Hannescs 408L Orinoco-tema

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Helene&Andreas
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    ofan, men då kan ju inte dunkarna/flaskorna hållt tätt? men ja det är ingen dum ide egentligen :P
    Precis! Och oavsett vad så vet du inte hur länge det är 100 % tätt? Därför är backventilen ganska billig! Försäkringsgubben som va här skrattade bara lite och sa att det va tur att det inte va hela karet! Hahaha

Lämna en kommentar:

• hannesc
    svarade
    Ursprungligen postat av Vanish
    Vad tror ni, 2x5L-dunkar till ett 600L, räcker det att byta en varannan vecka? Eller blir det hela för klent?
    det blir nog bra.

Lämna en kommentar:

• hannesc
    svarade
    Ursprungligen postat av Helene&Andreas
    Har också kört med mäsk runt ett år. När vi kom hem från en Stockholmsresa förra söndagen hade vattnet gått bakvägen och ca 15-20 liter på parketten. Men men backventil är ju upp till var och en. Kommer aldrig att köra utan igen. Kunde ju ändå varit värre... Kunde ju varit 720 liter!
    ofan, men då kan ju inte dunkarna/flaskorna hållt tätt? men ja det är ingen dum ide egentligen :P

Lämna en kommentar:

• Vanish
    svarade
    Vad tror ni, 2x5L-dunkar till ett 600L, räcker det att byta en varannan vecka? Eller blir det hela för klent?

Lämna en kommentar:

• Helene&Andreas
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    Pfft. Jag har aldrig kört med backventil. Visst är det bra o ha men inget krav. Haft mask igång i 1 år utan att nått hänt

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Har också kört med mäsk runt ett år. När vi kom hem från en Stockholmsresa förra söndagen hade vattnet gått bakvägen och ca 15-20 liter på parketten. Men men backventil är ju upp till var och en. Kommer aldrig att köra utan igen. Kunde ju ändå varit värre... Kunde ju varit 720 liter!

Lämna en kommentar:

• hannesc
    svarade
    Ursprungligen postat av Helene&Andreas
    Glöm absolut INTE backventilen!!!
    Pfft. Jag har aldrig kört med backventil. Visst är det bra o ha men inget krav. Haft mask igång i 1 år utan att nått hänt

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Lämna en kommentar:

• gonzo44
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Sen så lär Ulrik köra 5-liters dunkar till sitt kar...

Och en pump i karet som fördelar gasen, som man kan stänka av på natten.
    lat man som jag sätter den på timer..

Lämna en kommentar:

• gonzo44
    svarade
    ok gött till ritbordet och montera,, tack ar för beskrivningarna...

Lämna en kommentar:

• Mathias Nilsson
    svarade
    Sen så lär Ulrik köra 5-liters dunkar till sitt kar...

Och en pump i karet som fördelar gasen, som man kan stänka av på natten.

Lämna en kommentar:

• Helene&Andreas
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    http://deaddarlings.wordpress.com/20...ng-masksystem/

jag har gjort en enklare, den funkade faktiskt bra!
    Glöm absolut INTE backventilen!!!

Lämna en kommentar:

• Mathias Nilsson
    svarade
    ENKELT CO2-SYSTEM! Min CO2-anlägging har legat på is i någon månad nu efter det att en av backventilerna gick sönder. Har varit för lat för att köpa ny men idag satte jag igång allt igen. Tänkte sk…

jag har gjort en enklare, den funkade faktiskt bra!

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    ja, man blandar ju lite vatten, jäst, och socker i t.ex en flaska. på med korken som man tidigare har gjort hål i och satt en slang genom. slangen har man sen i akvariet i t.ex ett filter så CO2:n sprids bättre. när jästen "äter" sockret bildas CO2 som då går ut i slangen och in i akvariet

Lämna en kommentar:

• Majki01
    svarade
    När mäsken jäser så bildar den co2 kan om man inte släpper ut denna gasen spränga plast Dunken

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lämna en kommentar:

• freddi36
    svarade
    Ursprungligen postat av gonzo44
    En liten fråga bara Hannes hur gör man co2 med mäskflaska??? eller vad det nu är??
    som hembrännt, typ

Lämna en kommentar:

• gonzo44
    svarade
    En liten fråga bara Hannes hur gör man co2 med mäskflaska??? eller vad det nu är??

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...