Hannescs 408L Orinoco-tema

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • hannesc
    svarade
    skulle bara vilja påpeka till andra här nu att nu har jag fått godkänt av min sambo, att när vi väl skaffar hus nån gång så får jag bygga ett 5000L+ kar i källaren. o detta var hennes ide!!

    hon tyckte det skulle vara skitcoolt med ett MFK kar hemma.



    love

    Lämna en kommentar:


  • Ariona
    svarade
    oh nog har jag följt den minsann, tom live!

    tack så mycket

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    jo jag jobbar så hårt jag kan. men om du läst hela tråden så har jag gått o blivit sambo. o det hon kräver ju sin tid o underhåll hon med. men det ska nog bli klart snart

    ska limma ihop de bitarna till den andra modulen nu.

    Välkommen hit förresten

    Lämna en kommentar:


  • Ariona
    svarade
    Borde inte den där bakgrunden vara klar snart Hannes...?

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    ja jag räknade på filtervolymen. varje modlu blir på ungefär 12L så sammanlagt 24L filtervolym.

    jag kör på alternativ två då. blir dock svårt att göra som du visade H. men modulen är rätt grovhuggen nu med. måste köpa en rasp för att slipa till den. kommer gör den tunnare med så att det kommer bli nån liter till i volym.

    denna frigoliten var mycket hårdare än den till slimlinesen. så den var knepigare att kapa till :P särskillt med en brödkniv. mycket för att den var böjd med.
    så det blir att köpa en rasp på clasohlson imon.

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    det tråkiga är ju att redan karvat till den där nu så det är svårt att limma dit en bit till. men jag förstår hur du menar.


    du är ju den där bilden alternativ 2 iof :P
    oj ja fel bild men budskapet gick ju fram
    men som gonzo säger, tror inte du behöver oroa dig så mycke. de lär ju inte hinna bli torrt där bakom allafall

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    Problem Hannes?? allt 1 och 2 ändrar ju inte filtervolymen, däremot allt3 blir det större filtervolym
    allt2 blir snyggat följt av 2.. så min synpunkt är att allt 1 går bort, och sedan tror jag inte du behöver oroa det för filtervolymen, för om vattnet cirkulerar genom för fort så se det som så att vattnet hinner genom fler ggr med denna pumpen än om du tex skulle byta till en som pumpar mindre vatten, men det tror jag inte du tänkt dej...
    och så har du nästan samma filervolym här som det är i en fx5a... så chill out kooola ner relaxxa.... jag hade kört som du gjort allt2...

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    det tråkiga är ju att redan karvat till den där nu så det är svårt att limma dit en bit till. men jag förstår hur du menar.


    du är ju den där bilden alternativ 2 iof :P

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    jag hade nog kört på nr1. och kankse vinklat ut den på baksidan ännu mera. för att få lite extra volym.

    så här alltså, dom röda strecken.

    Klicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1333046750483.jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,5 KB
ID: 2139899

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Alternativ 2

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Jo det är en tanke det med :-)


    Jag behöver lite hjälp här. Vilket tror ni blir bäst? Ur både filtetsynpunkt och estetisk synpunkt. Jag är rädd att vattnet flödar fort genom filtret om filterkammaren är för liten. Det är ju en rätt kraftig pump. Fast o andra sidan så sitter ju denna pumpen på eheims innerfilter med med o den filtermängden/kammaren är ju rätt liten. O tredje sidan måste ju filtermängden vara tillräcklig för karet. (många tankar.)

    Jag har lite alternativ här. 3 bilder för varje. Första kräver att jag limmar till en bit för att modulen ska nå baksidan. Det är dock inget problem. Vad säger ni?

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Ursprungligen postat av gonzo44
    Bra tanke där med stöttor bakom men i o med att det även kommer vatten bakom så blir det inget direkt tryck att prata om annat hade det varit om det inte varit vatten bakom bakgrunden ljus är alltid bra om det inte kommer ner något ljus..... Ficklampa
    ps gillar din regnskog skarpt...
    såklart, det blir ju inget tryck om dte är vatten på båda sidor.

    tackar! kika gärna in ibland

    Ursprungligen postat av hannesc
    nån stötta kan det nog bli med det blir nog mer för att fästa fast den.

    saken är den att filtermodulerna kommer vara överbyggda med ett "lock" av frigolit.. karet är ju helt öppet så jag vill inte kunna se ner i ett kleggigt filter liksom. så jag kommer bygga "lock" som kommer fästas med tandpetare eller så
    aha. om du inte bara vill lägga locken på modulerna kan du ju göra en liten fals (heter det så?) på modulen som locket passar i

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    Hmm nu blev man ju inte lite sugen på att sätta igång att göra om bakgrunden till mitt 860L

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    A den här jag sett. Snygg men lite för enfärgad för mig. Men visst snygg :-)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • MrH
    svarade
    har du sett denna tråd? http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=150869
    blev också jäkligt bra med rötter i bakgrunden.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...