Skapandet av 600l sötvattenkar för axeloter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    #16
    intressant projekt, detta ska följas till slut resultatet är nått
    http://myraakita.blogspot.se/

    Kommentar

    • robidobban
      • March 2009
      • 652

      #17
      Jag har läst här nån stans att man kan ta en slang som går från pumpen och ut sen in igen i karet, och då har man fått kallare vatten, fast jag är inte så säker på om det funkar när det är varmt ute.

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #18
        Ursprungligen postat av robidobban
        Jag har läst här nån stans att man kan ta en slang som går från pumpen och ut sen in igen i karet, och då har man fått kallare vatten, fast jag är inte så säker på om det funkar när det är varmt ute.
        jag tror inte det funkar för om det är 25 grader i karet, och rummstemperatur i rummet som är ca 20-22 grader. då kan du ju inte få vattnet att bli kallare än 20 grader eller vad man nu har för rummstemperatur.

        Kommentar

        • robidobban
          • March 2009
          • 652

          #19
          Jag menade ut ur huset, men som sagt det går nog inte så bra när det är varmt ute.

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #20
            men på vintern kan det nog funka

            Kommentar

            • robidobban
              • March 2009
              • 652

              #21
              Ja då funkar det säkert utmärkt
              Jag har för mig att han/hon som skrev det hade det så till ett kar med kallvattenfiskar.

              Kommentar

              • ilon
                • June 2011
                • 70

                #22
                Ursprungligen postat av ecco
                Fick väll kanske inte känslan av att han var så vidare seriös.
                Ville ha kylare till ett 200L och det tyckte han var för litet för att han skulle bygga.
                Men kanske får du bättre intryck av honom och en kylare som funkar kanon.
                Isåfall kommer jag nog köpa en jag med...
                Jag fick litet konstigt intryck av honom först, men då han inte försökt kräva mig på varken pengar eller löfte om att köpa kylaren efter vi experimenterat fram en lösning som funkar i min tank med önskvärd temp . Jag tror inte det är konstigare än att han är lite egen som person, vilket jag inte har det minsta att anmärka på om jobbet blir väl utfört. Kommer uppdatera med allt här, så håll utkik.

                Ursprungligen postat av freddi36
                jag tror inte det funkar för om det är 25 grader i karet, och rummstemperatur i rummet som är ca 20-22 grader. då kan du ju inte få vattnet att bli kallare än 20 grader eller vad man nu har för rummstemperatur.
                Då vår temperatur i lägenheten pendlar mellan 23-30c, och vattentempen okylt (dock med tätslutande lock) ligger på 25-28c stabilt så behövs det kylning, iaf enligt vår mening, många skulle säkert accepterat det som det är dock.
                | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                Kommentar

                • ilon
                  • June 2011
                  • 70

                  #23
                  Provtryckning #2:

                  Efter tätningen i måndags är det nu dags att provtrycka igen, det får bli mitt och Emmas (min fästmö/sambo) fredagsnöje
                  Till den här provtryckningen hade vi ju även monterat kopplingar i badrummet så vi enkelt kan koppla på fyllnads/retur -slang, OTROLIGT skönt att slippa hinkar


                  Och med lite mer vatten, vi tar det lungt och försiktigt, "Better safe than sorry"


                  Emma passade även på att få en lite bättre bild på vår eldbukssalamander när den samlade mod till sig och vågade ut ur sin grotta, den är nu döpt till Jägarn.


                  När alla djuren var matade så la vi över en mal i ödleakvariet för att låta den rengöra lite, som förväntat gömde den sig i första bästa hörn, inget oväntat. Det var dock oväntat att Jägarn, så fort den fick syn på malen började smyga sig på, helt plötsligt inte ett dugg skygg längre!
                  Efter att ha huggit efter malen flera gånger, och promt ignorerat mina försök att putta till den för att den ska låta bli så får vi snällt lyfta tillbaks malen till axoloterna

                  [EDIT]
                  Fortfarande läck!
                  Verkar inte bättre än att det fortfarande är läck, börjar tvivla på om det går att täta med silikon, måste varai gängorna det kryper igenom, för nu är det helt tätslutande runt packningen mot botten!

                  Men men, fyller upp det ändå, bara för att se om det ökar eller inte, samt för att se om det är något mer som behöver tätas när vi ändå måste tömma å byta rör för ytavrinningen..
                  Senast redigerad av ilon; 18 June 2011, 15:13.
                  | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                  Kommentar

                  • ilon
                    • June 2011
                    • 70

                    #24
                    Domännamn:

                    Passade på att registrera odjurstanken.se också, så nu ligger alla bilder uppe där! =)

                    Snabbmat?

                    Vi var förbi djuraffärn idag och hämtade inspiration, kom därifrån med 12 neontetra som vi ska prova att ha med axoloterna.

                    Hur många tror ni är kvar om en vecka? ;D

                    | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #25
                      sålänge ni matar axeloterna så kanske några neoner överlever. men men, du sa ju att din eldbukssalamander var på jakt efter en mal så vad som helst kan nog hända

                      Kommentar

                      • MyrasHusse
                        • May 2010
                        • 1353

                        #26
                        håll koll så neontetrorna inte är på axoloternas "hjälar" kransen runt huvudet.
                        Hade såna förut och neonisarna va som satan på dom.
                        http://myraakita.blogspot.se/

                        Kommentar

                        • MyrasHusse
                          • May 2010
                          • 1353

                          #27
                          Ursprungligen postat av ilon
                          Hämtning av tanken:

                          Upphämtningen gick relativt smärtfritt, lånade polarens Chrysler voyager, monterade ner å ställde in det i bilen som var tömd på stolar, i med ställningen i kompisen bil och sen lugn körning den korta biten hem.

                          Väl hemma så insåg vi att inte bara var det för stort för att enkelt få in i hissen (vilket vi redan visste), utan dessutom var det för stort för att bara flippa upp på högkant i hissen!
                          5 våningar med spiraltrappa var inte ett lockande alternativ, så istället hämtade vi lite filtar, flippade upp det på högkant utanför hissen för att sedan på filtarna skjuta in det i hissen :P

                          Ska försöka få tillåtelse att posta bilder så det hela blir lite roligare att läsa, uppdaterar igen när det är fixat.
                          [EDIT]Då det tydligen kostar pengar, även att länka in bilder från sin EGEN server så får ni nöja er med länkar till bilderna, trist! [EDIT]

                          Tanken på väg in genom ytterdörren, godd om plats, flera mm på varje sida!


                          Riktigt ren var den ju inte, men vad kan man begära när den är bortskänkes?


                          Här kommer en bild på vardagsrummets andra del för att visa vad det i slutändan ska matcha
                          http://hcradio.ath.cx/Odjurstanken/img/00_01.jpg
                          är det foto tapeten från rusta?
                          hur va den att montera ihop?
                          http://myraakita.blogspot.se/

                          Kommentar

                          • ilon
                            • June 2011
                            • 70

                            #28
                            Ursprungligen postat av freddi36
                            sålänge ni matar axeloterna så kanske några neoner överlever. men men, du sa ju att din eldbukssalamander var på jakt efter en mal så vad som helst kan nog hända
                            vi matar axoloterna ordentligt, så jag tycker nog dom borde vara för slöa för att jaga ;P Eldbukssalamandern däremot är än så länge lite skygg när man matar den, så den är alltid hungrig, faller det inte väl ut med tetrona hos axoloterna får väl jägarn dom

                            Ursprungligen postat av MyrasHusse
                            håll koll så neontetrorna inte är på axoloternas "hjälar" kransen runt huvudet.
                            Hade såna förut och neonisarna va som satan på dom.
                            Jo, det ska vi noga ha koll på, än så länge är axoloterna lika rädda för tetrona som tvärt om :P


                            Ursprungligen postat av MyrasHusse
                            är det foto tapeten från rusta?
                            hur va den att montera ihop?
                            Stämmer bra, den var sisådär att sätta upp, jag är ju dock varken målare eller har tidigare erfarenhet av tapetsering, så det tog sin tid :P
                            Om du kollar noga så ser du att det inte är väggen det sitter på, utan 6mm masonitskiva..
                            | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                            Kommentar

                            • MyrasHusse
                              • May 2010
                              • 1353

                              #29
                              Ursprungligen postat av ilon
                              vi matar axoloterna ordentligt, så jag tycker nog dom borde vara för slöa för att jaga ;P Eldbukssalamandern däremot är än så länge lite skygg när man matar den, så den är alltid hungrig, faller det inte väl ut med tetrona hos axoloterna får väl jägarn dom


                              Jo, det ska vi noga ha koll på, än så länge är axoloterna lika rädda för tetrona som tvärt om :P



                              Stämmer bra, den var sisådär att sätta upp, jag är ju dock varken målare eller har tidigare erfarenhet av tapetsering, så det tog sin tid :P
                              Om du kollar noga så ser du att det inte är väggen det sitter på, utan 6mm masonitskiva..
                              kommer du ihåg hur stor varje bit va på tapeten?
                              http://myraakita.blogspot.se/

                              Kommentar

                              • goamarie
                                • March 2011
                                • 38

                                #30
                                Haha vilket kul projekt att följa. Skriver mest så jag kan hitta tillbaka =)
                                (\__/)
                                (='.'=) This is Bunny. Copy and paste
                                (")_(") bunny into your signature to help him gain world dominat

                                Kommentar

                                Arbetssätt...