Dvärgciklider med andra djur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan Rosendahl
    • December 2012
    • 78

    Dvärgciklider med andra djur?

    Vi har börjat upptäcka Apistogramma och andra amerikanska dvärgciklider genom bland annat Pia och Inger här på forumet.

    Tanken har väckts att tillföra ett par till vårt befintliga kar så småningom. Eller skapa något nytt om det är nödvändigt.

    Vi undrar över om det finns någon dvärgciklid som vi skulle kunna ha med dagens invånare utan blodbad?

    Framför allt är det Endlers med yngel, körsbärsräkor som får räklingar och Amanoräkor vi funderar kring.

    På "andra hållet" har vi små corydoras habrosus och ett par corydoras julii. Skulle dessa vara ett problem om man får yngel från dvärgcikliderna.

    Vi har sökt i bl.a. Utländska forum, men får olika svar. Vilka erfarenheter har ni som är aktiva här?

    Själva karet är ett Juwel Rio 180 med områden som är tätt planterade och med flera grottor mellan och under rötter. Vi har eklöv, stenröse i den insynsskyddadade delen av karet och skulle få plats med t.ex. En kokosnötsgrotta där om befintligt inte duger.

    Vill lära oss så mycket som möjligt innan vi testar, vad det verkar, trevliga fiskar.
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av Johan Rosendahl
    Vi har börjat upptäcka Apistogramma och andra amerikanska dvärgciklider genom bland annat Pia och Inger här på forumet.

    Tanken har väckts att tillföra ett par till vårt befintliga kar så småningom. Eller skapa något nytt om det är nödvändigt.

    Vi undrar över om det finns någon dvärgciklid som vi skulle kunna ha med dagens invånare utan blodbad?

    Framför allt är det Endlers med yngel, körsbärsräkor som får räklingar och Amanoräkor vi funderar kring.

    På "andra hållet" har vi små corydoras habrosus och ett par corydoras julii. Skulle dessa vara ett problem om man får yngel från dvärgcikliderna.

    Vi har sökt i bl.a. Utländska forum, men får olika svar. Vilka erfarenheter har ni som är aktiva här?

    Själva karet är ett Juwel Rio 180 med områden som är tätt planterade och med flera grottor mellan och under rötter. Vi har eklöv, stenröse i den insynsskyddadade delen av karet och skulle få plats med t.ex. En kokosnötsgrotta där om befintligt inte duger.

    Vill lära oss så mycket som möjligt innan vi testar, vad det verkar, trevliga fiskar.
    Hejsan!

    Om corysar äter yngel eller ej, råder det nog delade meningar om. Jag flyttade på corysar, som gick med mina Ap. Borellii - eftersom jag "fick för mig", att dom kalasade på deras ägg/yngel. Sen dom hade fått flytta, så överlevde i alla fall en del yngel i flera kullar - fast om det berodde på corysarnas flytt, vet jag faktiskt inte.
    Räkor tror jag nog att du kan ha, tror faktiskt Pia har det tillsammans med sina apor.
    Endlers har jag själv aldrig haft, kanske känns dom lite för "stimmiga" och för många.
    Lycka till!

    //Inger

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Jag har haft räkor med mina apistogramma och de äter räklingarna men oftast så gör det inget då de annars tenderar till att bli många och sen är det bra käk för dem
      Jag tror säkerligen att du kan ha endlers, fast då får du även där räkna med att ynglen blir uppätna iallafall en stor del av dem men även där är det bra käk..
      Och i övrigt så låter karet perfekt inrett för ett par apistgramma
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Johan Rosendahl
        • December 2012
        • 78

        #4
        Dvärgciklider med andra djur?

        Tack för era svar! Det låter hoppfullt. Det blir nog lite längre fram mot hösten, kanske i kombination med ett lite mindre räk/yngelkar för säkerhets skull.

        Tid finns för trevligt väljande och studerande av arter mm. alltså.
        Det kan nog komma fler frågor efterhand. ;-)

        /Johan och Viveca

        Kommentar

        Arbetssätt...