175L SA kub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    Väldigt fint
    Scalarerna är riktigt härliga!

    Vad är det för fisk till vänster vid 1:35 i den sensate videon? Tycker det ser ut som en fjärilsciklid men den har för lite färg

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      tjenare freddi, de va längesen
      tack ska du ha, de är troligen fjärilscikliderna du ser. har 3 st blå fjärilsciklid. men de va lite svårt å få fokus på dom me kameran så färgerna syndes lite dåligt, irl så är dom väldigt färggranna å fina

      hur gåre me din projekt då? längesen du uppdatera.
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        nu klippte vi sidan så ja kör upp den igen.

        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          Ja, det var ett tag sedan jag visade mig här ordentligt, jag har väl kikat in och lagt en kommentar här och där men inte så ofta. - Det har varit så mycket annat just nu, ny klass mm.

          Mitt 240 projekt står stilla. Jag väntar på Köge-resan så jag kan köpa lite fisk och förhoppningsvis hittar jag lite juste korall också
          Planeringen ser ut som så att det ska inhandlas en grupp scalarer, någon typ av mindre ciklid (gillar nyckelhålsciklider) och ifall jag hittar någon intressant mal köper jag den med
          Har även en lista på fisk till mina två mindre kar också. Hade fått nån skit i dom karen så det är bara en enda röra där nu. Mina apor strök med, likaså mina blackbar endlers men av dom har jag kvar 4 yngel som går själva i 40 litarn. I 60 litarn går det några Pristella maxilaris, tre kampfiskar (1+2) och en ensam väldigt snygg guppyhybrid (vanlig+endler).
          Vet inte riktigt hur jag ska rensa upp i dom karen.

          Kommentar

          • gonzo44
            • October 2007
            • 2770

            Nise!! MrH ser väldigt murrigt och härligt ut i den kuben nu.. bytt vatten nyss??
            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              Ursprungligen postat av freddi36
              Ja, det var ett tag sedan jag visade mig här ordentligt, jag har väl kikat in och lagt en kommentar här och där men inte så ofta. - Det har varit så mycket annat just nu, ny klass mm.

              Mitt 240 projekt står stilla. Jag väntar på Köge-resan så jag kan köpa lite fisk och förhoppningsvis hittar jag lite juste korall också
              Planeringen ser ut som så att det ska inhandlas en grupp scalarer, någon typ av mindre ciklid (gillar nyckelhålsciklider) och ifall jag hittar någon intressant mal köper jag den med
              Har även en lista på fisk till mina två mindre kar också. Hade fått nån skit i dom karen så det är bara en enda röra där nu. Mina apor strök med, likaså mina blackbar endlers men av dom har jag kvar 4 yngel som går själva i 40 litarn. I 60 litarn går det några Pristella maxilaris, tre kampfiskar (1+2) och en ensam väldigt snygg guppyhybrid (vanlig+endler).
              Vet inte riktigt hur jag ska rensa upp i dom karen.

              ojoj de va en del på G där du. trist när de skiter sig i burkarna bara, man blir så matt så man vill nästan sluta :/
              men du har ju en fin resa å se fram emot så du får peppa dig själv me den
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                Ursprungligen postat av gonzo44
                Nise!! MrH ser väldigt murrigt och härligt ut i den kuben nu.. bytt vatten nyss??
                de är väldigt murrigt å härligt fast ja får ingen riktig fart på växterna, kan inte lista ut va de är som är fel :/ vallisen skjuter iväg me några blad å sen vissnar dom. fattar inte va som händer.

                jupp, bytte vatten idag så ja passa på å filma när de va rent å fint i burken
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  färglösa fiskar?

                  tycker fiskarna börjar se så himla färglösa ut å undrar om nån har nån idé va det kan bero på?

                  kan det vara maten? dom får vanligt flingfoder och fryst artemia.
                  bör ja kompletera med något?
                  tänkte jag skulle göra egen räkmix åt dom. kan det hjälpa?

                  eller är det värmen? håller nu stadigt 26C.


                  väldigt tacksam för hjälp här.
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av MrH
                    tycker fiskarna börjar se så himla färglösa ut å undrar om nån har nån idé va det kan bero på?
                    kan det vara maten? dom får vanligt flingfoder och fryst artemia.
                    bör ja kompletera med något?
                    tänkte jag skulle göra egen räkmix åt dom. kan det hjälpa?
                    eller är det värmen? håller nu stadigt 26C.
                    väldigt tacksam för hjälp här.
                    Är det just Scalarerna eller fiskarna över lag som du upplever som färglösa?
                    Om det är Scalarerna, som inte får/har de där "skarpa" mörka fälten och färgerna (och om de inte är sjukligt bleka - men då är det ju något specifikt galet) så beror nog detta på att de befinner sig i ett neutralt "mode" - de har alltså ingen speciell agenda just nu.
                    Sätter lekbeteende igång blir det en annan femma!


                    Du har två Scalarer i karet nu, va?
                    Man kan med fördel ha ett par i ett mindre kar, men det är inte alltid man får parnings- och lekresultat trots att det är ett etablerat par. Lika gärna som de kan sätta igång med lek direkt, kan de gå ganska långa perioder och, så att säga, vila sig.


                    Varierad kost - och gärna levande föda - är alltid bra då de får igång lite jaktinstinkter och blir på hugget!

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      En sak som fungerar här, och har så gjort i flera år, är att mata dom med yngel.

                      Jag har ett par tre kar med levandefödare, mollys/endlers/metalltandkarper, ett par Limia.

                      "Brandskattar" yngelbeståndet var 8-10 dag och håvar ner 10-20 hyfsat nyfödda yngel till scalarerna.


                      Tala om att få fart på både jakt och lekinstinkterna........



                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                        Är det just Scalarerna eller fiskarna över lag som du upplever som färglösa?
                        Om det är Scalarerna, som inte får/har de där "skarpa" mörka fälten och färgerna (och om de inte är sjukligt bleka - men då är det ju något specifikt galet) så beror nog detta på att de befinner sig i ett neutralt "mode" - de har alltså ingen speciell agenda just nu.
                        Sätter lekbeteende igång blir det en annan femma!


                        Du har två Scalarer i karet nu, va?
                        Man kan med fördel ha ett par i ett mindre kar, men det är inte alltid man får parnings- och lekresultat trots att det är ett etablerat par. Lika gärna som de kan sätta igång med lek direkt, kan de gå ganska långa perioder och, så att säga, vila sig.


                        Varierad kost - och gärna levande föda - är alltid bra då de får igång lite jaktinstinkter och blir på hugget!
                        nja tänkte mest på alla fiskarna, både skalar, fjärilscikliderna å kakaduorna ser lit bleka ut tycker jag.
                        men i övrigt pigga å glada å äter me stor aptit.

                        detta är ett lekpar å dom har redan lekt en gång i akvariet sen ja fick hem dom, dock käka dom upp rommen efter typ 4 timmar

                        ska variera kosten lite mer, kanske sätta upp ett litet kar med levande födare å använda som foderfisk
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • MrH
                          • October 2010
                          • 2825

                          Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                          En sak som fungerar här, och har så gjort i flera år, är att mata dom med yngel.

                          Jag har ett par tre kar med levandefödare, mollys/endlers/metalltandkarper, ett par Limia.

                          "Brandskattar" yngelbeståndet var 8-10 dag och håvar ner 10-20 hyfsat nyfödda yngel till scalarerna.


                          Tala om att få fart på både jakt och lekinstinkterna........



                          .
                          tackar för tipset, ska nog ta å sätta upp ett litet kar som får bidra med foderfisk.
                          vad är bästa fisk? mollys?
                          MrH ---> 175L SA kub

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av MrH
                            nja tänkte mest på alla fiskarna, både skalar, fjärilscikliderna å kakaduorna ser lit bleka ut tycker jag.
                            men i övrigt pigga å glada å äter me stor aptit.

                            detta är ett lekpar å dom har redan lekt en gång i akvariet sen ja fick hem dom, dock käka dom upp rommen efter typ 4 timmar

                            ska variera kosten lite mer, kanske sätta upp ett litet kar med levande födare å använda som foderfisk

                            OK! Ja, det är alltid svårt att säga exakt vad det handlar om när hela truppen kanske ser lite blaskiga ut - speciellt när man inte sitter framför karet och kollar en stund.
                            Det är väl så att fiskarna går i neutralt "mode" just nu kanske?

                            Kommentar

                            • MrH
                              • October 2010
                              • 2825

                              kan va så. inge lek på någon av fiskarna så just nu äre väll paus läge kanske

                              men ska ändå ta tag i maten så dom får lite mera varierande kost, de borde hjälpa en del
                              MrH ---> 175L SA kub

                              Kommentar

                              • Ken Olofsson
                                • November 2006
                                • 8014

                                Ursprungligen postat av MrH
                                tackar för tipset, ska nog ta å sätta upp ett litet kar som får bidra med foderfisk.
                                vad är bästa fisk? mollys?
                                njau....

                                av de vanligaste LF så är nog tråkigt nog guppys bäst, iaf här.

                                men kan du få tag i Girardinus falcatus så blir det överfullt med yngel hur du än gör.

                                man får tänka till lite innan man drar igång.

                                ex om du har två scalarar, hur mycket yngel är det bra för dom att äta ?

                                jag har inget svar själv, men i genomsnitt så slafsar mina i sig 4-6 yngel / vecka.

                                om man tar det.....5 yngel / scalar och vecka, 2 x 5 = 10 yngel / vecka

                                = 40 yngel / månad

                                det är i genomsnitt 2 halvvettiga kullar från guppys. vilket är 2 honor

                                om man då tar en molly på 9 cm, eller svärdbärare på 10 cm, så kan de spruta ut
                                40-50-60-80 yngel / kull.

                                ergo...risk att man får en masssaaaaa yngel över som man inte vet vart dom skall ta vägen...

                                för det är ju så, att man kör ju inte med yngelkasse, utan det skall födas i kar, och för att det skall bli några överlevare, så planeterar man därefter, och då finns ju en klar risk att mertalet överlever......och då sitter man där med 125 Mollys i varierande storlek i sitt lilla 63 literskar.......

                                lagom mängd bör det nog vara.


                                fast vad vet jag, kanske skulle gå att mata dom enbart med yngel......



                                .


                                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                                Kommentar

                                Arbetssätt...