Hannescs 408L Orinoco-tema

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mathias Nilsson
    svarade
    du, behöver du lite snabbväxande skit eller?


    Rocco ger mig inte den nya adressen så jag skiter i honom nu

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Tack! Bara så jävla jobbigt att få till modulerna. Men ja det börjar bli bra.
    Men boka scalarerna så ingen annan tar dom. :-)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    gött gött Hannes asasnyggt kommer det bli, man blir sugen på att dra igång en bakgrund till.
    dom hade honye blou på DM idag när jag va där en sväng 329:- bra pris faktiskt, men jag vågade inte ta hem än då jag har haft en apisto med "pop eye" inte kul hoppas det inte blir fler. men det halkade med annat kommer bilder i min tråd i morgon em...

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36
    när du ska färga bakgrunden rekomenderar jag "dry brushing". börja med mörk färg, t.ex svart nere i sprickorna, sen lägger du på ljusare lager när du kommer "längre upp" i bakgrunden. för att då inte färga det du tidigare målade svart tar du extremt lite färg på penseln och "brushar" på det så det bara kommer på de översta av bakgrunden. desto mer färg du har på penseln desto djupare i bakgrunden kommer färgen. börja därför med att täcka med mörk, sen "brusha" på med någon ljusare färg och ha bara så mycket färg på penseln att det svarat nere i sprickorna blir kvar, sen tar du mindre och mindre osv
    jag tror dom gör så på terrariebakgrunden du länkade till mig i min regnskogstråd.

    (har målat en hel del modeller och lärde mig en del knep )
    Tack för tipsen! :-)
    jag kommer ju färga Husfix. Har massa naturliga färgpigment hemma nu. Köpte från ett företag i Göteborg. Finns en bild längre bak i tråden.
    Så jag kommer blanda ner det i Husfixen o lägga olika lager. O du har helt rätt i att börja med mörkt o särskilt i sprickorna.

    Tanken var ju från början att INTE lacka bakgrunden. Mest för att jag inte vill ha den glansig. Men också för att lack kostar så jävla mycket pengar. Får testa på en spillbit i en hink vatten först kanske. Inte bestämt än om det blir lack eller inte.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Ursprungligen postat av Getingen
    Snyggt. Du är nog den första jag sett som försöker efterlikna slim-linen och du gör det väldigt bra. Dock hänger det väldigt mkt på färgen, får du inte till färgen bra är det risk för att det kommer se väldigt platt ut.
    Tack! Ja karet är ju ute så djupt så jag vill inte att bakgrunden ska ta så mycket plats.
    Ja jag hoppas färgerna blir bra :-)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    när du ska färga bakgrunden rekomenderar jag "dry brushing". börja med mörk färg, t.ex svart nere i sprickorna, sen lägger du på ljusare lager när du kommer "längre upp" i bakgrunden. för att då inte färga det du tidigare målade svart tar du extremt lite färg på penseln och "brushar" på det så det bara kommer på de översta av bakgrunden. desto mer färg du har på penseln desto djupare i bakgrunden kommer färgen. börja därför med att täcka med mörk, sen "brusha" på med någon ljusare färg och ha bara så mycket färg på penseln att det svarat nere i sprickorna blir kvar, sen tar du mindre och mindre osv
    jag tror dom gör så på terrariebakgrunden du länkade till mig i min regnskogstråd.

    (har målat en hel del modeller och lärde mig en del knep )

    Lämna en kommentar:


  • Getingen
    svarade
    Snyggt. Du är nog den första jag sett som försöker efterlikna slim-linen och du gör det väldigt bra. Dock hänger det väldigt mkt på färgen, får du inte till färgen bra är det risk för att det kommer se väldigt platt ut.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    nej tyvärr, har inga fler

    det blir ju bra! ska bli spännande att se det färdiga resultatet med färg och inredning!

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    Har inte varit hemma i helgen så jag fick ditt nät idag :-) kanongrejj! Har du ett till?
    Haha.

    Har karvat lite till idag. Första modulen börjar bli klar. Så jävla jävla jävla jobbigt att göra dom. Använder en rasp för att få till formen. Denna frigoliten är mycket hårdare än den till slimlines så det är ett jävla jobb att gå till. Limmade den andra idag med.

    Såhär kommer det se ut. Sen kommer jag kapa till slimlines där uppe o sen göra ett lock till modulen.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    har det hänt något mer?

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    ja precis. o jag är lite rädd för det. inte att det kanske blir en nivåskillnad men att nrä det väl kloggar igen så kan pumpen gå torr. o det vill vi ju inte.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    jag har märkt samma sak med vadd. jag kör med en filterhörna i mitt 60liters där jag först har lite filtermatta som förfilter sen enbart filtervadd. filterhörnan är ganska stor till det lilla karet, därför kan jag köra med så mycket vadd. men nu när jag bytt till en lite starkare pump (aquariumsystems microjet) så blir det en nivåskillnad på flera cm även om vadden och mattan är ren.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    här har det diskuterats ser jag

    ja asså jag vet egentligen inte vad som skulle vara bättre med biobollar än filtermatta. går nog mest efter tanken att om jag får in lite olika filtermedium så kan det ju inte skada. varje filtermodul kommer ligga på ungefär 13 L så jag kommer ha cirka 1-2 liter biobollar tänkte jag. eller kanske mer. beror lite på hur jag utformar insug o själva modulen i sig.

    kanske kommer slänga i lite vadd längst in med. vi får se.

    men som kensa säger med. det finns ju en risk att man råkar köra pumpen torr efter ett tag. här märkt tendens till det på DM där vi har sumpar till akvariepelarena. o där är filtermatta som är liksom klippt för att passa i ett fack. o när den kloggar igen så kör pumpen torr typ.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Japp, han har inte gjort rent dem på flera år heller.

    Det är inte samma filtreringsprincip dock


    Edit:

    Det borde i och för sig bli mindre rengöring med bollarna = Win.

    Sen att pumpens drift säkras får ju också ses som ett +

    Det blir bra i båda fallen
    Senast redigerad av Mathias Nilsson; 05 April 2012, 08:27.

    Lämna en kommentar:


  • Ken Olofsson
    svarade
    jag kan nog tycka att en lösning med ett "förfilter" av matta och sedan bollar är att föredra för hannesc.

    anledning till detta är att normalt sett så strömmar vatten lite bättre genom bollar än mattor.

    mattor kan ibland sätta igen sig i kanterna, och då får du trögt med vatten genom mitten på mattan.

    om det går trögt med vattnet, så är risken ganska stor att han torrkör pumpen.



    har bestämt för mig att Kjells nanokar på 3000 liter kör med denna princip.

    dvs förfilter av matta, och sedan små små bollar i ytterfilterna, och jag läste att han faktiskt
    inte behövde rengöra bollarna alls.

    och man får väl hoppas att Kjelleboy har lite koll på vattenvärden......dvs det fungerar bra
    som bioligisk rening med enbart bollar om man har ett förfilter som tar böset.....



    .
    .

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...