720 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    • April 2009
    • 544

    720 liter SA

    Nu är det dags att jag på allvar tar tag i en projekttråd. Efter att ha köpt nytt kar och bytt ut en del fiskar känner jag att jag vill ha en egen tråd att posta diverse bilder.

    Börjar med att presentera mig. Jonas heter jag och bor i Kalmar. Har haft akvarium under större delen av min ungdom men tog på allvar upp hobbyn igen för 3 år sedan. Började med ett 325 liters, bytte efter ett år upp mig till ett 600 liters och har nu inhandlat ett 720 liter helglas ocean basic.

    Under tiden som jag haft mina lite större kar igång har jag även haft en del mindre kar där inriktningen skiftat allt från malawi till rent växtkar.

    Tanken med tråden är att jag ska kunnna dela med mig av en hel del bilder, men främst få hjälp med allt från inredning till fiskval.

    Tänkte börja med att posta bilder från mitt gamla 600 liters kar innan vi drar igång med mitt nuvarande. Bilder trillar in senare ikväll.
    Senast redigerad av irwin_fletch; 07 October 2012, 09:57.
  • dreas
    • August 2005
    • 264

    #2
    Intressant, ser fram emot en djupare presentation av innehåll i 720 burken.

    Kommentar

    • hult87
      • February 2010
      • 1287

      #3
      ska bli intressant att se

      Kommentar

      • RobFrazie

        • May 2010
        • 842

        #4
        Intressant! Bilder är alltid kul
        720L Soppa
        200L Asien
        Räkvas
        65L Betta

        Kommentar

        • irwin_fletch
          • April 2009
          • 544

          #5
          Sanningen är att mitt 720 står klart när det gälller inredning, inte fiskval. Innan jag tagit bilder som är värda att lägga upp så lägger jag upp hur mitt 600 såg ut.

          I mitt 600 L hade jag inriktning jordätare. Geophagus orange head och Satanoperca Leucosticta va huvudfiskar tillsammans med mina L-malar (som fortfarande finns kvar).
          Bifogade filer

          Kommentar

          • irwin_fletch
            • April 2009
            • 544

            #6
            Lite bilder på mina gamla fiskar slänger jag också in. Saknar mina jordätare men efter 3 år var det dags för något nytt.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • tommy_g
              • February 2010
              • 473

              #7
              Shit vad nice!

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #8
                Ja det där såg hur bra ut som helst, ska bli spännande att se vad du hittar på med nya karet! Funderat mer på vad det blir i fiskväg?
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • irwin_fletch
                  • April 2009
                  • 544

                  #9
                  Tack Tommy!

                  Men detta var alltså hur det såg ut tidigare. Efter ett tag kände jag att jag verkligen ville ha ett högre kar än 50 cm. Först tänkte jag köpa ett 720 på blocket men kände ganska snabbt att jag ville ha ett helt nytt och i mina ögon perfekt kar.
                  Valet föll därför på ett helglas 720 ocean basic. Mina jordätare sålde jag med gråten i ögonen, men i mitt nya kar orkade jag inte förankra alla växter utan ville ha möjlighet att plantera lite som jag ville.

                  Det nya karet var det tyngsta och mest otympliga jag burit men med 4 personer till hjälp fick vi det på plats. Det var kärlek i första ögonkastet. Min gamla bänk spraymålades vit och jag la en marinplyfa under frigoliten innan karet ställdes på plats.

                  Bifogar en dålig bild på hur karet såg ut när jag provfyllt till hälften.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • hult87
                    • February 2010
                    • 1287

                    #10
                    kommer bli riktigt spännande att följa önskar jag skulle ha plats för ett kar i den storleken!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Det här skall bli otroligt intressant och spännande att följa. Det där 600-litaret (jag gissar att det var ett 200x50x60 cm) är ett sånt där långt kar som kan vara redigt klurigt att få till inredningsmässigt. Det var verkligen smakfullt och "smart" inrett, om du är med mig på vad jag menar? Väldigt snyggt!
                      Det skall bli verkligt häftigt att få se hur du gör med ditt större kar nu! Spännande, spännande!

                      Kommentar

                      • irwin_fletch
                        • April 2009
                        • 544

                        #12
                        Ursprungligen postat av Moving Waves
                        Ja det där såg hur bra ut som helst, ska bli spännande att se vad du hittar på med nya karet! Funderat mer på vad det blir i fiskväg?
                        Några fiskar har följt med från gamla karet.

                        Ett gäng bolivianska fjärilciklider
                        Malar: L-177, L-134, L-411x2, L-201x2, L-200, L-128

                        Tetror kommer det bli ett gäng kardinaltetror. Efter mycket funderande kunde jag inte låta bli att ta dessa läckerheter. I mitt förra körde jag rödmunnar.

                        Några siamesiska algätare får sköta algerna.

                        Kommer ta över några skalarer men funderar starkt på diskus.

                        Fortsättning följer......

                        Kommentar

                        • irwin_fletch
                          • April 2009
                          • 544

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Det här skall bli otroligt intressant och spännande att följa. Det där 600-litaret (jag gissar att det var ett 200x50x60 cm) är ett sånt där långt kar som kan vara redigt klurigt att få till inredningsmässigt. Det var verkligen smakfullt och "smart" inrett, om du är med mig på vad jag menar? Väldigt snyggt!
                          Det skall bli verkligt häftigt att få se hur du gör med ditt större kar nu! Spännande, spännande!
                          Tack Mats. Stämmer att det var ett 200x50x60. Jag har uppskattat både karet och inredningen jag hade i det (även om jag gillade fiskarna mest, jordätare is the shit). Men det fanns några saker som jag störde mig på, dels aluramen som jag inte är så mycket för, sen irriterade jag mig något otroligt på att de höga växterna inte kunde få bli riktigt höga pga av den begränsade höjden på karet. Det är en jä***a skillnad på 50 cm och 60 cm högt.

                          Min tanke med inredning är att man ska få leta efter fiskar ibland. Jag vill inte se allt med en gång om ni förstår vad jag menar. Jag försöker skapa min egen bakgrund med hjälp av rötter och växter.

                          Jag bara älskar dina kar Mats. Dels för att det ser naturligt ut men kanske främst för att man får leta runt lite för att se fiskar.

                          Kommentar

                          • hult87
                            • February 2010
                            • 1287

                            #14
                            håller med dig helt angående hur det ska vara i ett akvarium, ska kunna sitta framför det en bra stund för att "leta" efter fisk, så man inte ser alla fiskar som är i karet på 10sec och det går ju inte få en naturligare bakgrund än en av rötter, sten och växter! sitter och väntar med spänning på nästa uppdatering

                            Kommentar

                            • irwin_fletch
                              • April 2009
                              • 544

                              #15
                              Än är inte inredningen klar, har lite mindre rötter som jag inte vet vart jag ska ha.
                              Ska ha lite mer växter framtill men väntar på att se vilka som klarar sig i det begränsade ljuset. Ska testa att lägga på en t8 ramp i helgen.

                              Fakta:

                              Jula blästersand blandad med råda
                              Ljus: 4x54 W T5, två powerglo två aquarell (har en t8 ramp med grolux som jag ska testa med i helgen, bilder kommer)
                              Pumpar: ytterfilter fluval 405, aquaclear 50 med snabbfilterhylsa, aquaclear 30
                              Gödning: PMDD

                              Växtlista:

                              Anubias (3 olika arter)
                              Javaormbunke (vanlig, needleaf och windelöv)
                              Jättevalisineria
                              Cryptocoryne (vet ej vilken)
                              Blyxa japonica
                              Pogostemon Helferi
                              Vattenpest / Hornsärv (ska tas bort om några veckor)

                              Fisk:
                              15 kardinaltetra (ska bli betydligt fler)
                              4 boliviansk fjärilciklid
                              3 Skalarer
                              5 siamesiska algätare
                              x ottosar
                              2 L-201
                              2 L-411
                              1 L-177
                              1 L-200
                              1 L-128
                              1 L-134
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              Arbetssätt...