"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Tror det kommer att gå utmärkt att göra som du tänker. Men det är lustigt det där att man får en självförtroende dipp när man får in sjukdom. Så blev det för mig också.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Bra, är jag mer säker på att det funkar

      jag har en depp som börjar lätta och det känns skönt, det har varit lite för mycket både på jobbet, med sjukdommar i karen och fisk som inte blev rätt..
      Men nu ser jag framemot att hämta min fototävlingsvinst och det nya karet till helgen, skall dra med gobben på diverse akvarieaffärer med innan det är dags att gå och se gobben dricka goa öl tillsammans med vissa i släkten, jag har lovat ( i ett svagt ögonblick) att köra hem från Göteborg
      Senast redigerad av PiaJo; 27 January 2014, 16:49.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        Inte skall du väl få dåligt självförtroende bara för detta, det är ju ingenting som kommer av att man misskött sina kar!
        Däremot börjar jag själv tvivla lite på mina praktiska kunskaper nu när jag börjat tappa räkningen på lekarna, men fortfarande inte lyckats få några yngel att överleva speciellt länge efter att de börjat simma...

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Mr Woods
          Inte skall du väl få dåligt självförtroende bara för detta, det är ju ingenting som kommer av att man misskött sina kar!
          Däremot börjar jag själv tvivla lite på mina praktiska kunskaper nu när jag börjat tappa räkningen på lekarna, men fortfarande inte lyckats få några yngel att överleva speciellt länge efter att de börjat simma...
          nä, det vet jag men tre sjukdommar i olika kar på ett par månader och jag som aldrig har haft sjukdommar, har varit förskonad från detta innan, så jag har fått känna på hur det kan vara och att inte allt är på topp jämt, men jag är snart tillbaka på toppenhumör igen
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Jag har tappat räkningen på hur många lekar mitt Laetacara-par har producerat med.. tror de kan var upp i typ tre siffrigt snart.. nä inte så många med de lägger en kaka ungefär var fjortondedag sen de kom till mig från Tyskland och de skiter fullständig i om det är sjukdommar eller mediciner i karet så jag får nog börja tänka som dem.
            De "tröttnar" att vakta kakan efter ca 2 dagar så den äts upp och jag tror att de är de själva nu som gör det, men tänk tänk om det hade blivit yngel varje gång, då hade det inte funnits vatten i karet kvar för all fisk
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              Det skall bli roligt när du kommer igång på riktigt med dina bolivianer! Jag ser fram emot att få höra hur du lyckas med deras yngel sedan.
              För mig är ju målet att få dem att klara dem själva... Drog inte dina laetacaror upp en kull, har för mig att du skrev att du räddade undan några innan bolivianerna kom??

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ja, vi får väl se hur det går men det blir nog bra

                jodå, jag har 8 stycken småttingar här hemma, småttingar och småttningar en del av dem är uppemot ca 5 cm nu, och Anders har lika många hos sig för uppfödning
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  Har du någon aning om hur gamla bolivianer vanligtvis blir förresten?
                  De kommer ju att få hållas och leka för sig själva ett tag, men om det visar sig att de inte klarar ynglen tänker jag faktiskt försöka driva upp någon kull åt dem.
                  Det är ju riktiga praktexemplar jag fått tag på, som dessutom verkar vara oerhört fruktsamma och lekvilliga, så jag vill ju liksom hjälpa dem att föra generna vidare...

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Inte en susning, detta är första gången jag har denna fisken men de borde ju inte vara extremt kortlivade, då borde man ha läst om det.
                    Hoppas att du får lite yngel som kommer upp i storlek, om jag inte minns fel så skulle du låta karet vara och "växa igen"? Tror det blir kanonbra att göra så nu när du har flyt med leken
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Senare ikväll när jag kommer hem från jobbet så är det dags att göra vattenbyte i sjukkaret men jag kommer inte att göra som det står, har iof redan avvikigt från instruktionerna då det står två dygn och nu är jag inne på tredje, jag kommer inte att byta 80% då det har lagts en stor romkaka av Laetacara-paret så jag jag byter istället små mängder flera dagar på raken istället.
                      Hoppas att det funkar men det tror jag att det gör för fiskarna verkar inte påverkade av medicinen alls, det var bara första dagen som jag så lite antydningar att de inte var så glada men nu är allt fridens.
                      Nu har jag gjort mitt 80% vattenbyte, det blev uppdelat på två gånger med 12 timmar emellan. Hoppas att detta blev bra.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        Jag bytte bara 75L två gånger om i mitt 200L (uppskattningsvis ca 170L vatten) och det gick ju bra!'
                        Jag hämtar ju vatten, men har bara tre 25L-dunkar så det fick bli så...

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          ...om jag inte minns fel så skulle du låta karet vara och "växa igen"? Tror det blir kanonbra att göra så nu när du har flyt med leken
                          Jo jag tror på den metoden, och målet är ju att jag inte skall behöva hjälpa till, men jag funderar på om jag kanske ändå borde försöka flytta de som inte parat ut, för de äter yngel...

                          Hur som helst är det väldigt svårt att motstå frestelsen att köpa ny fisk!
                          Innan jag startar om det här karet vill jag ha multispinosor, nyckelhål, eldbukar och bilbukar eller pennfiskar, så det känns ju som det kommer vara igång ett tag, om vi inte flyttar...

                          Och flaggciklider, glömde säga det! Eller så startar jag bara om det efter bolivianerna så jag får installera den vrålsnygga BTN-bakgrunden jag vann!
                          Senast redigerad av Mr Woods; 28 January 2014, 20:15.

                          Kommentar

                          • Mick13
                            • May 2008
                            • 1796

                            @Mr Woods Kolla på Eliottin istf eldbukarna jag tycker själv att de ärvackrare.
                            In vino veritas, in aqua sanitas

                            Kommentar

                            • Mick13
                              • May 2008
                              • 1796

                              Pia Jo vad är det för mask du hade fått och var i från fick du vitaprick??
                              Jag hoppas du fått bukt med vitapricken.
                              Vi ses ju aldrig IRl nu för tiden iom att jag inte arbetar i Borås längre och aldrig hinner fröbi Falskog
                              In vino veritas, in aqua sanitas

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av Mick13
                                Pia Jo vad är det för mask du hade fått och var i från fick du vitaprick??
                                Jag hoppas du fått bukt med vitapricken.
                                Vi ses ju aldrig IRl nu för tiden iom att jag inte arbetar i Borås längre och aldrig hinner fröbi Falskog
                                Det är callamanus jag fått men förhoppningsvis är det borta om tre veckor när jag kört andra dosen
                                Vita pricken kan komma av diverse anledningar och den ligger ju latent hos fisken och denna är borta med nu, så det är lugnt
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...