Skapandet av 600l sötvattenkar för axeloter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MRSVETSARE
    • October 2009
    • 11

    #46
    Det är jag som bygger denna kylanläggning och här kommer bilder på själva kylaren som skall kyla ner kundens akvarium
    Kompressorn är på gång till denna kylare, så mera bilder kommer läggas in senare


    Kommentar

    • ilon
      • June 2011
      • 70

      #47
      Håller på att uppdatera hemsidan lite, så alla bilder är fellänkade atm, men åtgärdar det så fort allt är som det ska på sidan.
      | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #48
        Vad är det för material vattnet får kontakt med i kylaren?
        Det ser ju ut som koppar på vägen in men är det mantlat med någonting på insidan?

        //NiXoN

        Kommentar

        • MRSVETSARE
          • October 2009
          • 11

          #49
          Det är Titan rör
          lite bilder










          Senast redigerad av MRSVETSARE; 30 June 2011, 12:33.

          Kommentar

          • ilon
            • June 2011
            • 70

            #50
            Nu är galleriet på min hemsida omgjort så att det fungerar som det ska sen, så jag ska ta och uppdatera alla länkar till bilder!

            Något säger mig att akvarierna inte gillar att jag haft fullt upp senaste tiden, har inte skött vattenbyten som jag borde


            Nu har jag så att jag kan ladda upp direkt från mobilen till sidan, ska bara försöka fixa så att jag samtidigt kan lägga till titel och beskrivning till bilderna så är det dags för resten av sidan att få ett uppsving sen.
            Senast redigerad av ilon; 30 June 2011, 19:12.
            | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

            Kommentar

            • ilon
              • June 2011
              • 70

              #51
              Nu har jag velat / skissat klart på den tilltänkta sumpen, den kommer bli totalt 175l, med avdelning på mitten så att ingen del är större än 90l.

              Räcker det med 6mm glas till detta eller bör man använda 8mm?



              Vattenflödet sker enligt följande:
              vattentillförsel höger bak
              -> flödar åt höger upp genom 10x25x15cm pp10 filtermatta
              -> flödar över till höger ner i 87l delen där det är tänkt att ha levande fisk
              <- flödar över till främre högra delen där returpump skickar tillbaks till visningstanken
              (kommer eventuellt senare lägga till ett sekundärt filter innan returfacket, som det då får rinna ner genom)

              Om det är något jag verkar missat / tänkt fel med får ni gärna säga till, det enda jag VET jag "missat" är filtrering innan returen.

              Justja, 4st tetror kvar hos axoloterna, båda ancistrusarna lever hos salamandrarna ;D
              | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

              Kommentar

              • ilon
                • June 2011
                • 70

                #52
                Sumpbygge!

                Efter att ha beställt i måndags åkte jag och hämtade upp glaset idag, alla bitar fint skurna, slipade och i rätt mått (än så länge)



                Sedan var det bara att efter kvällsmat och matande av odjuren att sätta igång!
                Jag är jävligt glad att jag köpte hörntvingar, även om dom måste av när man ska silikona..


                Sedan var det bara att sätta igång med sprutan, lungt och försiktigt, så slipper jag (förhoppningsvis) göra om!

                Här det färdiga resultatet!


                Och en närbild på en ahttp://odjurstanken.se/#!prettyPhoto[gallery2]/53/

                Detta är faktiskt mitt första akvariebygge, så ska bli spännande att se hur det blir!

                ps. Är det någon som faktiskt läser uppdateringarna? jag inbillar mig att det är det, men att ni är som mig, följer i tystnad då det finns bättre saker att göra med sol ute. ds
                | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                Kommentar

                • Zureel
                  • June 2010
                  • 139

                  #53
                  läser intresserat

                  Kommentar

                  • Johanadhoc
                    • April 2011
                    • 377

                    #54
                    Vi följer i tystnad,
                    Fint bygge,
                    MVH//
                    Johan

                    Projekt 300 liter diskus»
                    Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                    Kommentar

                    • ilon
                      • June 2011
                      • 70

                      #55
                      Härligt att se att man inte spelar för tomma gallerier!

                      Sump del II

                      Idag hade jag lite tid igen, så efter sedvanlig matlagning samt bakande av paj till frugan att ta med till jobbet passade jag på att limma lite till

                      Nu är grundstrukturen klar, sen ska det till smådetaljer, tex spalt som håller fast filtermatta.


                      Facket i vänstra bakre hörnet kommer avrinningen ner i, sedan ska det under en spalt, pressas upp/genom filtermatta för att svämma över i stora utrymmet till höger, där är det tänkt att hålla lite småfisk / räkor / levande.


                      En tanke som just slog mig, hur tjockt / hur många lager filtermatta ska jag köra? Har 5cm PPI 10, hade från början tänkt köra dubbla skivor på 35*25, nu blev det dock i sista sekunden ett annat upplägg när vi fick infall och bestämde oss att bygga från grunden..

                      Tror ni 15*25*10cm PPI 10 räcker? är iofs en smal sak att lägga till filtrering, men kan lika gärna göra från början..

                      Ta det lugnt i sommarvärmen!
                      | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                      Kommentar

                      • ilon
                        • June 2011
                        • 70

                        #56
                        Odjurstanken:
                        Passade även på att limma igen gamla genomföringen för ytavrinningen, nu är det bara borrning och limmning av ytavrinningsboxen kvar innan jag ska beställa och börja dra rör


                        | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                        Kommentar

                        • ilon
                          • June 2011
                          • 70

                          #57
                          Nu börjar jag bli bra ivrig!

                          Ikväll blir det provtryckning av stora karet, på onsdag blir det provtryckning av sumpen, hoppas allt håller tätt denna gång

                          Limmade sista spalten till sumpen igår, blev 3x5cm filtermatta, testade att spola det med vattenkranen också och tror att den borde klara av flödet "Kom på" att jag vill ha en filtermatta innan returen också, detta för att bli lite friare i vad jag använder sumpens stora del till.. Får se hur jag löser det..
                          | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                          Kommentar

                          • ilon
                            • June 2011
                            • 70

                            #58
                            Provtryckning:

                            Så, då var provtryckningarna klara!
                            Både sumpen och displaytanken är provtryckta nu, dags att tömma allt..

                            Displaytanken


                            Tom sump, redo för att provtryckas


                            Full sump, med bara nån cm kvar till översvämmn


                            Kvar att göra:
                            Displaytanken ska borras
                            Ytavrinningsbox ska limmas
                            Inköp och montage av ytavrinningssystemet
                            Sumpen ska borras
                            Kylaggregatet ska monteras och ställas in

                            Samt såklart en massa småsaker, och detta bara innan vi kan börja lägga i saker i det

                            Hoppas ni har det fint i den svenska högsommarvärmen ;P


                            Måste bara lägga upp en bild från igår på en mätt och belåten Stitch!
                            Senast redigerad av ilon; 12 July 2011, 18:50.
                            | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                            Kommentar

                            • ilon
                              • June 2011
                              • 70

                              #59
                              Här kommer den dagliga uppdateringen!

                              Borrade sumpen idag, gick riktigt smidigt måste jag säga, kom även på att jag vill ha "nipplar" modell större monterade i dessa hål, med slanbit som går ner till botten i returfacket, samt filter framför insugen.


                              Sumpen på plats, måste bara skaffa frigolit eller liggunderlag att lägga under


                              Nu börjar det bli uppdateringar för terapi / komma ihåg senare vad jag gjorde när, är dock säker på att ni är några som följer uppdateringarna men inte kommenterar
                              | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                              Kommentar

                              • solis
                                • July 2008
                                • 5064

                                #60
                                Kul att se framstegen, är lite sugen på att ha ett kar med land del i
                                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...