Hannescs 408L Orinoco-tema

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mathias Nilsson
    svarade
    Säger absolut inte att det inte kommer funka, säger att enbart matta kommer funka lika bra

    Klart bollar ska brukas om han har dem, ingen lider av att prova.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36
    det finns kanske olika användningsområden? t.ex, när jag sett på saltvattensfilmer på YT och dom använder sig av ett biologiskt filter i sumpen under akvariet så har dom alltid biobollar. varför vet jag inte.
    Det är klart, man måste ju bara räkna ut vad man har dem till. Biobollar till ytterfilter är ju ofta små och fina, vattnet kan strömma över dem fint vilket ökar den biologiska ytan. Filtreringen här borde logiskt funka minst lika bra med enbart matta, gärna fin sådan men det är tråkigt.

    Så, rätt biobollar brukade på rätt sätt i ett filtersystem där de funkar är ju asbra, i Hannes fall är ytan lite liten och mängden media är begränsad.

    Så tänker jag

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    det finns kanske olika användningsområden? t.ex, när jag sett på saltvattensfilmer på YT och dom använder sig av ett biologiskt filter i sumpen under akvariet så har dom alltid biobollar. varför vet jag inte.

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Syftet är jag med på. Inga svårigheter. Dock kommer de göra varken till eller från sett till brukandet av blå-matta.

    Genomströmningen i båda medierna är ju en viktig punkt, du kommer inte behöva
    Göra rent
    Mindre trotts bollarna, mattan blir lika skitig ändå

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    [QUOTE]
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Ge mig en asbra förklaring på följande fundering:

    Vad gör biobollarna som filtermattan inte gör? Då tänker jag såhär:

    Första lagret vid insuget lär ju funka som mekanisk rengöring och dra på sig all skit. Resten av mediet borde ju då bli biologiskt?

    Vilket osökt för mig in på en uträckning som gör gällande att ytan media blir lika stor i båda fallen?

    Frågan är väl mer typ rakt ut denna:

    Vad vill du att biobollarna ska göra som inte mattan redan gör?
    jag tror kanske att dte kan vara såhär; biobollarna tar inte upp lika mycket skit rent mekaniskt utan är framförallt till för biologist filtrering. har man då ett rent mekaniskt filter innan biobollarna behöver man aldrig röra det biologiska filtret...(?)

    Edit: med den begränsade mängden biobollar gör det nog varken till eller från, hittade en tråd där Kensa är i uppbyggnadsfasen av ett 200-ish-akvarie där detta diskuteras. Summan av kardemumman blev att det inte gör någon nytta i ett vanligt akvarium, om mediets litervolym understiger 1-3 liter. Den blå mattan bedöms som fullt tillräcklig.


    Bara en ()


    säg det till dom som gör clownhotellen. i dte paketet får man med, hör och häpna, hela 5(!) biobollar


    förövrigt så får du nätet idag hannes så du kan börja testa allt det tjafsats om nu

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ge mig en asbra förklaring på följande fundering:

    Vad gör biobollarna som filtermattan inte gör? Då tänker jag såhär:

    Första lagret vid insuget lär ju funka som mekanisk rengöring och dra på sig all skit. Resten av mediet borde ju då bli biologiskt?

    Vilket osökt för mig in på en uträckning som gör gällande att ytan media blir lika stor i båda fallen?

    Frågan är väl mer typ rakt ut denna:

    Vad vill du att biobollarna ska göra som inte mattan redan gör?

    Edit: med den begränsade mängden biobollar gör det nog varken till eller från, hittade en tråd där Kensa är i uppbyggnadsfasen av ett 200-ish-akvarie där detta diskuteras. Summan av kardemumman blev att det inte gör någon nytta i ett vanligt akvarium, om mediets litervolym understiger 1-3 liter. Den blå mattan bedöms som fullt tillräcklig.


    Bara en ()


    Senast redigerad av Mathias Nilsson; 04 April 2012, 22:41.

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    kan glädja dej med att jag glömde trä fiskelina till mina filterkuber, jag hoppas på att inte behöva röra dom på ett par år

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    nemen filterkuber ska jag ha. kommer trä dom på fiskelina så det går lätt att ta upp. men nätet ska jag ha till biobollar. o jag vill absolut inte ha filtret synligt. usch usch nej nej ajja bajja i mina kar.

    Lämna en kommentar:


  • bossep
    svarade
    <<<<< Kan inte fatta varför lite filterkuber skall vara sånt problem?
    Gör som VD släng kuberna rätt i akvariet! Vill man kan man klippa dom i fiskform! Då är det bara att håva upp.
    Eller så använder man bottenfilter eller ett Hamburger filter i var ände på burken!
    KISS

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    får jag köpa? för 15 kr?


    Du får köpslå med min dotter... såg liknande på Eko hallen idag, där dom säljer allt för en tia

    Lämna en kommentar:


  • gonzo44
    svarade
    Ursprungligen postat av VisualDarkness
    Det var inte mycket jag missat, tre sidor om ett jäkla nät!
    Jag som trodde allt skulle vara klart nu.

    Känn ingen press...
    hehe du förståv VD här gör vi allt grundligt Capiche!!!

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    haha aa jag vet att du gör det :P

    aaa det är furstrerande som fan. mest frustrerande är det att vänta på att silikon ska torka. fyfan va surt det är

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    käft VD.... :P


    ja ne men har massa o göra hela tiden. o nu är det liksom påsk. borta torsda till månda. försvinner massa dagar där. men måste fan börja bli klar nu!
    Haha, du vet att jag bara driver med dig. Jag brukar ju klaga på att att du får mig att känna mig som att jag är världens segaste på projekt. Om något är det extremt frustrerande när projekt står still för länge.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    käft VD.... :P


    ja ne men har massa o göra hela tiden. o nu är det liksom påsk. borta torsda till månda. försvinner massa dagar där. men måste fan börja bli klar nu!

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Det var inte mycket jag missat, tre sidor om ett jäkla nät!
    Jag som trodde allt skulle vara klart nu.

    Känn ingen press...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...