375 l med bakgrund SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triumph
    • September 2008
    • 295

    375 l med bakgrund SA

    Är en gammal återfallsakvarist som plockat upp denna trevliga hobby igen. Och självklart måste man göra saker ordentligt annars kan man låta bli. Så då ska man givetvis slakta en egen bakgrund. Kanske tråkigt att jag inte fotade under karvandets gång, men serien får börja med att bakgrunden sitter i och får en sista touch för att dölja skarven. Snart dags för uppstart av burken.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Triumph; 25 March 2012, 20:48.
  • skoda-15
    • August 2010
    • 456

    #2
    det blev ju bra
    375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
    180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
    35 liters cocon kub med guppy och black molly

    Kommentar

    • Triumph
      • September 2008
      • 295

      #3
      Jag hoppas det. Livandes skoj att bygga upp i alla fall. Ska bli intressant att inreda resten och dra igång. Har lackat med Epolan V och i 2:a lagret strött på fin blästersand för att slippa glansig yta. Under allt ligger givetvis betongspackel med färgpigment i.

      Kommentar

      • Triumph
        • September 2008
        • 295

        #4
        Sista strykningen klar. Nu ska det torka ett par dagar och sedan i med vatten. Kommer definitivt testa med finkornig sand för att efterlikna biotop från Sydamerika. Klicka på bilden för större version

Namn: PICT0157.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,7 KB
ID: 2138604

        Kommentar

        • Peter1904
          • February 2003
          • 1079

          #5
          Ursprungligen postat av Triumph
          Sista strykningen klar. Nu ska det torka ett par dagar och sedan i med vatten. Kommer definitivt testa med finkornig sand för att efterlikna biotop från Sydamerika. [ATTACH=CONFIG]50852[/ATTACH]
          Fått i vatten mm?

          Kommentar

          • Triumph
            • September 2008
            • 295

            #6
            Har fått baljan på rätt plats. Fegar dessutom och har byggt en kanske inte allt för tilltalande läckageinvallning under som rymmer lika många liter som karet. Klädde den med våtrumsmatta som jag limmat alla skarvar på. Precis som i ett badrum. Idén är att inte bara skydda vid läckage, utan ska även kunna gå att ta bort utan åverkan på golv och väggar. Har skäppat i några påsar biltemasand och ska leka vidare med rötter, stenar och hur saker och ting ska ta sig ut. Blir nog vatten och start till helgen.

            Klicka på bilden för större version

Namn: PICT0174.jpg
Visningar: 1
Storlek: 69,1 KB
ID: 2138829

            Kommentar

            • gonzo44
              • October 2007
              • 2770

              #7
              ser bra ut än så länge.. Lek på du och lägg ut bilder
              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

              Kommentar

              • Pierre67
                • November 2011
                • 321

                #8
                Gillar din bakgrund, önskar man kunde göra nått liknande själv! Och jag ser fram emot fler bilder...

                Kommentar

                • Triumph
                  • September 2008
                  • 295

                  #9
                  Tackar för trevlig respons. Det här med bakgrunder är en smaksak. Mitt mål har varit att likna naturen i Sydamerika, med undantag för lite orealistiska inslag som grotta och fack för växter. Bara rötter kände jag inte för. En flodvägg helt enkelt. Har spanat in filmer på nätet och försökt minnas dyk här hemma i sjöar hur det egentligen ser ut i naturen. Blir lite kompromiss, för man vill inte ge upp för mycket bottenyta eller akvarievolym för frigolit... Och jo, alla kan karva en bakgrund. Aningen för mycket "farligt, farligt, går inte, svårt och krävs stooor erfarenhet mm" mentalitet här inne. Kör på för fasen och lek! Spana runt och skaffa kunskap här. Kanonbra forum på det sättet.
                  Senast redigerad av Triumph; 01 February 2012, 09:11.

                  Kommentar

                  • Triumph
                    • September 2008
                    • 295

                    #10
                    Ursprungligen postat av gonzo44
                    ser bra ut än så länge.. Lek på du och lägg ut bilder


                    Tackar! Har följt ditt bygge. Kul och fint som attan. Hur går det med grumlet? Lacken som larvar sig? infesorier? Eller vad? Blir lite nervis själv. Har själv lackat med Epolan V... Lirar inte det får det bli Epotex utanpå...

                    Kommentar

                    • Godfrey
                      • February 2012
                      • 1

                      #11
                      Detta ser väldigt speciell, jag är mycket intresserad av ser fram emot dina uppdateringar.
                      lacoste sverige

                      Kommentar

                      • Triumph
                        • September 2008
                        • 295

                        #12
                        Vattenfyllt och lite växter i. Är besviken på Fluval 405 pumpen. Löjligt högt ljud om den. Får vad man betalat för?

                        Klicka på bilden för större version

Namn: P2030421.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,7 KB
ID: 2138888

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          filtret låter alltid mycket i början. det är massa luft i som generer ljuden. brukar försvinna efter ett par dagar.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            gillade din ide med blästersand på lacken. hur blev det? ser det konstigt ut eller så? hur strödde du över det?

                            Kommentar

                            • Triumph
                              • September 2008
                              • 295

                              #15
                              Ursprungligen postat av hannesc
                              gillade din ide med blästersand på lacken. hur blev det? ser det konstigt ut eller så? hur strödde du över det?
                              Hoppas filtret tystnar. Annars kommer jag skaffa en Eiheim. Svårt irriterande med durrande och burrande när man vill njuta av ett fint kar i rummet. Bakgrunden lackade jag två gånger. På den andra och sista strykningen strödde jag över rikligt med finkornig sand som fick torka fast. Bakgrunden var då inte i karet och låg så klart ner. Tanken med sanden är att det inte blir en blank och onaturlig yta på bakgrunden.
                              Senast redigerad av Triumph; 04 February 2012, 11:30.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...