P. subocellatus - "palett"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    P. subocellatus - "palett"

    När nu Ansjo var inne på lite Afrika-tema så funderade han på att skaffa några subocellatus. Dessa var så granna att jag inte kunde hålla mig utan köpte ett par jag också. Speciellt hanen skiljer sig ganska mycket från de paletter man oftast ser, hanen har en kompaktare och högre kroppsform och påminner lite om vissa grupper av Apistogramma, vilket fick mig att gå igång rejält. Honans purpurröda bukfläck sträcker sig nästan ända upp till ryggfenan och hon blir riktig mörk över hela huvudet när hon kråmar sig för hanen. Ja, det skall bli spännande att få studera de här vackra cikliderna.
    I karet går också några olika Killi-"gäddor" (vet tyvärr ej det latinska namnet på dom) som jag inte vet eller kan ett dyft om, men vackra är de och tycks ha ett spännande beteende.
    Här är en liten film!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ja, de såg betydligt fräschare ut än mina, och jag är lite förvånad att de inte lekt ännu.
    Jag köpte två par varav den ena hannen var sönderslagen och halvdöd när han kom ner i karet(numera heldöd), och de båda honorna ser nästan ut som de har haft fenröta då de säkerligen med har fått pisk av den dominanta hannen.
    Men de repar sig snart och då är de på gång igen.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Ja, de såg betydligt fräschare ut än mina, och jag är lite förvånad att de inte lekt ännu.
      Jag köpte två par varav den ena hannen var sönderslagen och halvdöd när han kom ner i karet(numera heldöd), och de båda honorna ser nästan ut som de har haft fenröta då de säkerligen med har fått pisk av den dominanta hannen.
      Men de repar sig snart och då är de på gång igen.
      Klart det fixar sig! En ny hane till de tre som är kvar skall vi nog slöjda fram tänker jag mig!

      Kommentar

      • jagsjalv
        • February 2006
        • 139

        #4
        Vilka fräscha paletter! Blir ju genast sugen på ett par eller två
        Vad gav du för dem och vart köpte du dem? Vad är det för storlek på karet de går i? Är de svårare att hålla än vanliga paletter?
        /André

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Vi köpte dessa i en affär i Varberg som hade beställt dem direkt från grossist. Du kan med säkerhet gå in i din lokala affär och beställa dessa fiskar om de handlar med grossisten Imazo. De kostar runt 350/par lite beroende på var du bor.
          Mina går i ett 343 liters kub-kar och Mats går i en 50-kub.
          Du bör nog ha minst ett 100 liters akvarium till dem med gott om gömställe. De bör vara själva i karet, då redan ganska tidiga erfarenheter visar att de är ganska gott gry i dessa och hannen inte drar sig för att piska upp sällskapet i fiskpåsen om han känner för det!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Vi köpte dessa i en affär i Varberg som hade beställt dem direkt från grossist. Du kan med säkerhet gå in i din lokala affär och beställa dessa fiskar om de handlar med grossisten Imazo. De kostar runt 350/par lite beroende på var du bor.
            Mina går i ett 343 liters kub-kar och Mats går i en 50-kub.
            Du bör nog ha minst ett 100 liters akvarium till dem med gott om gömställe. De bör vara själva i karet, då redan ganska tidiga erfarenheter visar att de är ganska gott gry i dessa och hannen inte drar sig för att piska upp sällskapet i fiskpåsen om han känner för det!
            Kan bara hålla med Ansjo här - som hann svara lite fortare. Det är ett jädra löd i de här rackarna och dom tycks vara "lätta" att hålla och lekvilliga.

            Sedan vill jag bara förtydliga att min kub altså har måtten 50x50x50 cm - sålunda 125 liter!

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              Aphyosemion marginatum och Aplocheilus lineatus "Gold" skulle jag tro att två av killifiskarna är. En från Afrika och den andra från Asien.
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ursprungligen postat av Guy Palm
                Aphyosemion marginatum och Aplocheilus lineatus "Gold" skulle jag tro att två av killifiskarna är. En från Afrika och den andra från Asien.
                Tack! Härligt Guy! Då har vi namnen! Nu blir det lite lättare att läsa vidare om dessa trevliga fiskar, och jädrar vad snygga de är när man ser dom på nära håll!

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  #9
                  Om ni har får tag på varianten från Matadi så är det en av de snyggaste dvärgcikliderna som jag har haft. Kolla på honan längst ner på denna sidan.
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Ursprungligen postat av Guy Palm
                    Om ni har får tag på varianten från Matadi så är det en av de snyggaste dvärgcikliderna som jag har haft. Kolla på honan längst ner på denna sidan.
                    http://www.ciklider.se/v_afrika/pelv...cellatus.shtml
                    Jag måste kolla fler bilder på olika varianter av subocellatus - men de bilderna som du länkade till stämmer på pricken in på de jag har.
                    På filmen syns inte honans prakt så tydligt då hon blev lite rädd för kameran, men som jag beskrev i texten, i första inlägget, så ser hon ut exakt som honan på bilden när hon blir upphetsad. Hanens gula bröst stämmer också bra.
                    Jag skall studera varianterna lite mer ingående, tack för inputen Guy!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av Guy Palm
                      Aphyosemion marginatum och Aplocheilus lineatus "Gold" skulle jag tro att två av killifiskarna är. En från Afrika och den andra från Asien.
                      Jaha, där ser man vad man är påläst. Jaja, jag har faktiskt några L-malar i karet med, men det får räcka med de kontinentala avstegen nu!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Guy Palm
                        • March 2002
                        • 5720

                        #12
                        Tror att jag får ändra den ena killin till Fundulopanchax gardneri gardneri
                        Guy
                        ,Poecilia,SKS,GOC,

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Ursprungligen postat av Guy Palm
                          Tror att jag får ändra den ena killin till Fundulopanchax gardneri gardneri
                          Du har rätt där Guy!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Slänger in en liten bild på subborna;
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Det var lite skillnad mellan de du har och de jag har, men de växer snart till sig.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...