Skapandet av 600l sötvattenkar för axeloter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilon
    • June 2011
    • 70

    Skapandet av 600l sötvattenkar för axeloter

    Hej alla!

    Jag är ny här på forumet och tänkte ägna min första post åt mitt pågående projekt.

    Bilder kommer vartefter jag hinner / projektet går frammåt.

    http://odjurstanken.se hittar ni alla bilder på, och senare även lite mer info.

    Mål:
    • 600l sötvattentank för att husera våra kära axeloter
    • 85(?)l sump istället för ytterfilter
    • Inklädnad av möbeln i mörkbetsad lackad panel för att passa in i vårt vardagsrum
    • Möjlighet att genomföra vattenbyta utan att behöva slabba
    • Enkel rengöring av filtermaterial i sumpen
    • Kylning av vattnet till mellan 16 och 18c
    • LED-belysning för utseendets och värmens skull

    Medel:
    • 600l (lite drygt) gammal saltvattentank med ytavrinning
    • Aluminiumställning av 50+40mm maskinsågade profiler
    • 85(?)l akvarie till sump
    • Aqua-Bee 300l/h pump för cirkulation
    • 12m 3/4" slang
    • + Massa saker som kommer köpas in

    Bakgrund:

    Jag fick ett gammalt 56l akvarium (skitigt och äckligt som fan) från jobbet som stod i gamla kontoret och skulle slängas varpå jag och min sambo skaffade oss axeloter för några månader sen, men tyckte ganska snart att akvariet var för litet för de tre små krabaterna + de två malarna.

    Kollade runt på blocket och hittade den 600l tank som det nu ska byggas av hos en kille i närheten som haft det som saltvattenkar med koraller i 7 år, akvariet var bortskänkes och ställningen ville han ha betalt för. När vi varit och kollat på det bestämde vi oss för att vi ville ha akvariet och beställde tid för upphämtning. När det väl var dags att hämta det så var "säljaren" snäll nog att inte bara ge oss ställningen, utan även alla andra profiler, rör och annat han hade liggandes sedan han byggt det! Stort tack Torbjörn!

    Vi lyckades även efter lite letande få tag på en kille som var intresserad av att bygga vattenkylare åt oss, med förbehållet att han ville experimentera lite med lösningar för vår tank. Alternativet var att beställa en kylare över nätet från USA, men då till ett BETYDLIGT högre pris, och med osäkert resultat.

    Fortsättning följer...
    Senast redigerad av ilon; 18 June 2011, 08:37.
    | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |
  • ilon
    • June 2011
    • 70

    #2
    Hämtning av tanken:

    Upphämtningen gick relativt smärtfritt, lånade polarens Chrysler voyager, monterade ner å ställde in det i bilen som var tömd på stolar, i med ställningen i kompisen bil och sen lugn körning den korta biten hem.

    Väl hemma så insåg vi att inte bara var det för stort för att enkelt få in i hissen (vilket vi redan visste), utan dessutom var det för stort för att bara flippa upp på högkant i hissen!
    5 våningar med spiraltrappa var inte ett lockande alternativ, så istället hämtade vi lite filtar, flippade upp det på högkant utanför hissen för att sedan på filtarna skjuta in det i hissen :P

    Ska försöka få tillåtelse att posta bilder så det hela blir lite roligare att läsa, uppdaterar igen när det är fixat.
    [EDIT]Då det tydligen kostar pengar, även att länka in bilder från sin EGEN server så får ni nöja er med länkar till bilderna, trist! [EDIT]

    Tanken på väg in genom ytterdörren, godd om plats, flera mm på varje sida!


    Riktigt ren var den ju inte, men vad kan man begära när den är bortskänkes?


    Här kommer en bild på vardagsrummets andra del för att visa vad det i slutändan ska matcha
    Senast redigerad av ilon; 16 June 2011, 13:07.
    | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

    Kommentar

    • ilon
      • June 2011
      • 70

      #3
      Ommöblering:

      När väl tanken var hemma var det bara att börja möblera om för att bereda plats till den!

      Först flytta gamla akvariet till en temporär plats brevid soffan


      Sen var det bara att tömma byrån på saker


      Och flytta den för att få lite fri yta


      Efter en del skruvande var även ramen på plats, ställd på en lite tjockare byggplyfa för att jämna ut trycket på stavparketten


      Och så på med spånskiva täckt med frigolit
      Senast redigerad av ilon; 16 June 2011, 13:20.
      | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

      Kommentar

      • ilon
        • June 2011
        • 70

        #4
        Rengöring av tank:

        Hade besök av min lillebror, så passade på att utnyttja honom som lite gratis arbetskraft!
        Fram med varmvatten, disksvampar och rakblad, sen var det bara att köra tills fingrarna blödde :P

        Kan skriva under på att 7år gamla saltavlagringar och korallrester kan sitta fast ganska bra

        Resultatet blev iaf bra:
        | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

        Kommentar

        • ilon
          • June 2011
          • 70

          #5
          Provtryckning:

          Då tanken nu var ren lyfte vi den på plats för att provtrycka den!


          Det ser löjligt lite ut, men är ca 100l, sen var det bara och vänta


          Fler hinkar å i med mer vatten! Såhär fick det dock räcka för kvällen.


          Läcka!
          Och tur var det, för på morgonen dagen efter kommer sambon till mig och säger "det är vatten på golvet..." varpå jag rusar ut i vardagsrummet smått panikslagen, visade sig dock inte vara så mycket som jag befarat utan endast en liten skvätt


          Det var packningen till ena avrinningen som inte riktigt var kompis med oss


          Och jag fick snällt tömma allt vatten igen, torka tort med handdukar och låta det vara tills vi kunde täta det.
          | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

          Kommentar

          • ilon
            • June 2011
            • 70

            #6
            Akvarie till sump:


            Några dagar senare när vi satt och letade akvarium till sump på blocket hittade vi lite olika alternativ och satte oss i bilen för att få lite sightseeing.


            Först bar det av till akvarielagret i Bromma för lite småinköp, bland annat silikon för att täta runt ytavrinningen, efter det in till kungsholmen för att plocka upp ett akvarium på blyga 85l.


            Vi hade dock även tittat på ett annat akvarium, aningens större men ute i Österåker, när det visade sig att dom var hemma så kunde vi inte motstå utan också ut dit också, slutade med att vi kom hem med två akvarier på ca 100l vardera!


            112l till vänster, 85l till höger, slang från akvarielagret i mitten och även lite lysrörsarmaturer som följde med akvarierna.



            Det hela hade kunnat vara nog där, men till 112l akvariet följde det även med kräldjur!
            Dom fick ligga i stora tanken och sänka temperaturen lite efter en varm bilfärd!
            | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

            Kommentar

            • ilon
              • June 2011
              • 70

              #7
              Sidoprojekt:

              Då vi passade på att plocka upp lite kräldjur så var vi tvugna att ordna deras hem också, då dom till skilnad från axeloterna faktiskt behöver en land-del.

              Sagt och gjort! Vi hade visserligen ingen möbel till det nya 100l akvariet, men då grannarna är snälla nog att använda källaren som grovsoprum så hittade vi en gammal uttjänt tevemöbel som fixade biffen



              Efter lite rengöring med svamp såg akvariet riktigt frächt ut


              Sen var det bara i med sanden, sten för att avgränsa land-delen och börja forma det


              Tyvärr så hade vi inte nog med sand, eller så ville jag ha för mycket vatten.. Så jag satte mig och åt lite glass


              Då big-pack paketen är utmärkta som utfyllnad efter lite rengöring


              Och här det färdiga resultatet med lite fler stenar, plastväxter och en stor konstgjord grotta


              I med vatten och se till att det fungerar med pumpen


              Då allt verkade fungera pyttsade vi i djuren och la på lysrörsrampen och täckglas


              Close-up på en av dom två tigerbukssalamandrarna


              Samma salamander fick promenera runt lite på sambons händer å armar


              Och till slut lyckades jag fånga eldbukssalamandern på bild, även om det inte blev så bra
              | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

              Kommentar

              • ilon
                • June 2011
                • 70

                #8
                Tätning:

                I måndags passade jag också på att täta rören för ytavrinningen med nytt silikon


                I morgon blir det ny protryckning!
                | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                Kommentar

                • icehacker
                  • December 2010
                  • 1046

                  #9
                  Vilket projekt! Ska bli kul att följa
                  60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #10
                    jäklar! ska bli kul och följa detta!

                    ett tips, om du vill ha bort kalk och förmodligen saltavlagringarna på avrinningsrören så lägg dom i vatten med ättika. då blir dom som nya efter några timmar

                    Kommentar

                    • ilon
                      • June 2011
                      • 70

                      #11
                      Ursprungligen postat av freddi36
                      jäklar! ska bli kul och följa detta!

                      ett tips, om du vill ha bort kalk och förmodligen saltavlagringarna på avrinningsrören så lägg dom i vatten med ättika. då blir dom som nya efter några timmar
                      Det roliga är att jag vet om det, men har inte ättika hemma och var ivrig att få det rent och på plats
                      | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                      Kommentar

                      • tommy_g
                        • February 2010
                        • 473

                        #12
                        Nice projekt.

                        Kommentar

                        • ecco
                          • November 2010
                          • 500

                          #13
                          Visst är det underligt hur man alltid "råkar" köpa ett akvarium till...
                          600L skulle jag vilja ha till mina axolotlar men då jag inte löst det med kylning så är det litet kar som gäller.
                          Vem anlitar ni för bygget?? Råkar inte vara han som säljer från Blocket??
                          Sambons blogg om våra akvarium.
                          http://mizan3.bloggsida.se/
                          Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                          Kommentar

                          • ilon
                            • June 2011
                            • 70

                            #14
                            Ursprungligen postat av ecco
                            Visst är det underligt hur man alltid "råkar" köpa ett akvarium till...
                            600L skulle jag vilja ha till mina axolotlar men då jag inte löst det med kylning så är det litet kar som gäller.
                            Vem anlitar ni för bygget?? Råkar inte vara han som säljer från Blocket??
                            Visst är det konstigt? förstår verkligen inte hur det går till :P

                            Kylning är ju onekligen ett problem, och jo, det är möjligvis samma kille som du syftar på, ska bli intressant att se vad han får för resultat, relativt safe för mig iaf då jag ju inte betalar några pengar i förskott, får testa att grejerna funkar och uppfyller utlovad funktion etc.
                            Mer än man kan säga om kinatilverkat som köps över internet, om än de flesta är seriösa.

                            Har du någon erfarenhet av honom? Personligen har jag inget att anmärka om än så länge.
                            | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                            Kommentar

                            • ecco
                              • November 2010
                              • 500

                              #15
                              Fick väll kanske inte känslan av att han var så vidare seriös.
                              Ville ha kylare till ett 200L och det tyckte han var för litet för att han skulle bygga.
                              Men kanske får du bättre intryck av honom och en kylare som funkar kanon.
                              Isåfall kommer jag nog köpa en jag med...
                              Sambons blogg om våra akvarium.
                              http://mizan3.bloggsida.se/
                              Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...