Skapandet av 600l sötvattenkar för axeloter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilon
    • June 2011
    • 70

    #61
    Limmade glasen till ytavrinningsboxen i lördags, idag när jag skulle fästa in det i tanken insåg jag min tabbe, hade räknat fel på 6 mm, den går inte RIKTIGT in Någon som har tips på hur man kapar en 10mm glasskiva ca 6mm på längden?

    Förträngde raskt det bakslaget och gav mig iväg till akvarielagret för att köpa vattentester då vi blivit lite oroliga över amonium / nitrit / nitrat -nivåerna i axoloternas lilla nuvarande kar, väl där passade vi på att köpa lite nya växter också.

    Väl hemma igen testade vi nivåerna:
    pH: 7.5
    Ammonium: 0.1mg/l
    Tot Amonium: 0.0089mg/l
    Nitrit: 0.15ppm
    Nitrat: ~65ppmD

    Detta är första gången vi mäter värdena, vad jag förstått det så är pH lite i överkant, likaså nitrit/nitrat, eller har jag missförstått något?
    Finns det någotvaraktigt sätt att få ner pH-värdet? Vårat kranvatten har ett pH på ca 7.6 nämligen.

    När testerna var avklarade så tog jag itu med sumpen, tvättade sand, la i pump, fyllde upp och planterade växter lite temporärt, så nu ska den få stå och gotta till sig lite med cirkulation på vattnet, i väntan på att stora tanken kommer på plats igen när allt är klart!

    Bild på sumpen:
    | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

    Kommentar

    • ecco
      • November 2010
      • 500

      #62
      Fick tipset att använa mej av destilerat vatten eller osmos vatten. Ca 50% eller tills ph var där jag ville ha det. Dock så blev det aldrig något test av det då axolotlarna fick flytta till ett mindre akvarium (pga värmen i den stora) och då blev ph värdet bättre.
      Men det kan ju kanske fungera..
      Sambons blogg om våra akvarium.
      http://mizan3.bloggsida.se/
      Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

      Kommentar

      • ilon
        • June 2011
        • 70

        #63
        Aha, tack för tipset! Dock så är det ju tillfällig lösning, över tid så uppstår samma problem igen
        Jo, värmen kan ju onekligen bli ett problem med de små odjuren, jag hoppas den biten kommer lösa sig för oss
        | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

        Kommentar

        • ilon
          • June 2011
          • 70

          #64
          Så, nu är ytavrinningen limmad!

          I morgon blir det att ringa fredells och se om dom har hålsåg till genomföringarna, sen i veckan ska rör beställas.

          Börjar närma sig, måste vara duktig och fixa klart bakgrunden nu också, det stannade av helt förut

          Bjuder på en bild på sumpen under tiden!
          | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

          Kommentar

          • MRSVETSARE
            • October 2009
            • 11

            #65
            Imorn så skall kylaren vara klar (hoppas jag) och vi får väl ta lite bilder när allt är inkopplat

            Kommentar

            • MRSVETSARE
              • October 2009
              • 11

              #66
              så då är kylaren klar bara lite kontroller och sensor kvar

              Kommentar

              • neon_kimpan
                • August 2005
                • 1733

                #67
                Hur går det med allt ? =)

                //Kim
                MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                Kommentar

                • ilon
                  • June 2011
                  • 70

                  #68
                  Allt har stått mer eller mindre still senaste tiden, har småjusterat sumpen lite till, så nu har jag filtrering både innan och efter levande delen, det var nog välbehövt. De 3 tetror och 2 ancistrusar som går i sumpen verkar iaf tycka om sitt nya hem

                  Ytavrinningen körde fast lite, insåg efter jag limmat boxen att den var lite för liten på karets djup, får inte in rören jag ville ha i den
                  Har iaf köpt rör nu, dock blev det en annan dimension än planerat, så får vänta med att borra för det tills jag kan köpa en ny borr (och det kan inte ske föräns polarn kommer tillbaks från semester den 8e)..

                  Om allt går som det ska så blir det iaf test av kylaren till helgen, det ska bli riktigt kul!
                  | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #69
                    Tänk på att om boxen är liten så stiger nivån väldigt mycket samt så börjar det låta eländigt....
                    Skall bli kul o höra vad du tycker om kylaren.

                    //NiXoN

                    Kommentar

                    • ilon
                      • June 2011
                      • 70

                      #70
                      Boxen blev bara 12l, 160x15x5cm BxHxD.. Får se hur resultatet blir, i värsta fall är det ju bara att "gör om gör rätt", vilket inte vore första gången

                      Angående vattenkylaren så kommer det dröja ytterligare tyvärr, men då har jag å andra sidan tid att göra klart avrinning och se att flödena fungerar
                      | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                      Kommentar

                      • ilon
                        • June 2011
                        • 70

                        #71
                        Dåså, då har jag börjat kapa rören och pussla ihop dem, så i morgon ska det kapas klart och limmas

                        Har dock börjat fundera lite över hur jag ska återföra vattnet in i karet igen... Strilrör längs botten var min spontana tanke, min nu har jag av någon dum anledning fått för mig att det kan vara et bra ide att köra med ett rättväntbottenfilter istället
                        Tanken var att bygga en grindkonstruktion av PV-rör som jag låter vattnet pumpas in i från sumpen, effekten borde ju bli ett väldigt lungt vatten i akvariet, vilket våra små odjur ju gillar.

                        Tänker jag helt galet här eller skulle det kunna fungera?
                        Bottnen kommer bestå av sand, men det ska funka bra med flödet upp igenom botten, inte ner genom.
                        | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                        Kommentar

                        • NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

                          #72
                          Du har säkert tänkt på det men du behöver nåt som bryter häverten på retur röret om pumpen lade av(såvida att du skall ha den ner i botten).
                          Annars så visst funkar det att köra vattnet upp genom gruset, blir lite mer filteryta ta bara i beaktan pumpens effekt så du har nog med yta för vattnet att gå igenom sanden sakta utan att blåsa upp hål.

                          //NiXoN

                          Kommentar

                          • ilon
                            • June 2011
                            • 70

                            #73
                            Ursprungligen postat av NiXoN
                            Du har säkert tänkt på det men du behöver nåt som bryter häverten på retur röret om pumpen lade av(såvida att du skall ha den ner i botten).
                            Annars så visst funkar det att köra vattnet upp genom gruset, blir lite mer filteryta ta bara i beaktan pumpens effekt så du har nog med yta för vattnet att gå igenom sanden sakta utan att blåsa upp hål.

                            //NiXoN
                            Jag har dimensionerat sumpen så att den kan hantera det vatten som sugs ner efter ett eventuellt avbrott i returpumpen.

                            Kommer köra med en Eheim compact 3000, så kan reglera flödet något.. Kommer även ha en "dumpventil" på väg ner i botten så att jag hela tiden kan reglera flödet.
                            | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              #74
                              Ok jag har bara set ett liknande system där man eftermonterade och drog ett pcv rör ner till bottnen, dessförinnan så funkade systemet bra.
                              Efter modifieringen så hade 90% av karet åkt ner i sumpen vid strömavbrott pumphaveri.
                              Jag vill även varna för att lita för mycket på dumpventilen, det är lätt hänt att den kläggar igen speciellt om du har den ner i karet.

                              Menar inte o vara negativ men det blir så stora konsekvenser om nåt går fel och det är lätt o åka på en tankevurpa när man drar pvc.
                              Därav ställer jag lite kontrollfrågor

                              //NiXoN

                              Kommentar

                              • ilon
                                • June 2011
                                • 70

                                #75
                                Ursprungligen postat av NiXoN
                                Ok jag har bara set ett liknande system där man eftermonterade och drog ett pcv rör ner till bottnen, dessförinnan så funkade systemet bra.
                                Efter modifieringen så hade 90% av karet åkt ner i sumpen vid strömavbrott pumphaveri.
                                Jag vill även varna för att lita för mycket på dumpventilen, det är lätt hänt att den kläggar igen speciellt om du har den ner i karet.

                                Menar inte o vara negativ men det blir så stora konsekvenser om nåt går fel och det är lätt o åka på en tankevurpa när man drar pvc.
                                Därav ställer jag lite kontrollfrågor

                                //NiXoN
                                Oh.. Missuppfattade frågan lite
                                Ja, backventil får det bli om jag ska montera bottenfilter, annars blir det som sagt lite olyckligt vid strömavbrott :P

                                Är inte riktigt säker på om det BLIR bottenfilter, såg det bara som ett bra alternativ för att få bort en del av skiten ur botten och istället ner i sumpen där jag lätt kan rengöra.. Lite osäker på just backventiler dock, det finns ju alltid en risk att dem sätts igen och sedan inte stänger som dom ska, och den tanken är jag inte SÅ road av..
                                Dumpventil blir det iaf på returen för att slippa reglera allt flödet på pumpen, och för att enkelt kunna få lite ytrörelse med ett strilrör.

                                Nu är nästan alla rör limmade också, tanken slog mig dock, behöver systemet spolas rent innan man kör igång det?
                                | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                                Kommentar

                                Arbetssätt...