"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Precis så som det är på filmen var det de första timmarna sen tog han över helt...

    jag har mycket snäckor, jag tar bilder och försöker filma om en stund, kollar du i tråden sen är du snäll
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Precis så som det är på filmen var det de första timmarna sen tog han över helt...

      jag har mycket snäckor, jag tar bilder och försöker filma om en stund, kollar du i tråden sen är du snäll
      Japp, det vet du!
      Jag vill se hur du har inrett också. Om det är så att en hane nu är "superdominant" så kanske man skall överväga att plocka bort honom... Men jag tycker att det borde gå att ordna så att alla får en chans att ta några snäckor och muta in små revir. Ett tänk nu är att placera snäckorna (som kan vara många) i hörnena och sidorna på karet, samt även utspritt över hela karets bottenyta. Idén med så mycket annan inredning i nuläget är inte så viktig - det är därför jag vill se någon helhetsbild på själva inredningen, jag tror det går att fixa till detta!

      Nu skall jag ut och jobba lite runt huset några timmar, men tittar in senare!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        här kommer en bild på karet, den är lite snett tagen för det blev för mycket reflexer.

        Flera snäckor ser man inte för de är nergrävda..
        Bifogade filer
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Jag tog bort lite sten för att få mer sandyta och la i ännu mer snäckor, så nu har jag nog ca 30 st i karet. Har vänt och ändrat de befintliga så att "ingångarna" är vända och många olika håll.

          Hoppas att de vågar sig fram nu och att den mest dominante blev lite skraj...
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            Om det inte fungerar kanske du kan separera dom ett par dagar så den dominante blir nykomling hos dom andra igen när du släpper tillbaka den.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av freddi36
              Om det inte fungerar kanske du kan separera dom ett par dagar så den dominante blir nykomling hos dom andra igen när du släpper tillbaka den.
              Tankarna har varit åt det hållet med men nu avvaktar jag lite och ser vad som händer
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                En dålig bild men måste erkänna att den dominante hannen är riktigt snygg
                Bifogade filer
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  ny bild på karet, jag satte dit några stena på "högkant" för att eventuellt den dominante inte skulle ha för mycket översyn över skalen.
                  Rätt eller fel?
                  Bifogade filer
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Rätt - det kan gärna t.o.m. vara ännu mer avgränsande siktbarriärer
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Jag är inte poppis just nu... han bet mig i tummen
                      skulle sätta ner mer sten för att göra lite mer siktbarriärer och då "högg" han flera gånger, inte dåligt kaxig...

                      (karet är inte det snyggast just nu men men bara det blir ordning i lägret så ändrar jag sen)
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        Du kan ju bygga en till stenhög där den bruna stenen ligger mitt i karet. Gör som en vall snett bakåt in mot vallarna så får du ju som två små "laguner" i karet.

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av freddi36
                          Du kan ju bygga en till stenhög där den bruna stenen ligger mitt i karet. Gör som en vall snett bakåt in mot vallarna så får du ju som två små "laguner" i karet.
                          redan klart, jag tog den sten jag hade kvar och gjorde ungefär så inte snyggt men hoppas bara att det lugnar ner hannen.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Japps! Precis som andra säger här, flytta lite sten från vänsterhörnet och lägg några i mitten bakåt så att två "laguner" bildas o.s.v. Du kan även pilla in lite fler snäckor här och var - vid valisneriorna och även i vänsterhörnet när du flyttat lite sten. Som även Freddi säger kan du ju fundera på att ta bort den ilskna hanen något dygn - men avvakta för tillfället och se hur det fungerar. Det här kommer att fixa sig!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Tack för alla tipsen, jag har gjort detta nu och var fasiken så rädd att han skulle bita mig igen, är ju inte riktigt van vid detta..
                              Avvaktar tills ikväll och om det inte blir någon bättring så får han komma till karet i förrådet nåt dygn eller så, där går det bara 4 st malar så där finns det plats.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Kryckan
                                • November 2011
                                • 283

                                Snyggt kar!
                                Intressanta firrar. Mycket stiliga!

                                Hoppas du får ordning på busen. Men lite roligt är det att han försöker sätta dig på plats.
                                Han kanske kommer ångra sig.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...