175L SA kub

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gonzo44
    • October 2007
    • 2770

    med tanke på vallen där, göder du med Pmdd? eller växer den naturligt, som jag tänker nu så kan det vara så om du göder att den växer upp och se hittar den inte näring nog och går tillbaka.. vad gäller fisken så kan det vara så som mats säger att dom är i inantiv mood.. eller kommer detta direkt efter vattenbyterna?? om det är så att du byter med kallt vatten så kan det bero på temp skillnaden kanske men då borde det bara vara tillfälligt att dom blir bleka.. nu är detta bara som jag funderar på saken, gejen är ju den att det kan bero på så mycket olika saker.. hur ligger ph, nirit och sådna värden.... hurdant är vattnet där du bor,
    regelbundna vattenbyten rekomenderar jag men troligen gör du det redan...
    Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      drog igång ett på en gång, hade ju endå alla grejerna hemma

      hade lite dom tankarna ja med, att de får inte bli för mycke. så det fick bli guppy
      orange cobra tror ja hanen hette

      sparsamt me växter nu men dom hade tyvärr inte så mycke inne på affären.
      vad behöver ja för å få yngel som klarar sig? flytande mossa? hornsäv på ytan?

      för ja antar att som det ser ut nu så lär dom ju bli uppkäkade av föräldrarna va?

      lite bilder.
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0414.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,3 KB
ID: 2142714 Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0415.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,0 KB
ID: 2142715 Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0416.jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,7 KB
ID: 2142716

      Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0417.jpg
Visningar: 1
Storlek: 137,6 KB
ID: 2142717 Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN0422.jpg
Visningar: 1
Storlek: 138,7 KB
ID: 2142718
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        Ursprungligen postat av gonzo44
        med tanke på vallen där, göder du med Pmdd? eller växer den naturligt, som jag tänker nu så kan det vara så om du göder att den växer upp och se hittar den inte näring nog och går tillbaka.. vad gäller fisken så kan det vara så som mats säger att dom är i inantiv mood.. eller kommer detta direkt efter vattenbyterna?? om det är så att du byter med kallt vatten så kan det bero på temp skillnaden kanske men då borde det bara vara tillfälligt att dom blir bleka.. nu är detta bara som jag funderar på saken, gejen är ju den att det kan bero på så mycket olika saker.. hur ligger ph, nirit och sådna värden.... hurdant är vattnet där du bor,
        regelbundna vattenbyten rekomenderar jag men troligen gör du det redan...
        göder me pmdd, nästan full dos, när ja körde full dos så blev de jäkligt mycke alger på glaset så ja minskade ner lite.

        angående fisken tycker ja den är lite blek som du säger, efter vattenbytet. ska pröva höja tempen en aning vid nästa byte å se om det är nån skillnad då

        ph,nitrit har ja inte en aning om. mäter inte sånt. dom nämnde på djuraffären att folk haft problem med att få just apistor å överleva å gissade att de berodde på vattnet, men ja har aldrig haft nå dödsfall eller märkt nå konstigt så ja tror inte de är problemet.
        regelbundna vattenbyten en gång i veckan 30-40%.

        ska ändra tempen vid nästa vattenbyte å se vad som händer

        tack för input.
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          Ursprungligen postat av MrH
          drog igång ett på en gång, hade ju endå alla grejerna hemma

          hade lite dom tankarna ja med, att de får inte bli för mycke. så det fick bli guppy
          orange cobra tror ja hanen hette

          sparsamt me växter nu men dom hade tyvärr inte så mycke inne på affären.
          vad behöver ja för å få yngel som klarar sig? flytande mossa? hornsäv på ytan?

          för ja antar att som det ser ut nu så lär dom ju bli uppkäkade av föräldrarna va?

          lite bilder.
          [ATTACH=CONFIG]55872[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55873[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55874[/ATTACH]

          [ATTACH=CONFIG]55875[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55876[/ATTACH]
          mina endler tuggar inte yngel.......

          tur att nya pumpen gör det.....
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • gonzo44
            • October 2007
            • 2770

            i utbyte mot mossan kan jag skicka upp lite valle tigra om du vill ha så in med ett pm
            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

            Kommentar

            • gonzo44
              • October 2007
              • 2770

              snuggt litet kar det blev av dedär..
              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                ett lagom litet kar brevid soffan
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • MrH
                  • October 2010
                  • 2825

                  lek på skalarerna igår igen, dock blev det inget denna gång heller. honan käka opp rommen direkt när hon la den :S varför gjorde hon det?

                  sen misstänker ja att min kakadua hane har strukit med, om han inte står å vaktar rom i någon grotta.
                  har inte sett honom på några dagar nu.
                  MrH ---> 175L SA kub

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    för att hon är en scalare de är kända för att inte veta hur man tar hand om ägg o yngel. kan behöva upp mot 30 ggr innan de fattar har jag läst nånstans.

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      haha jaha de va som ja misstänkte då
                      jaja dom får väll öva på så får vi se om det blir något nångång
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        nehepp, de går fasen inge vidare de här, får nog tyvärr inse den bittra sanningen att min apisto hane har simmat vidare. kunde inte hitta honom någonstans idag när ja bytte vatten å städade ur lite i akvariet. trist som fan
                        dessutom så hitta ja ett helt gäng sandsnäckor, döda. varför vill dom inte leva hos mig?
                        å växterna vill inte växa, eller växer jäkligt dåligt å får fula blad.

                        fan suck skit å skräp.
                        de är sånt här som gör att man nästan vill ge upp hobbyn.... hur mycke man än försöker så får man de inte å funka.
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          175L SA kub

                          Ursprungligen postat av MrH
                          nehepp, de går fasen inge vidare de här, får nog tyvärr inse den bittra sanningen att min apisto hane har simmat vidare. kunde inte hitta honom någonstans idag när ja bytte vatten å städade ur lite i akvariet. trist som fan
                          dessutom så hitta ja ett helt gäng sandsnäckor, döda. varför vill dom inte leva hos mig?
                          å växterna vill inte växa, eller växer jäkligt dåligt å får fula blad.

                          fan suck skit å skräp.
                          de är sånt här som gör att man nästan vill ge upp hobbyn.... hur mycke man än försöker så får man de inte å funka.
                          Det ordnar sig. Byt gödningsregim, lägg till/ta bort något..

                          Byt mer/mindre vatten..

                          Metodiskt arbete får det bra igen ska du se!
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            mjo men ja har inte en aning om vad jag ska lägga till eller ta bort av i gödningen.
                            kanske räcker med att öka dosen? kör ju me pmdd nu.
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • gonzo44
                              • October 2007
                              • 2770

                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0915[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,7 KB
ID: 2142961 luta på huvudet så ser du bilden bättre dom är på väg nu ca 80cm långa...
                              Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                              Kommentar

                              • MrH
                                • October 2010
                                • 2825

                                härligt
                                ska även köpa lite växt på affären i morron när ja åker å hämtar nya karet

                                crypto nånting tror den heter. långa jäklar.
                                MrH ---> 175L SA kub

                                Kommentar

                                Arbetssätt...