720 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • irwin_fletch
    • April 2009
    • 544

    Ursprungligen postat av tommy_g
    Tjena, har inte varit i denna tråden på ett bra tag nu. Ser att du hunnit med en hel del sen sist. Håller själv på att snickra en bänk till ett 720 nu, och efter att ha ögnat igenom din tråd är jag nu mållös. FAN vad snygga kar du har, perfekt balanserade! Sjukt inspirerande. Och saltkaret, shit... Det kliar verkligen i fingrarna nu, btw, hur var det att starta upp saltkaret? Måste vara en del att sätta sig in i?
    Tack Tommy, vet ju att vi gillar ungefär samma look på karen. Spännande med ditt nya projekt, vad har du tänkt att hålla i det?

    Ja saltkaret ja, jag pratade med några från den lokala butik och förstod att man inte behöver ha all teknik för att få ett saltkar att funka och det var därför jag vågade hoppa på. Detta plus att jag hittade billig ramp, levande sten, streamer och lite annat smått och gott. Klart det är en del att sätta sig in i men tycker inte det har varit så jättesvårt. Saltvattensguiden är riktigt bra, där finns allt man behöver veta. Det finns en pdf-fil som jag haft mycket nytta av, där kan man läsa vilka mätvärden du bör ligga på och vad du ska göra för att uppnå dessa värden. Sen är det bara tålamod, haft igång det ett halvår drygt och är snart uppe i 5 timmar fullljustimmar (har varit extremt försiktig med ljuset).

    Kommentar

    • Getingen
      • August 2010
      • 325

      Snyggt som vanligt! Kommer försöka göra något liknande den dagen jag kan skaffa ett större kar.

      Kommentar

      • tommy_g
        • February 2010
        • 473

        Det blir ett SA-kar igen fast inte med så mycket växter. Vet inte riktigt vad som kommer hända i det. Är väldigt sugen på jordätare, gärna någon art/arter som passar med några grupper apisto.

        Kommentar

        • irwin_fletch
          • April 2009
          • 544

          Okej, då har du lite att fundera över. Mina erfarenheter är att det är svårt att få apisto att trivas med för stora och livliga fiskar. Du ska nog satsa på de lite tuffare apistogrammor som finns. Sen är det ju ganska stor skillnad på villa jordätare du väljer.

          Kommentar

          • irwin_fletch
            • April 2009
            • 544

            Idag var vattnet i saltkaret helt vitt. Mjöl var första tanken sen fick jag min sjöborre.......

            Ändra till bättre kvalite så tror jag bilden blir lite mindre grynig

            Kommentar

            • irwin_fletch
              • April 2009
              • 544

              Lite uppdaterade bilder på saltkaret...
              Bifogade filer

              Kommentar

              • tommy_g
                • February 2010
                • 473

                Fan vad fint! Jobbar nu med att planera en High Power LED-ramp och den mesta informationen till denna finns på diverse saltforum, blir ju inte direkt mindre inspirerad nu...

                Kommentar

                • irwin_fletch
                  • April 2009
                  • 544

                  Då kan du ju göra en ramp till ett saltkar också när du ändå är igång....=) Starta ett litet saltkar bredvid ditt stora sötkar kanske?

                  Kommentar

                  • irwin_fletch
                    • April 2009
                    • 544

                    Satt vid karet och fotade ikväll
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • irwin_fletch
                      • April 2009
                      • 544

                      några till
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • Mathias Nilsson
                        • July 2011
                        • 6552

                        720 liter SA

                        Det är fortfarande mitt favoritkar, inget har ändrats där, så absolut väldigt jättegrymt!
                        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                        Kommentar

                        • irwin_fletch
                          • April 2009
                          • 544

                          Hehe, tack Mathias, skönt att höra att man fortfarande håller måttet. Får jag ork ska jag väl göra om setupen någon gång men brukar vänta in sommmaren. Kör upp några bilder till.....
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • irwin_fletch
                            • April 2009
                            • 544

                            Kör saltbilder för att hålla tråden vid liv
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • irwin_fletch
                              • April 2009
                              • 544

                              En skakig mobilfilm på saltkaret. Vet inte varför men blev ingen HD-kvalite när jag filmade denna gång.

                              video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

                              Kommentar

                              • irwin_fletch
                                • April 2009
                                • 544

                                En regning dag i juli bestämde sig min sandvändare för att möblera om karet......Filmen lyckades även fånga min våldsamma Stenopus hispidus

                                http://www.youtube.com/watch?v=DQ_KG...ature=youtu.be

                                Kommentar

                                Arbetssätt...