"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helene&Andreas
    • January 2009
    • 1336

    I denna bok The Practical Guide to Fish Diseases av Bassleer så beskrivs vitlök som en av medicinerna mot detta. Dom kommer att dö av vitlöken. Däremot övriga maskar i sand och filter dör inte av detta.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      Vad jag förstår är det just blodsugande djur som har problem med vitlök? Därav myten om vampyrers avsky mot vitlök antar jag.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Vitlökens aktiva nyttoämnen verkar vara en nyhet och ett mysterium för många...
        Var lite fiffiga nu och sök runt på nätet - en ledtråd vid sökandet kan vara ämnet allicin. Jobba!

        Kommentar

        • Gobi112
          • December 2011
          • 229

          "Jag går till tvättstugan älskling"
          "åå vad bra gullet vad duktig du e som tvättar"

          Tvättstugan-fiskarna

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Ursprungligen postat av Gobi112
            "Jag går till tvättstugan älskling"
            "åå vad bra gullet vad duktig du e som tvättar"

            Tvättstugan-fiskarna
            Tänk om det blev tvättat lika mycket också, så mycket tid som jag spenderar där
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Nu ser ni, nu har pusselbitarna börjat falla på plats

              idag fick jag besked om att butiken inte fick fram Sera´s medicin utan bara JBl och att jag kan hämta den i eftermiddag och testa med denna först och funkar inte den så skall de fixa fram den andra på ett eller annat sätt, tycker att de är mycket hjälpsamma i butiken.
              Men jag vill inte vänta i 30 dagar som jag fattade att jbl´s medicin tar för att verka och sen se att det inte har funkat, så jag tackar och tar emot medicinen då denna kan vara bra att ha senare eller nåt, ser den som kompensation trots att det inte är "rätt", vill inte bråka med dem när de är så hjälpsamma och verkligen försökt att få fram rätt men de har sina leverantörer som alla kedjor som de måste handla av och tror jag vinner mer på detta i längden.
              Jag har ringt runt i andra affärer i Borås och en annan butik har fixat fram Seras på 50 ml flaska tills i eftermiddag så denna kör jag med istället.
              Kan verka dumt av mig att köpa medicin trots att jag får en flaska men vill köra det säkra framför det osäkra.

              Vitlök är inhandlat, så ikväll blir det vitlöksmat för fisken, sen vattenbyte och sen medicinering som står för fredagsmyset, får väl ta ett glas med rött när jag gör vattenbytet så att det blir lite gottit för mig med
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Gôtt, då tar vi ett glas rött ikväll och kanske syns här?

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  Låter som mys på sjukhuset Tänk på att ha ordentlig genomluftning under behandlingen bara. Skönt att de är så hjälpsamma på affären.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Gôtt, då tar vi ett glas rött ikväll och kanske syns här?
                    jepp, det gör vi! men inte mellan 20.00-21.00, denna tiden är helig och då är det tågresor som gäller

                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Låter som mys på sjukhuset Tänk på att ha ordentlig genomluftning under behandlingen bara. Skönt att de är så hjälpsamma på affären.
                    Ja, de är faktiskt mycket bra och det är glädjande. det blir myspys i "sjuk"stugan ikväll
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Tänk om det blev tvättat lika mycket också, så mycket tid som jag spenderar där
                      Kanske en nackdel med att ha karen i tvättstugan, kanske lätt att ägna sig åt fel sorts burk när man ska tvätta
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Animaniac
                        Kanske en nackdel med att ha karen i tvättstugan, kanske lätt att ägna sig åt fel sorts burk när man ska tvätta
                        Lät hänt, jag vet
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Nu är det medicinerat, tog dubbeldos som de flesta rekommenderade. Fiskarna verkar må prima hittills så det är skönt, det börjar bli lite revirstrider, munlåsningar och mycket "putta iväg" bland fjärilarna och laetacarorna är på gång att leka igen
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • Mick13
                            • May 2008
                            • 1796

                            Hej på länge kul att se att du kör din tråd om tvättstugans kar.
                            Jag har själv ryckt upp mitt akvariserande köpte lite fiskar idag för att få lite om växling.
                            In vino veritas, in aqua sanitas

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Jag doserade dubbeldos igår kväll och nu när jag kikar till fisken så ser jag ingen skillnad, skall jag öka dosen eller vänta tills imorgon? Imorgon är det dags att göra ett 80% vattenbyte, hua det blir några hinkar det
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Nanoräkan
                                • May 2011
                                • 255

                                Kan tyvärr inte hjälpa dig men jag hoppas det går bra med fiskarna!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...