Skapandet av 600l sötvattenkar för axeloter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilon
    • June 2011
    • 70

    #31
    Ursprungligen postat av MyrasHusse
    kommer du ihåg hur stor varje bit va på tapeten?
    Försökte mäta det nu och jag TROR att varje bit är 180*130cm B*H, planer på att ha den som bakgrund i ett kar eller? :P

    Ursprungligen postat av goamarie
    Haha vilket kul projekt att följa. Skriver mest så jag kan hitta tillbaka =)
    Kul att du tycker det, det blir en hel del experimenterande då det här är första större akvariet jag haft, och det var VÄLDIGT länge sen jag hade 60l kar med guppys
    | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #32
      Tipps1, Angående genomföringen är att byta gummipackningen, sen skall den inte sitta emot den brickan du skruvar med då förvrids packningen och så kan den släppa igenom vatten. Normalt så används inte silikon, det behövs helt enkelt inte om allt står rätt till.
      Basic för"torr" genomföring, gängorna utanför karet, gummipackningen på insidan, teflon+ mutter på den torra sidan.

      Tipps2, Använd dig av hävertsystem(2 rör) för avrinning. Det blir helt tyst om du gör det rätt samt så minskar risken för stopp/katastrof.

      Tipps3, Avrinningskammare är nog hyfsat bra i sötvattenskar med sump, då kan man förfiltrera vattnet så att skräp/djur inte sätter igen sig i rörsystemet. Nät osv på inloppet funkar i salt då det är betydligt mindre skräp i vattnet, dvs jag skulle inte köra det på sötvatten.
      Detta blir inte ett problem på samma sätt med ett slutet ytterfilter, men med en sump så rubbar du balansen med växtdelar och annat skräp.

      Tipps4, Inget slår en riktig kylare(jag har provat många lösningar) det är heller inget du behöver eller skall beställa från USA.
      I princip samtliga akvariebutiker som handlar av dom svenska grossisterna kan ta hem en kylare åt dig, eller så köper du en begagnad på saltvattensguiden.
      Ta dock till hänsyn att inga kylare är magiska dvs fysikens lagar gäller även där.

      En vanlig kylare värmer rummet den står i något enormt när den körs(dessutom låter den rejält).
      Du får även ta i beaktan att kylare bränner el något enormt.

      Fläkt kylning begränsas av temp och avdunstning...

      En slinga funkar men dom andra i tråden har missat det väsentliga, slingan skall grävas ner i marken(helst djupt) och vara rätt lång.
      Då kan man utnyttja den lägre tempen djupare nere i marken för att kyla karet, detta är tyst och har den lägsta driftkostnaden.
      Nackdelen är att det inte finns någon färdig mall till hur man skall gå tillväga för ett kar på x antal liter då det finns så många faktorer som spelar in.

      //NiXoN

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #33
        DP

        //NiXoN

        Kommentar

        • ilon
          • June 2011
          • 70

          #34
          Ursprungligen postat av NiXoN
          Tipps1
          Rören kommer bytas då jag ändå vill ha upp vattenytan ännu lite från dagens 520l till ca 590l så då blir det nya packningar och nya genomföringar.

          Ursprungligen postat av NiXoN
          Tipps2
          Du får mer än gärna länka till bilder / skisser / artikel etc för vad ett dylikt går ut på, det här är vårt första projekt och jag är inte så insatt i vilka tekniker som finns.

          Ursprungligen postat av NiXoN
          Tipps3.
          Är avrinningskammare att man avgränsar ytan, i det här fallet närmast ytavrinningsrören, med lite grövre filtrering, så att växtdelar, fiskar och annat inte åker med ner i sumpen?

          Ursprungligen postat av NiXoN
          Tipps4
          //NiXoN
          Vattenkylare är som sagt på gång, ger det önskat resultat så är det bara att tacka och se glad ut, annars får vi fortsätta leta.


          Liten update:
          SKRÄCKNATTEN!
          (rubriken smått inspirerat av aftonbladet)

          När vi tände upp hos axoloterna i morse så var 7/12 neontetra spårlöst försvunna! Alla axoloter låg beskedligt på botten och såg oskyldiga ut, så vi misstänker att våra malar haft festmåltid, alternativt att tetrona blev bortförda av aliens..

          Lutar mer och mer åt att det istället kommer bli ett GÄNG axoloter om vi inte hittar något annat de fungerar ihop med
          | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #35
            lite mellanstora ytfiskar kan dom nog låtabli. typ vinkeltetror eller stänktetror.

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #36
              Det vanliga saltkaret idag är byggt med sump och genomföringen/röret sitter i en avrinningsbox i karet.
              Dvsdet är inte ett förfilter utan en avskärmning där vattnet rinner över kanten och ner i boxen tills nivån är hög nog för att rinna ner i röret. Man har oftast en kam på överringningen så att fisk o smådjur(skräp) inte kommer över till kammaren och riskerar att skadas eller sätta igen röret.
              Med tanke på vad du skal hålla i karet så är detta i det närmaste ett måste, annars förutspår jag översvämningar o döda djur i din framtid.

              Ett hävertsystem är det moderna sättet att bygga sumpsystemet på, man har minst 2 rör ner till sumpen och ett rör upp.
              Rören skall ha olika nivåer och helst sitta i en box, det ena röret tar 99%av flödet och skall vara lite lägre.
              Det andra röret skall vara lite högre så att vattnet sakta stiger till dess nivå och sipprar liiiite ner till sumpen(perfekt intrimmat med lite höjd skillnad så kommer det inget i rör2).
              För att uppnå regleringen på flödet så behöver du en bra ventil.
              Bra tråd som har svar på alla eventuella frågor för en normalbegåvad person


              Varför gör man då såhär?
              Om man bara har ett rör ner så kan man få den berömda vardagsrummstoaletten (låter som spolning 24/7).
              Det finns även en viss risk att man överfyller karet/bränner pumpen om nåt sätter sig i röret.
              Boxen behövs för att skydda djuren och systemet stabilitet o drift.
              Häverten blir knäpptyst, durso som är alternativlösningen blir sällan helt tyst utan brukar kunna ha vinande o sörplande ljud.

              Jag ser att ditt kar är borrat på ett rätt olyckligt sätt, "old school" så det kan kräva lite finurligheter att få det att bli riktigt bra.

              //NiXoN

              Kommentar

              • ilon
                • June 2011
                • 70

                #37
                Ursprungligen postat av NiXoN
                //NiXoN
                Tack för att du tar dig tid, jag ska plöja igenom den där tråden så jag får lite fler vinklar på det hela så fort jag får tid

                Uppdatering:
                Vi var på Hornbach i slgsta idag för att kolla in deras akvarieavdelning, den var ju inte överdrivet stor, men vettiga priser på det dom hade..
                Fick med oss en hel del skiffersten och en 10kg naturbrunt grus hem, för att modellera om lite i aquaterrariet samt 2 cellplastskivor (120x60x10) att bygga bakgrund av.

                Under tiden tänkte vi lägga ner eldbukssalamandern med våra axoloter för att se att dom funkar tillsammans tills det är dags att samsas i stora karet... Det skulle vi inte gjort Ganska omgående rök eldbukssalamandern och en av våra vita axoloter ihop, och innan jag han skilja dem åt hade axoloten fått huden på bakbenet avskalat :S Hoppas verkligen att han läker det, men som den optimist jag är så hoppas jag och tror det.

                På tal om optimist, jag är nog lite FÖR optimistisk, först tror jag att neontetra ska överleva med axoloter och nu att vår eldbukssalamander och axoloterna ska komma överens.

                Sluta vara så optimistisk och vara lite ralistisk istället?
                | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                Kommentar

                • ilon
                  • June 2011
                  • 70

                  #38
                  Uppdatering:

                  Nu är stora karet tömt på vatten (igen) och vi går som bäst och funderar på om det ska bli ny avrinningsbox och hävert eller bara nya ytavrinningsrör..
                  En tanke om sumpen börjar iaf formas i mitt huvud, ska se om jag kan få ner det på papper / digitalt.

                  Här kommer en bild på karet, dock innan allt lagt sig helt..


                  Den där bakgrunden kommer inte få vara kvar länge till, den är HEMSK.
                  Annars är jag ganska nöjd, fler grottor och mer både vatten samt landyta pga hur allt är lagt, det kanske inte riktigt syns, men det går ut en stenplatå till, precis i höjd med vattenytan ut till halva karet.
                  | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #39
                    Tänk bara på att returpumpens fack inte skall rumma mer än vad som ryms upp i karet om röret ner skulle sätta igen av någon orsak.

                    Hur har du tänkt lösa problemet med skräp/djur o returrören om du inte bygger en box?

                    //NiXoN

                    Kommentar

                    • ilon
                      • June 2011
                      • 70

                      #40
                      Ursprungligen postat av NiXoN
                      Tänk bara på att returpumpens fack inte skall rumma mer än vad som ryms upp i karet om röret ner skulle sätta igen av någon orsak.

                      Hur har du tänkt lösa problemet med skräp/djur o returrören om du inte bygger en box?

                      //NiXoN
                      Att gardera sig mot översvämmningar genom att dimensionera facken räck ser jag som en självklarhet, även om det är mitt första bygge
                      Tanken var ett väldigt grovmaskigt nät eller ett galler runt / över avrinningsrören var tanken från början, vi har ju varken småfiskar eller annat som kan följa med ner :P

                      Du har dock fått mig på andra tankar, vi har inte riktigt bestämt oss än, men ju mer jag läser om BeanAnimals ideér desto mer fashinerad blir jag av det, känns som att det kommer sluta med avrinningsbox och hävert. Tack för tipset!

                      Detta är ju vårat första bygge, så inget är riktigt hugget i sten, alla goda ideér är välkomna!
                      | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                      Kommentar

                      • ilon
                        • June 2011
                        • 70

                        #41
                        Liten update:
                        Igår sågade jag bort de gamla ytavrinningsrören, som det känns nu kommer vi plugga de gamla genomföringarna och borra upp nya i bakkant för avrinningsbox + hävert, tack för de goda tipsen Nixon!

                        Röret på väg bort!




                        Fisklivet:
                        Än så länge lever alla 5 neontetros som överlevde första natten med våra odjur, så vi tänkte skaffa fler till helgen om det inte är fler som blir uppätna

                        Har även funderingar på att offra 2 malar till eldbuksodjuret
                        | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                        Kommentar

                        • NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

                          #42
                          Var försiktig när du borrar sedan o kolla så att du får rätt dimensioner på borren så att de passar genomföringen du vill ha.
                          Du kan köra et system som BA har gjort och borra i bottnen bredvid ett av dom befintliga rören för att sedan boxa in allt i en glaslåda.
                          Då kan du klara dig med endast 2 rör ner, BA kör lite overkill med sitt 3 rörs system(bälte+hängslen).
                          Det blir även lättare att ha nivåskillnad på rören som gör att de hela blir tyst...

                          Hoppas allt går väl med dit fixande o trixande, när folk har problem med sumpsystem så gissar jag på att 90% beror på att grundjobbet är fel gjort. Det är nämligen ingen garanti att man tar hjälp av butikerna då jag vet åtminståne en stor akvarietillverkare som ger katastrofala råd för just sumpsystem.
                          Hade en lokal saltis som gick på deras linje mot min avrådan.
                          Om han inte visste att han gjorde fel när han drog igång systemet så gjorde han det när han o sambo följde med till mig o hörde hur tyst mitt kar var
                          Glad att jag aldrig fått en sån avhyvling som den stackaren åkte på men hans kar lät som en toalett, o visst sånt går an i en butik...

                          //NiXoN

                          Kommentar

                          • ilon
                            • June 2011
                            • 70

                            #43
                            Ursprungligen postat av NiXoN
                            Var försiktig när du borrar sedan o kolla så att du får rätt dimensioner på borren så att de passar genomföringen du vill ha.
                            //NiXoN
                            Jadå, kommer nog börja med att köpa hela rörsystemet så allt bara är att montera, så kan jag även provmontera för att se att boxen blir stor nog och rätt placerad i förhållande till rören.

                            Självklart kan man göra allt på flera sätt, där somliga är bättre än andra, tyckte dock av vad jag läst / såg av BenAnimals system att det verkade väldigt genomtänkt, och är det dessutom så tyst som de flesta påstår så kör jag hellre på det direkt, kommer dock behöva en tystare pump då! ^_^

                            Tackar dig ödmjukast att du knuffade mig i "rätt" riktning och hoppas du följer tråden, jag kommer garanterat behöva behöva fler knuffar, detta är ju trots allt vår första "riktiga" tank
                            | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              #44
                              Angående ljud så kör jag med 2 rör och det är helt knäpptysts, pumpen jag har är en deltec 4040.
                              Fördelen med den pumpen är att den inte ligger i karet o värmer vattnet, man måste nästan lägga örat emot för att höra att den går vilket inte är så tokigt.
                              Nackdelen är dock att den är svindyr...

                              //NiXoN

                              Kommentar

                              • ilon
                                • June 2011
                                • 70

                                #45
                                Veckans uppdatering:

                                Nu har det gått ett tag sen senaste uppdatering, så tänkte passa på nu.

                                Har börjat karva på en bakgrund till tanken nu, även om det inte finns så mycket tid över till sådant just nu så går det sakta men säkert frammåt


                                Vi var förbi Akvarielagret i Bromma också och införskaffade lite mer foder till axoloterna, blev 10 nya neontetror, så med våra 5 som överlevde den gångna veckan har vi nu 15, hur många tror ni är kvar om en vecka?


                                Köpte även två dammsugare till eldbukssalamandern, tanken var att vi kastar i två halvstora och ser om dom klarar sig, vi har dock inte mycket hopp om det..


                                Har nästan skissat klart på hur jag vill att det ska se ut, nu måste jag bara få över det till digitalt också..
                                | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                                Kommentar

                                Arbetssätt...