720 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Ja, saltvattensfiskar är ju verkligen något helt enastående! Jag kan inte ett dyft om saltvatten - så min fråga är; har man fler av den sort du visar bilder på i senaste inlägget - eller är det endast en individ som gäller?
    Hur som helst - dina bilder är kanonfina, och det där saltkaret ser ju helt fantastiskt ut!
    Den har man flera av, har för mig att den lätt kan få vita prick och de är munruvare .
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • fergu65
      • April 2010
      • 61

      Jättefina kar du har ..

      Kommentar

      • irwin_fletch
        • April 2009
        • 544

        Ursprungligen postat av skoda-15
        wooow vilken fisk (fiskar) snygga kar
        Ursprungligen postat av fergu65
        Jättefina kar du har ..
        Kul att ni uppskattar dem.

        Kommentar

        • AffeAlien
          • December 2011
          • 655

          Sv: 720 liter SA

          Ursprungligen postat av irwin_fletch
          Ännu en av mina drömfiskar är nu i min ägo
          Funderade på dessa ett tag också men såg att de egentligen lever i sjögräs och inte bland koraller, nu är kanske de odlade inte så brydda om det. men i övrigt verkar vu inte saltfolk bry sig nå vidare om fiskars storlek osv i förhållande till kar.
          Mvh Alf

          Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

          Kommentar

          • irwin_fletch
            • April 2009
            • 544

            Ja jag har också sett det, men antar att det är som med all annan fisk vi har i våra kar. Dvs att vi kan få dem att trivas även om vi inte kan efterlikna deras naturliga miljö till hundra procent.

            Håller absolut med om att man ofta ser saltkar som innehåller för stora fiskar. Jag kommer inte ge mig på några större arter

            Kommentar

            • irwin_fletch
              • April 2009
              • 544

              Har inte fått koll på hur jag ska ta bilder på saltkaret när blåljuset är igång men det går faktiskt mycket lättare med mobilkameran så här kommer några bilder. Först med fullt ljus, sedan endast blåljus.
              Bifogade filer

              Kommentar

              • irwin_fletch
                • April 2009
                • 544

                Min mandarin visar upp sig lite.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Åhh, Mandariner är just dom fiskar som seriöst triggar mig till att vilja sätta igång ett saltkar - men det får nog vänta ett tag. Kul att du har skaffat en!
                  Hur gör du med mat till denna? Tar den artemia eller något annat - eller har du de "smådjur" (kommer inte ihåg namnet nu) i karet på naturlig väg, som dom gärna äter?
                  Fina bilder!

                  Kommentar

                  • irwin_fletch
                    • April 2009
                    • 544

                    Ja det är en underbar fisk! Denna tar artemia, men har lite problem att hinna med när de andra fiskarna är snabba på maten. Förhoppnigsvis får den i sig tillräckligt. Jag har väldigt mycket levande sten, så det borde finnas en del käk där i. Men jag har inte sett lika mycket småkryp sista månaden som innan. De är mest framme på natten så jag får väl ge mig upp och lysa lite

                    Kommentar

                    • gonzo44
                      • October 2007
                      • 2770

                      Underbar fisk det där..
                      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        Mycket fina fiskar och kar En fisk jag skulle vilja ha om man nå´n gång skaffar ett saltkar (drömma går ju) är mirakelfisken.

                        Gillar också kurvcikliderna, har själv ett par med yngel nu. Och mina hantlar lekte idag
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av irwin_fletch
                          Min mandarin visar upp sig lite.
                          Så fina den är

                          Är dessa bottenfiskar?
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            Snygg mandarin och snygg euphyllia yaeyamaensis

                            Ett tips ifall du är osäker på att mandarinen inte får mat; ta en burk, typ dolmio pastasås, lägg in några stenar och spruta in artemia/mysis/whatever bland stenarna och sätt burken på sidan på botten i karet. Då kan mandarinen gå in där och äta när den vill. Stenarna har du för att andra mindre fiskar inte ska kunna sno maten. Om du täcker burkens botten med sten i pingisboll-storlek så kan ju mandarinen (med sin speciella mun) komma ner mellan och ta mat, men andra fiskar som clowner får det mycket svårare eftersom dom är mer "trubbiga"

                            Kommentar

                            • irwin_fletch
                              • April 2009
                              • 544

                              Ursprungligen postat av gonzo44
                              Underbar fisk det där..
                              Visst är det de, häpnar varje gång man ser den!

                              Ursprungligen postat av Animaniac
                              Mycket fina fiskar och kar En fisk jag skulle vilja ha om man nå´n gång skaffar ett saltkar (drömma går ju) är mirakelfisken.

                              Gillar också kurvcikliderna, har själv ett par med yngel nu. Och mina hantlar lekte idag
                              Tack! Grattis till lek och yngel. Mina leker ständigt men yngel blir det aldrig vad jag kan se. De går men lite för tufft sällskap.

                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Så fina den är

                              Är dessa bottenfiskar?
                              Jo jag skulle säga att den är en bottenfisk, men den simmar omkring mellan stenarna så det är inte enbart botten, utan överallt där sten finns...=)

                              Kommentar

                              • irwin_fletch
                                • April 2009
                                • 544

                                Ursprungligen postat av freddi36
                                Snygg mandarin och snygg euphyllia yaeyamaensis

                                Ett tips ifall du är osäker på att mandarinen inte får mat; ta en burk, typ dolmio pastasås, lägg in några stenar och spruta in artemia/mysis/whatever bland stenarna och sätt burken på sidan på botten i karet. Då kan mandarinen gå in där och äta när den vill. Stenarna har du för att andra mindre fiskar inte ska kunna sno maten. Om du täcker burkens botten med sten i pingisboll-storlek så kan ju mandarinen (med sin speciella mun) komma ner mellan och ta mat, men andra fiskar som clowner får det mycket svårare eftersom dom är mer "trubbiga"
                                Ja, det är ju ett alternativ om jag ser att den inte får tillräckligt med mat. Tack för jag fick namnet på en av euphyilliorna, visste inte vad den sorten hette innan du skrev det...=)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...