, sen hela karet. Rötter ligger och flyter, likaså en del Cryptocoryner.
                    Jag vet att det ser lite tomt ut på vissa ställen, men ett par kokosnötter ska adderas - sen är tanken att dessa rötter som fortfarande inte är vattenmättade ska placeras från bakgrunden och ut mot framrutan på några ställen.
                    Sen kan ju inte allt se så jäkelens snyggt ut, måste ju inreda lite så att kommande fiskar trivs också .
                    Snart så duger inredningen åt mig och förhoppningsvis kommande firrar, Längtar så att få se någon Apistogramma hos mig igen

                    //Inger Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8106.JPG
Visningar: 144
Storlek: 487,8 KB
ID: 2374356Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8110.JPG
Visningar: 140
Storlek: 505,3 KB
ID: 2374357Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8109.JPG
Visningar: 142
Storlek: 500,2 KB
ID: 2374358
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      Det kommer att bli toppen när det får sätta sig.

                      Vet inte om du nämnt det men vilken Apistogramma lockar mest? Och hur tänker du dig övrigt fiskbestånd?
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Ursprungligen postat av Moving Waves
                        Det kommer att bli toppen när det får sätta sig.

                        Vet inte om du nämnt det men vilken Apistogramma lockar mest? Och hur tänker du dig övrigt fiskbestånd?
                        Som du redan kanske vet när vi bor där vi bor, så har jag bara IMAZO:s fisklista att gå efter, hoppas på att några fler Apistogrammor visar sig på fisklistan när det blir dags.
                        Annars just nu, så A. Hongsloi eller A. Borellii opal (haft dessa tidigare)

                        Övrigt fiskbestånd kommer att bestå av: Tetror? Corydoras, sen vet jag inte - kanske räcker så

                        //Inger
                        Senast redigerad av Inger H; 15 November 2017, 21:25.
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          Jo det är lite begränsat. Dock så ser jag 19 olika apor på listan just nu så lite finns det att välja på ändå. Jag slog nyligt till på agassizii Fire red. Tokfin. Skulle jag välja en annan just nu så hade jag gått på atahualpa, den ser riktigt snygg ut. Norberti är ju läcker också sina röda läppar.
                          Kanske kika någon pennfisk som alternativ eller komplement till tetror, de tycker jag är lite roligare sällskap då de har en hel del eget på gång med revirstrider och brottningsmatcher.

                          Ser fram emot att följa fortsättningen, var inte snål med bilder!
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            Jepps, vet hur många som finns på listan - kollar flera gånger om dagen. Jag har haft alla som finns där nu, så det skulle vara kul med lite nytt. Det finns ju så pass många apisar som faktiskt är mycket lättare att hålla än dessa som finns där nu. Det skulle vara intressant att veta varifrån Imazo beställer sina fiskar. Om du går in och kollar på NCS, så har dom mycket smarrigt att kolla på under Apistogramma .
                            Atahualpa har jag haft, men hanen var inte alls snäll mot sina honor vad jag minns.
                            Norberti var en trevlig bekantskap (min bild under arter ), så kanske...

                            Tetror ja... jag går hela tiden tillbaks och kollar på dessa snyggingar. Så jäkelens dyra, men tänker lite såhär: "Inger du har faktisk bara ett kar nu så då kan du väl kosta på dig" .



                            ​​​​​​​//Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_8119.JPG
Visningar: 277
Storlek: 383,4 KB
ID: 2374403
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • hivemindhermit
                                • September 2017
                                • 214

                                Jag tycker det ser fint ut!
                                /Alex
                                375 + 112 liter drömmar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...