"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Ursprungligen postat av Helene&Andreas
    Du har nog tyvärr rätt där Bluewing... Tänkte mest att PiaJo kunde börja ge vitlök... Enligt The New Illustrated Guide to Fish Diseases funkar vitlök att ta död på masken.
    Tror tyvärr det. Men tycker din inställning att hitta ett naturligt sätt att få bort den skulle kännas mycket bättre än att kembomba karet. Så det är ju helt rätt inställning, tycker jag.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      Precis så jag tänker! Hade jag fått skiten hade jag definitivt börjat med att testa vitlök!

      Kommentar

      • Helene&Andreas
        • January 2009
        • 1336

        Och måste fråga.... Tycker ni alla inte att det har blivit lite många utbrott av denna parasit på senaste tiden? Tycker man ser att var och varannan har fått det?

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          Vad som enligt min mening är särskilt anmärkningsvärt och djupt beklagligt är ju den stora geografiska spridningen av smittan...

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            Klart det är intressant om det nu är en grossist som har det i sitt system.

            Jättetråkigt Pia att du också råkat ut för det.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Vitlök är en ypperlig universalmedicin för både människor och djur - och bör förtäras i mängder varje dag - ingen idé att tjafsa emot, detta är fakta, så det så!

              Jag har alltid vitlök i mina räkmixar, till fiskarna!

              Nu, Pia; det var inte medicin till det som du behövde, som jag hade ståendes här... utan nån annan grej... Fan, sorry!
              Jag måste ha fått med mig den här medicinen från Tyskland i nån reklampåse, eller nåt?
              Jaja, det var värt ett försök iallafall.
              Bifogade filer

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                Nog samma märke som det där Fauna Mor, som jag har för mig var vad jag köpte först förra gången jag åkte på Camallanus, och den fixade till Lützendimma, gjorde fiskarna rätt rejält andfådda, och tog död på en och annan mask, men mycket mer gjorde den inte, vad jag minns.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Gott att diskussionerna vandrar vidare om allt möjligt med denna "hemska" mask.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Knax
                    • November 2012
                    • 1148

                    Ursprungligen postat av Animaniac
                    Nog samma märke som det där Fauna Mor, som jag har för mig var vad jag köpte först förra gången jag åkte på Camallanus, och den fixade till Lützendimma, gjorde fiskarna rätt rejält andfådda, och tog död på en och annan mask, men mycket mer gjorde den inte, vad jag minns.
                    Aquarium Munster har väl rätt bra rykte annars. Deras Fauna mor-P behandlade jag med mot vita prick vilket funkade utmärkt.

                    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                    // Mats, a.k.a. Knax



                    "All's well that ends." - Unknown

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Vitlök är en ypperlig universalmedicin för både människor och djur - och bör förtäras i mängder varje dag - ingen idé att tjafsa emot, detta är fakta, så det så!

                      Jag har alltid vitlök i mina räkmixar, till fiskarna!

                      Nu, Pia; det var inte medicin till det som du behövde, som jag hade ståendes här... utan nån annan grej... Fan, sorry!
                      Jag måste ha fått med mig den här medicinen från Tyskland i nån reklampåse, eller nåt?
                      Jaja, det var värt ett försök iallafall.
                      jag tror att det är vitlök i min räkmix med, eller hade du i det sist gång Anders? Gissa vilken mat de fick idag, vitlök eller ej nyttigt är det

                      tack så mycket Mats för att du kollade, synd att det inte var rätt och hoppas aldrig du behöver använda den

                      kollade runt lite idag och får inte butiken fatt på "rätt" medicin så ser jag att den går att beställa på nätet. Känner just nu med några timmars distans att det är nog bättre att vänta tills det blir rätt medicin med en gång trots att det kan dröja några dagar extra än hålla på med annan sort som inte verkar funka, känns då bara som konstgjord andning för att få bort dem och det inget hållbart resultat heller.

                      Och sen är jag trots allt lite kär i mina små simmande "smittohärdar", de är så söta och näpna och har en så härlig uppsyn, ser nästan ut som att de vill säga att .. Det var inte jag som gjorde det..
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        I detta inlägg beskriv ett preparat som heter Wormer Plus som är snällt mot fisk och biter på Camallanus.
                        Funderar nästan på att ta hem det.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          Ursprungligen postat av Knax
                          Aquarium Munster har väl rätt bra rykte annars. Deras Fauna mor-P behandlade jag med mot vita prick vilket funkade utmärkt.

                          Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                          Har diskuterat det där lite med han i "min" butik, och vi kom fram till att Fauna Mor är väl mer en universalmedicin, som ska hjälpa mot en hel del, medan Sera Nematol är mer specifikt för just maskar som Camallanus, och därför är den mer effektiv mot just den.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            tack så mycket Mats för att du kollade, synd att det inte var rätt och hoppas aldrig du behöver använda den
                            No problems! Jag hoppades att det skulle vara rätt... men va fan...

                            Nu är det väl ändå såhär att dina nya gullegrisar kommer klara sig fint ett tag till - så spana runt lite efter den medicin du känner att du vill använda - det kanske går att beställa på nätet till och med, om nu ingen affär har det hemma.
                            Jag skall ner till "shopen" nästa vecka och skall höra mig för om den där Sera-medicinen du vill ha. Har Gobben den hemma, eller kan ta hem den, så klipper jag ett par flaskor direkt och lägger på lådan.
                            Mata gärna på med lite Vitlöksuppblandad räkmix - kan absolut inte skada, utan gör bara gott!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Jepp, vitlök är det i räkmixen
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Bluewing
                                I detta inlägg beskriv ett preparat som heter Wormer Plus som är snällt mot fisk och biter på Camallanus.
                                Funderar nästan på att ta hem det.
                                skall läsa när inte innandömet i huvudet känns som äppelmos..

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                No problems! Jag hoppades att det skulle vara rätt... men va fan...

                                Nu är det väl ändå såhär att dina nya gullegrisar kommer klara sig fint ett tag till - så spana runt lite efter den medicin du känner att du vill använda - det kanske går att beställa på nätet till och med, om nu ingen affär har det hemma.
                                Jag skall ner till "shopen" nästa vecka och skall höra mig för om den där Sera-medicinen du vill ha. Har Gobben den hemma, eller kan ta hem den, så klipper jag ett par flaskor direkt och lägger på lådan.
                                Mata gärna på med lite Vitlöksuppblandad räkmix - kan absolut inte skada, utan gör bara gott!
                                Tack, skall kolla runt imorgon med och höra av mig till butiken och kolla med dem hur det har gått.
                                Skall själv till Gbg i nästa helg, skall förhoppningsvis hämta mitt kar och bakgrunder och sen dricka öl på ölrepubliken

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Jepp, vitlök är det i räkmixen
                                Gott, då kan jag kräma på med lite extra vitlök så länge, kan ju inte skada även om man inte vet om det gör nytta
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...